tokr Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Er det noen som kan hjelpe meg med og få min ftp server til og virke via internet... Akkurat nå er det kun mulig og logge seg på hvis man sitter innenfor det interne nettverket her i huset. Jeg bruker bulletproof 2.21... og er rimelig grønn rundt det med FTP generelt. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Din lokale IP er sikkert 10.0.0.x et eller annet? Dette er en intern IP adresse. Utad har du en annen IP, 80.202.x.x hvis du har NGT Så hvis noen skal koble seg til utenfra, må de bruke den eksterne IP'en, siden det er denne som brukes ut mot internett. Men alle dine maskiner på det interne nettet har samme IP utover, det ordner routeren, så hvis noen nå kobler seg til denne IP'en for å komme inn på din FTP server, hvordan skal "systemet" vite hvilken av de lokale maskinene som skal få denne forespørslen? I utgangspunktet står alle maskiner bak samme IP. Dette må derfor stilles inn i routeren, siden det er denne som får forespørslen utenfra først. I utgangspunktet har den ikke stilt inn noe som helst, men det som går an å gjøre, er å stille i den såkalte NAT-tabellen og be den forwarde ftp forespørsler til din lokale IP. Det vil i praksis si at du må forwarde alle port 21 forespørsler til din lokale IP, må vite hvilken router du har for å kunne gjøre det korrekt Lenke til kommentar
Battone Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Må berømme deg for ett bra svar, Torbjørn... Lenke til kommentar
Shrike Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Noen gi denne mannen en gullmedalje! Lekkert svar i pomp og prakt! VAKKERT!!! Lenke til kommentar
EspenDL Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Det var som om jeg skulle ha sagt det selv Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Det var da voldsomt Kan også føye til at det som defineres som lokale ip'er, er et par ip-områder som man har blitt enige om kun skal brukes til lokale nettverk Det gjelder følgende ip'er: 10.0.0.0 - 10.255.255.255 172.16.0.0 - 17.31.255.255 192.168.0.0 - 192.168.255.255 Disse vil du aldri finne på internett noe sted. De vil kun forekomme på en masse lokale nettverk rundt omkring. De kan følgelig ikke brukes for å få forbindelse til din maskin utenfra, fordi den lokale ip'en der vil være ukjent. Lenke til kommentar
tokr Skrevet 27. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2003 min router heter Alcatel speed touch pro... vet ikke om det sier deg noe. Noen NAT tabell finner jeg ikke når jeg logger på den. Finner noe som heter IP routing table.. med info ala Destination_________Source ____Gateway_______Intf 10.0.0.0/8__________10.0.0.0/8__10.0.0.138_____eth0 203.100.244.21/32___any_______203.100.244.21__ADSL plus flere linjer er det det du mener?... unskylder igjen for min grønnhet... men takker for fint og ryddig svar. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Nei, det er ikke det.. Det heter et eller annet med NAT, hvis du ikke finner det ville jeg ringe til de du kjøper internett av å få en veiledning av dem. Min router måtte kjøre en liten upgrade før den kunne fungere slik, kanskje du også må det. Lenke til kommentar
thotta Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 På mitt Netopia-ADSL-modem (med ADSL fra NGT) vil trafikk som ikke er spesielt rutet til en spesifikk intern adresse automatisk bli rutet til maskinen med adresse 10.0.0.2 (selve adsl-modemet har intern adresse 10.0.0.1). Slik at hvis du ikke får til dette med NAT ruting til spesifikke interne adresser, kan du prøve å kjøre FTP-serveren på maskinen med adresse 10.0.0.2 Det er jo selfølgelig litt kjipt å "gi opp" på denne måten, men det kan iallfall være en midlertidig løsning. Lenke til kommentar
thotta Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 På mitt Netopia-ADSL-modem (med ADSL fra NGT) vil trafikk som ikke er spesielt rutet til en spesifikk intern adresse automatisk bli rutet til maskinen med adresse 10.0.0.2 (selve adsl-modemet har intern adresse 10.0.0.1). Slik at hvis du ikke får til dette med NAT ruting til spesifikke interne adresser, kan du prøve å kjøre FTP-serveren på maskinen med adresse 10.0.0.2 Det er jo selfølgelig litt kjipt å "gi opp" på denne måten, men det kan iallfall være en midlertidig løsning. Lenke til kommentar
hoangdn Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Hei! Har tilsvarende problemer med mitt oppsett, men er noe mer komplisert. Lurte på om det er noen kloke hoder som kan hjelpe meg. Jeg har netopia 3351 fra NGT som er koblet opp mot en d-link trådløs router (di-614+). Denne server tre maskiner i et lokalt nettverk. Som jeg har skjønt er det dhcp på begge routere. Dersom jeg slår av dhcp på d-link vil internett ikke fungere. Hvordan skal jeg sette opp for at jeg skal få til en FTP-server? Kjører Bulletproof ftp-server. Ut i fra noen tilbakemeldinger har jeg skønt at det er noen løsninger på problemet, men jeg vet ikke hva som er best 1) slå av dhcp på netopia-router. internett-trafikken går direkte til d-link-router som fordeler den videre til nettverket 2) slå av dhcp på d-link og koble kabelen fra netopia til lan-porten på d-link. Vil trådløs nettverk fungere med denne løsningen? noen som kan hjelpe? Daniel Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 min router heter Alcatel speed touch pro... vet ikke om det sier deg noe. Noen NAT tabell finner jeg ikke når jeg logger på den. Finner noe som heter IP routing table.. På min D-Link DI-804V ligger det under noe som heter "Virtual Server Settings" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå