frankhaugen Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Emnetittel kan være litt misvisende. Jeg har en nettside som man skal kunne legge til produkter i en database, (dette fungerer toppers) men jeg vil lagre et bilde samtidig, og dette skal bruke det autogenererte produktnummeret som blir laget når jeg legger til et produkt i databasen. Åssen i huleste gjør jeg dette? å jobbe med database er greit, MEN bilder/filer har jeg ingen erfaring fra PHP med. takk for all hjelp! -frank Lenke til kommentar
laserlars Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Lagre bilde i DB ? Hvorfor ikke lagre adressen til bildet ? Evt bruke php til uploade bildet til din egen server for å så lagre hvor bildet ligger ? Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 Lagre bilde i DB ? Hvorfor ikke lagre adressen til bildet ? Evt bruke php til uploade bildet til din egen server for å så lagre hvor bildet ligger ? Sorry, mente å bruke PHP til å laste opp bildet. her er stegene for hva jeg vil oppnå: 1. lagre infoen om "produktet" i DB (done) 2. laste opp jpg med bestemt størrelse til /images 3. navngi fil fra steg 2 med autogenerert id nr. fra steg 1 streng talt er det lett nok å spørre DB om å hente ID nr fra DB for å bruke verdien til filnavn, men opplastingen er det verre med. -frank Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Du laster opp bildet på samme måter som andre filer. Her er en grei tutorial for det: http://www.tizag.com/phpT/fileupload.php Du kan enten lagre bildet i databasen (BLOB) eller ha en direkte (som laserlars foreslo) eller indirekte (bruke id som filnavn) referanse til bildefilnavnet. Referanse er nok mest vanlig. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Er vel både ryddigst og kjappest(?) å ha egen kolonne/tabell med url til bildene. Veit ikke helt hva som er god vane, men det er det jeg er lært opp til. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Er vel både ryddigst og kjappest(?) å ha egen kolonne/tabell med url til bildene. Veit ikke helt hva som er god vane, men det er det jeg er lært opp til. Er nok det enkleste det ja:) Var det laserlars foreslo, og jeg foreslo det (kalte det direkte referanse). Lenke til kommentar
Occi Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Tenkte bare å høre om folk var enige i at det var det som var ryddigst og kjappest også :-) Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Nettopp jobbet endel med akkurat detta, altså laste opp bilder som skal linkes sammen med et innlegg i databasen... Jeg begynte med å lagre adressen i en egen kolonne i databasen, men oppdaget fort at dette indeed var en enkel løsning, men ikke en særlig fleksibel løsning, som til slutt resulterte i en tungvind løsning med unødvendig info skrevet til databasen... Så jeg endte til slutt opp med å sette filbanen i PHP scriptet for så å legge på selve filnavnet: // et eksempel på hvordan jeg henter ut bilde til presentasjon: $pathOrg = 'path/to/image/products/produkt_'.$get['id'].'.jpg'; // inne på produktet $pathThumb = 'path/to/image/products/thumbs/produkt_'.$get['id'].'.jpg'; // oversikt over alle produkter Så det jeg gjorde da, var å først laste opp infoen fra formen til databasen slik at en ny rad ble opprettet og tildelt et id-nummer. Hvis dette gikk smertefritt kjørte jeg videre med scriptet og hentet ut id'n ved bruk av mysql_insert_id() til bruk i bildefilen. hvis ikke, slettet jeg den insatte raden umiddelbart ved bruk av mysql_insert_id() og sendte tilbake en feilmelding. På denne måten kunne jeg benyttet denne id'n til å både slette raden og tildele den nye bildefilen en referanse i samme prosess samt slette bildet om noe gikk galt en annen vei også... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå