Rumlaheim Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Hei, jeg har et par spørsmål angående privatisteksamen. Jeg underviser nemlig ei jente i realfag to ganger i uka. Målet hennes (hun går i 10. klasse) er å ta videregående på ett, ved bare å ta eksamene. Det første jeg lurte på er om dette er mulig, og hvilke fag hun da må ta opp. Hun skal nemlig ha spesiell studiekompetanse, og lurte da på om hun må ha foreksempel både T matte og R1 og R2 eksamen, eller kun trenger R2. Og til slutt lurte jeg på hvilke bøker hun må gjøre innkjøp av. Takker for alle svar. Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 R2 åleine erstattar ikkje R1 og 1T. Ein skal få tri eigne karakterar for kvart av faga, og alle tel like mykje på vitnemålet. Eg trur ho må ha 24 forskjellige eksamenar til saman, så eg vil sterkt frårå henne å gjera absolutt alt på eitt år. Det er altfor mykje arbeid for ei på hennar alder, med mindre ho er eit skikkeleg Wunderkind. Lenke til kommentar
Rumlaheim Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 Såpass. Hun har talentet, det gjenstår å se om hun har selvdisiplinen. Er det noen som vet hva slags bøker hun må kjøpe innen de forskjellige fagene? Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Ambisiøst! Når det gjelder bøker har hun vel litt å velge i, da de forskjellige forlagene alle har sine pensumbøker til de forskjellige fagene. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Det beste, angående bøker, er å kjøpe inn de samme bøkene som skolen der hun skal ta eksamene på. Lenke til kommentar
operg Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Hvorfor det? Skriftlige eksamener er bokuavhengige og sentralgitte, og når det gjelder muntlige eksamener kommer jo den ene sensoren fra en helt annen skole. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Ble i alle fall anbefalt det sist jeg tok privatist eksamen, dog, kan det godt være at det er helt uvesentlig... Lenke til kommentar
Tensai Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Er vel helt umulig siden skriftlige matematikk eksamener blir lagt på samme dag? Godt mulig det er andre crasher med eksamensdatoene også. Minste tiden hun kan bruke blir vel: 1T eksamen til jul vg1 R1 eksamen til vår vg1 R2 eksamen til jul vg2 Deretter kan hun fordele de andre eksamenene hun må ha rundt disse 3 tidspunktene. OBS. det med at matte eksamenene blir lagt på samme dag er bare noe jeg har lest her en gang, så jeg tør ikke å stå 100% sikker bak den påstanden. Jeg nekter å tro at det blir null crasher mtp hun må ha såpass mange eksamener, men kanskje det har gått ann å fordele de på jul/vår vg1... Ønsker hun lykke til ihvertfall, sprekt gjort. Lenke til kommentar
Rumlaheim Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 Det blir med andre ord en del bøker. Takker for svarene. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Er vel helt umulig siden skriftlige matematikk eksamener blir lagt på samme dag? Godt mulig det er andre crasher med eksamensdatoene også. Minste tiden hun kan bruke blir vel: 1T eksamen til jul vg1 R1 eksamen til vår vg1 R2 eksamen til jul vg2 Deretter kan hun fordele de andre eksamenene hun må ha rundt disse 3 tidspunktene. OBS. det med at matte eksamenene blir lagt på samme dag er bare noe jeg har lest her en gang, så jeg tør ikke å stå 100% sikker bak den påstanden. Det er mulig. Fellesfagene i matematikk (deriblant 1T) legges på en dag og programfagene legges på en annen dag (R1 og R2). Hun må derfor ta 1T + R1 i et semester, og R2 det neste. For øvrig tror jeg dette kommer til å mislykkes. Er ganske mange eksamener, og i språkfagene må du ta både skriftlig og muntlig om jeg ikke tar feil. Lenke til kommentar
OpAmp Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Når jeg tok matte som privatist var det ikke nødvendig å ta eksamen i begge fagene. Jeg hadde 2og3MZ, og man trngte kun å ta 3mz-eksamen. Jeg ville sjekka det ut nærmere Lenke til kommentar
operg Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Alt er endret siden R94, så det er neppe riktig lenger. Det stilles mye strengere krav til vitnemål under Kunnskapsløftet enn det gjorde før. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Jepp. Jeg måtte for eksempel ta praktisk matematikk da jeg gikk påbygg, selv om jeg også tok R1. Alt for å blidgjøre systemet. Lenke til kommentar
Rumlaheim Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 Forresten en ting til jeg lurte på. Hun har allerede Sorbonne 2 (fransk) og Michigan level 2 (engelsk. Er dette godkjent? Trenger hun da og ta fransk og/eller engelsk eksamen på nytt? Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 (endret) Vurderte det samme selv, men så var det plutselig for sent. Hun må avgjøre det senest innen vg1 er ferdig. Totalt må hun ha alle disse fagene Hun må ha 1T R1 R2 + et valgfag fra realfagsområdet i som man normalt ville hatt i over to år, eks fysikk 1 + fysikk 2, kjemi 1 + kjemi 2 el. Hun må også ha et tredje valgfag for vg2, eks fysikk 1+2 og kjemi 1 Fra vg1 må hun også ha Geografi Samfunnsfag Engelsk Naturfag Fra vg3 Norsk bokmål og nynorsk samt muntlig (der det forventes at du skal ha vært innom norsken i vg1 og vg2 også) Religion Historie (har man i vg2 og vg3, men ikke avsluttende før i vg3) Gym (muntlig) Og vg3-valgfag som jeg nevnte tidligere. Totalt må hun ta eksamen i 16 fag, om jeg ikke har glemt noen fag nå. Endret 6. mai 2011 av Webmaster Esso Lenke til kommentar
cfg Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Jeg tok privatist eksamner for hele 3 året over 1 år, 12 eksamener bare for det året alene.. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Jeg tok privatist eksamner for hele 3 året over 1 år, 12 eksamener bare for det året alene.. Shit. Hvilke fag tok du eksamen i da? Lenke til kommentar
cfg Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 (endret) Jeg tok privatist eksamner for hele 3 året over 1 år, 12 eksamener bare for det året alene.. Shit. Hvilke fag tok du eksamen i da? Vel, omtrentlig alt for 3 året, og noen fag fra andre året for å fylle opp kvoten sånn at jeg slapp å ta opp IT. Men både Norsk, Tysk og Engelsk har skriftlig og muntlig, så blir noen der, og nynorsk, usj.. Så hadde jeg gym, og ett samfunnsfag, rettslære og religion og økonomi. Anbefaler ingen å ta så mange eksamener på så kort tid, eneste grunnen til at det gikk såpass greit for meg var ganske enkelt at jeg hadde vært igjennom det meste på skolen, men jeg slutta som sagt i slutten av 3 året, noe jeg aldri burde ha gjort! Men har du nok disiplin og leser MYE så kanskje det går men er du ikke ett geni ville jeg heller anbefalt å gått igjennom hele VGS på normalt vis! Endret 7. mai 2011 av cfg Lenke til kommentar
Error Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 (endret) Jeg gjør det veldig godt på skolen, noe jeg alltid har gjort. Går VGS1 nå. Å ta hele vidergående på ett år, som privatist, vil jeg si er urealistisk. Jeg tar for tiden tysk skriftlig+muntlig og gymnastikk som privatist, og det er mye man må pugge for å få gode karakterer på eksamen. Det er også ekstremt risky, med tanke på at hvis man først har gått opp som privatist, kan man ikke gå på vanlig skole i faget senere. Edit: For å ikke å snakke om at hun kommer til å isolere seg fra omverdenen, og mest sannsynlig miste alt av venner osv. Jeg tror dette er et veldig dårlig valg for en jente på 16/17 år. Endret 7. mai 2011 av Error Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå