Gå til innhold

Nye VMware ESX servere - Intel 6core eller AMD 12 core?

Anbefalte innlegg

Hei!

Anta ca 50 - 60 VM's (win2003 og Win2008) på en ESX host.

Last er blandet. SQL, App servere og Web servere. Noe fil servere også.

Hvilken CPU vil være mest hensiktsmessig for hosten når en dual socket server basert på AMD 6100 serie 12kjerner koster omtrent samme som en dual socket Intel 5600 serie 6 kjerner?

Noen meninger og/eller erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

CPU er veldig sjelden en flaskehals. Per i dag gir AMD mest ytelse per krone, mens intel gir best ytelse per kjerne. For best mulig ytelse bør du heller fokusere på nok minne og god diskytelse.

Lars

Lenke til kommentar

Er også antall tilgjengelige minnesloter lik i begge alternativene?

Merk at en enkelt AMD-kjerne gir svakere ytelse enn en enkelt intelkjerne, men 12 AMD-kjerner gir bedre ytelse enn 6 intel-cpuer tilsammen. Likevel, når man gir en VM en vcpu så vil dette reflektere en lcpu og instruksjonene kjører direkte på en enkelt kjerne. Hvis du har 6 stk virtuelle maskiner med 1 vcpu hver så vil altså intel gi bedre ytelse ved maks last enn om du kjører de samme 6 på en 12-kjerners AMD-cpu.

Men hvis du har høy last på enda flere virtuelle maskiner vil de ekstra kjernene fra AMD-systemet gi bedre total ytelse enn Intel.

Nå kan det også nevnes at Intel akkurat har sluppet cpuer med 10 kjerner og at AMD kommer med 16-kjerners cpuer i løpet av sommeren.

Hvis man skal ha mye minne vil også slike systemer ofte komme mye rimeligere ut med AMD kontra intel.

Likevel er det sjelden man har særlig mange systemer med stor last og en gammel tommelfinger sier at man kan typisk kjøre 4-8 normalt belastede virtuelle maskiner per cpu-kjerne. Hvis du har systemer med lav cpu-last kan du kjøre inntil 25 pr cpu-kjerne.

Hvis du har et ekstremt bra disksystem kan du kjøre ganske mange virtuelle maskiner på en host og vi så et eksempel på dette på vForum for omtrent en måned siden i Oslo hvor det kjørte 222 virtuelle maskiner på en enkelt server med 2 stk 6-kjerners intel cpuer. Jeg skrev en liten sak om det her:

http://www.core-four.info/2011/04/fusion-io-technology-that-allows.html

Lykke til!

Lars

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det viktigste her er at 8+ core krever enterprise plus lisens, mens du med 6 kan klare deg med billigere lisens.

Så jeg er ikke overbevist om at amd 12 core blir mer ytelse per krone sammenlignet med intel 6 core, uten at jeg husker eksakt prisforskjellen.

Lenke til kommentar

Det viktigste her er at 8+ core krever enterprise plus lisens, mens du med 6 kan klare deg med billigere lisens.

Så jeg er ikke overbevist om at amd 12 core blir mer ytelse per krone sammenlignet med intel 6 core, uten at jeg husker eksakt prisforskjellen.

Takk, er klar over det, men det var rent teknisk jeg tenkte på hvis man for eksempel uansett skulle ha Enterprise plus.

Lenke til kommentar

Hvor mange vmer har du totalt? tenker du å kjøre fler hoster? eller har du bare en?

Det som er viktig er å balansere CPU med hvor mye ram du har, en vanlig feil idag er at mange fyller opp hostene sine med kjerner... og "bare" setter inn f.eks 64gb ram . så har dem 20 hoster med 20-25% cpu load og overlastet minne med masse cashing og balooning. Hele poenget med virtualisering er å finne den optimale balansen slik at man bruker færrest mulig fysiske bokser.

Edit: med vsphere 4 er cpu scheduler mekanismen i kjernen mye bedre, så det er sjeldent noe problem å kjøre 15-20 normalt lastet vmer per vCpu. bare sørg for å holde mest mulig vmer med 1vCpu. :)

Endret av VCP4
Lenke til kommentar

Edit: med vsphere 4 er cpu scheduler mekanismen i kjernen mye bedre, så det er sjeldent noe problem å kjøre 15-20 normalt lastet vmer per vCpu. bare sørg for å holde mest mulig vmer med 1vCpu. :)

Du mener vel 15-20 vCpu'er per lCpu? VMware støtter inntil 25 vCpu'er per lCpu, men hvor mange man i praksis kan kjøre avhenger av workload. Uansett.. cpu er sjelden en flaskehals, men man må ofte ha flere cpu'er for å få fylt opp minneposisjonene i en server. Minne er derimot en vanlig flaskehals, og som en god nr 2 kommer lagringsytelse.

Lars

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...