Gå til innhold

mATX gaming pc

Anbefalte innlegg

MEG IGJEN!

Minipc forslag

Tenkte når jeg først skulle ha noe nye deler og stæsj så kunne jeg gjøre meg litt mer fornøyd med utseendet. Derfor lurer jeg på om å kjøpe et mikrotower...

Vil dette ha mye å si for kjølingen og ytelsen til PCen? Er oppsettet greit ellers? Mener det er en av de bedre dealene jeg kan gjøre på skjermkort atm.

EDIT: Har 600W PSU og HDD, men vurderer en ny HDD.

Endret av MrWinkietinkle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må tenke på fordelene mATX har fremfor et vanlig ATX eller evt eATX oppsett.

Fordeler:

- Plassbesparende

- Lettere å ta med seg (dersom du går mye på LAN party osv)

- I mange tilfeller roligere enn større formfaktor da det er færre vifter

Ulemper:

- Liten plass i kabinettet, større skjermkort får ofte ikke plass

- Dårlige kjøling

- Dårligere mulighet til vannkjøing om du skulle ønske dette

- Dårligere plass til flere HDD'er

- Dårligere utvidelsesmuligheter pga. lite hovedkort

- Hovedkortene til mATX har ofte litt dårligere egenskaper enn de i vanlig ATX formfaktor

- Lite kabinett fører til at mange av de heftigere luftkjølerene til feks CPU ikke får plass, muligheten for overklokking er redusert.

Totalt sett er det du må tenke på om muligheten for mobilitet er verdt ulempene en mindre formfaktor medfører. Du får utvilsomt en ytelsesmessig bedre pc på en ATX evt eATX formfaktor, men det blir også i mange tilfeller noe dyrere.

Det spørs selvfølgelig også litt hva spill du skal spille, men spillere har generelt et høyere krav til ytelse enn folk flest.

Noe som også gir mye ytelse igjen for pengene er om du kjøper en SSD og har operativsystemet på denne, og kanskje det spillet du spiller mest for tiden liggende her. SSD reduserer også støynivået.

Mtp. Gaming tror jeg også du har litt igjen for å ta et noe dyrere skjermkort.

Hvis jeg var deg og skulle ha en pc til spill, hadde jeg utvilsomt lagt litt mer penger i og valgt et ATX oppsett. Jeg hadde tatt et noe bedre skjermkort og kanskje litt mer RAM, gjerne av litt høyere kvalitet, da dette ikke er spesielt dyrt. Du kan tenke på at de ekstra pengene du legger i nå, sparer du inn igjen på at du slipper å oppgradere igjen om et år for nye spill. Synes feks at dette kortet gjør seg fint til å bygge en gaming rig på.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Yesyes, fint å høre andres meninger.

Har mekket ny handleliste nå, men får ikke delt den av en eller annen grunn...

Hvis du ser på sammenligning mellom 5850 og 6950, så er det liten forskjell med tanke på det syke tilbudet til komplett.no for tiden. Ellers har jeg planer om å spille BF3 på 1650x1050 oppløsning, og BF3 kommer til å være et prosessoravhengig spill, sånn som BC2.

Jeg trenger bare en harddisk, og det kommer til å være en vanlig disk med RPM fram til SSD blir mye rimeligere.

Vannkjøling er ikke aktuelt, og er også møkkalei av min 20-25kg tunge PC, og ønsker et lettere alternativ.

Forsvarer ikke meg selv, prøver bare å forklare hvorfor oppsettet blir som det blir.

EDIT: Oppdatert liste

Endret av MrWinkietinkle
Lenke til kommentar

Er ikke ute etter å "ta deg" heller, så ingen grunn til at du skal måtte forsvare deg :)

SSD er ikke spesielt dyrt lenger, så lenge du ikke kjøper 3. gen med masse plass osv.

En SSD som denne vil gi ytelsesøkning i lange baner i forhold til en vanlig hdd.

Leste også at intel (?) er rett rundt hjørne med SSD'er på 20 gb som brukes til det / de programmene du anvender oftest, som og sikkert blir veldig rimelige. Men det kan du jo evt. kjøpe ved en senere anledning også :)

Synes også at tilbudet du har funnet på skjermkort er godt, men hvis du finner feks et GF 560Ti kort på tilbud hadde jeg nok heller tatt det.

Lenke til kommentar

Har du sett på hvilket kabinett du skal bruke? Jeg ville startet med det framfor å si at jeg skal stappe mest mulig ytelse i et mikroatx-kabinett. Det fins mange gode kabinetter som er bærbare: Storm Scout (ATX, men veldig lett å frakte rundt), NZXT Vulcan, Define Mini, Silverstone Sugo og Fortress 03 (fantastisk god kjøling i Fortress 03)...

Velg heller et godt kabinett og bygg et mATX-oppsett derifra enn å velge komponenter først og så kabinettet for å huse dem.

Lenke til kommentar

Greia er at jeg vil ha et lite og lett kabinett, og da passer mATX bra. Har alltid hatt store midi og big kabinetter, og det har vært for svært.

In-Win Dragon Slayer har god kjøling og gode løsninger virker det som.

EDIT: Orker heller ikke mye lys og stæsj.

Endret av MrWinkietinkle
Lenke til kommentar

Så stilig ut det :)

For å gi litt ros synes jeg også at valg av cpu er knallbra.

Kabinettet er litt mer "åpent" da, så det vil kanskje bråke litt mer. Samtidig kan du jo se inn her og ha kule lyseffekter osv om du skulle ønske det :)

Edit: Så at du ikke vil ha mye lys osv. Lian Li er jo etter min mening en av de fremste kabinettprodusentene, så kansje noe slik som dette kan være noe?

Endret av Kandalf
Lenke til kommentar

kjøp et nzxt vulcan. det er lett og har et skikkelig håndtak for å fraktes rundt. det er heller ikke vanvittig stygt eller dyrt.

Finner ikke det kabinettet noe sted?

Bare CDON?

Endret av MrWinkietinkle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...