Gå til innhold

IBM harddisk

Anbefalte innlegg

Det er en hype som (desverre) mange kjøper .

IBM hadde problemer med 60/75GXP, men de var noen av de raskeste diskene ever. Men 120/180GXP er av mye høyere standard, og som RMA tallene røper... de holder veldig høy standard.

Raske er de også. Min 120GXP 80GB er rask og stille, og har levd i 1.5 år snart. Den neste disken jeg kjøper blir sikkert en 180GXP.

Trist når dataverdenen er slik at når du gjør en tabbe så glemmer alle alt det bra du har gjort i mange år før, og blir stemplet som søppel på stedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trist når dataverdenen er slik at når du gjør en tabbe så glemmer alle alt det bra du har gjort i mange år før, og blir stemplet som søppel på stedet.

Jeg glemmer ikke.....

Jeg hadde 2 stk. av 75GXP serien som begge døde før 8 mnd. hadde gått (jeg hadde bra lufting i kabinettet).

Jeg klarer ikke å glemme de uerstatterlige minuttene med videoredigering jeg mistet den gangen.

Ja, jeg vet man bør ta sikkerhetskopier, men man gjør ikke det hver dag. Ei heller av 45GB til stadighet.

3 andre jeg kjenner opplevde det samme med 75GXP serien.

Nei, vi glemmer ALDRI.

Lenke til kommentar

IBM viste tidlig om feilen ved disse to seriene, men gjorde lite.

Alle som hadde kjøpt fra den serien burde ha blitt advart og spesielle tiltak burde ha vært igangsatt for alle som mistet verdifull data.

Jeg vet at alle hd'er kan dø (og det kan jeg alltids godta). men ikke med den frekvensen den IBM serien presterte.

Lenke til kommentar

fra nå av er det bare WD disker som gjelder her i gården...

Det tenkte jeg også for ikke så lenge siden, har en 40GB 5400 RPM WD som har holdt i snart tre år, så jeg tenkte "AHA! Kvalitet!" og kjøpte en 80GB 7200RPM WD disk i fjor høst. Og nå har den begynt å lage stygge lyder til meg, den er full av bad sectors og jeg er rimelig fortvilet fordi nesten alle filene mine ligger på den disken. :cry: Hvis ikke WD holder lenger, hva f* skal jeg kjøpe nå da? :x

ja, man har jo, Seagate, Maxtor, Samsung da. Maxtor bråker litt, men holder, Samsung bråker mer, men holder så lenge det varer. Seagate. ja sier ikke mer, den er bare konge. har 5 seagate disker her, 2 i min maskin 2 i en annen pc og en i broren min sin pc.

Lenke til kommentar

De gamle IBM diskene var regelrett crap. Og nå er jeg snill. Har hatt 2 40 GB disker som har tatt kvelden, og nå er den ene som jeg har fått igjen på returen begynt å takke for seg også. Feil i kontakten, men den skal få stå i så lenge den gidder å henge med. (Har god backup).

Har en 180GXP på 180 Gb også, og den har jeg ingen problemer med å anbefale. Utrolig fornøyd med den, bortsett fra at den blir litt varm, men det ordnes med en 80 mm vifte... Skal ha en til slik når 40'en tar helt kveld.

Lenke til kommentar

Jeg har følgende IBM-harddisker:

1 stk. 6.5 GB

1 stk. 30 GB (75 GXP, katastrofeserien over alle)

1 stk. 40 GB (60 GXP, mistenkt)

3 stk. 120 GB (120 GXP/180 GXP)

1 stk. 180 GB (180 GXP)

Jeg har også en rekke andre harddiskmerker. Merkelig nok har jeg aldri opplevd harddiskkræsj. Jeg syns det er meget merkelig at det er enkelte her på forumet som melder om multiple harddiskkræsj. Hvorfor skjer dette andre og ikke meg :D .

Jeg kan tenke meg flere ting:

1) for lite kjøling

2) overklokking av systemet

3) uvøren håndtering av harddisken under innstallering

4) kombinasjon av ingen jevnlig defragmentering og tung bruk av disken.

Punkt 1 og 4 i kombinasjon er definitivt ikke bra. En svært defragmentert harddisk jobber tyngre enn en nyinnstallert harddisk og vil utvikle mye varme under belastning. Dersom det er lite kjøling i kabinetet vil det bety at harddisken vil få ganske tøffe levevilkår. En analogi: Tenk deg selv å springe fram og tilbake i en svær ørken med høy temperatur og lite vann. Hvor lenge vil du klare deg? :D

Lenke til kommentar

Hei :)

Jeg har også en dårlig erfaring med en 45GB IBM HD... Den lager stygge lyder, men fungerer i det minste... Den har stått på mer eller mindre 24/7 i 3 år, men den begynte å lage mekaniske lyder allerede for 1,5 år siden...

Har også 2 WD HD'er på 80 og 120 GB, de er helt topp. Aldri noen problemer eller stygge lyder...

Har dessuten ikke flere vifter enn de som er på CPU og skjermkort...

Det blir for mye mas.. Tar heller sjansen at noe kan gå i stykker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...