Gå til innhold

[Løst] Hva er forskjellen på manipulering og redigering?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du er nok ikke den eneste som undrer seg. Min personlige tolkning og bruk av begrepene er som følger:

Bilderedigering er grep som forbedrer bildet visuellt uten å endre innholdet. Dvs. at elementer ikke fjernes, legges til eller flyttes.

Bildemanipulasjon er grep som endrer innholdet i bildet ved at elementer fjernes eller legges til (eller flyttes).

Så er det teknikker som kan sies å ligge i en gråsone. Beskjæring av bildet for eksempel. Eller HDR.

Det er ikke nødvendigvis at bildemanipulasjon er galt; det er et viktig element for de som bruker fotografiet som sin kunstform. Men når det gjelder dokumentarisk fotografi, så er bildemanipulasjon en uting.

Lenke til kommentar

Manipulering av virkeligheten gjør du i hovedsak FØR du trykker på utløserknappen. (Valg av brennvidde, lukkerhastighet, blenderåpning, ISO, standpunkt, perspektiv osv...)

Redigering av bilde gjør du etterpå...

Hvis du gjør ting med et bilde i den HENSIKT å skulle lure noen, ja da forsøker du å manipulere et publikum. Enten du gjør det med valg av brennvidde/lukkerhastighet/blenderåpning eller du gjør det i etterbehandling.

Teksten over har jeg for øvrig klippet fra eget innlegg i denne tråden på foto.no som handler om det samme:

http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=535922#t536601

Endret av rogkas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som vi er flere her med cirka samme oppfattning.

Å manipulere er å tilpasse til et bestemt formål. Jeg vil si at man manipulerer virkelighet i det øyeblikket man klemmer ned utløserknappen. Manipuleringen skjer via valgene man gjør. Da mener jeg valg som komposisjon, blender, lukketid, iso, vinkler, lyssetting, osv. Dette kan også delvis gjøres i raw konverteringen i etterkant.

Å redigere er også å tilrettelegge et produkt til et bestemt formål. All bildebehandlig etter at et ferdig produkt er levert fra kamera (eventuelt raw konverteringen) er redigering.

Så kommer vi til det siste som er manipulering via redigering. Hvis man endrer, fjerner eller legger til innhold i et bilde (produkt) så manipulerer man til noe annet enn det som var det originale. Denne manipuleringen er også en manipulering av virkeligheten. Man bruker helt andre verktøy og det kreves andre ferdigheter av manipulatoren når man manipulerer via redigering enn når man tar bilde.

Selvsagt er det som Tom sier også en haug med gråsoner her.

Personlig så holder jeg meg vekke fra manipulering via redigering ene og alene fordi jeg ikke finner noe glede i det. For meg er selve fotograferingen en hobby og det som gir meg glede. Bildebehandling i ettertid er i noen tilfeller et nødvendig onde, men jeg holder det på et minimum. Jeg har ingenting imot at andre manipulerer via redigering. Folk må få lov å gjøre hva de vil for å oppnå det de selv ønsker å formidle. Det jeg kunne ønsket meg var et klarere skille, men jeg ser at det er vanskelig gjennomførbart.

Lenke til kommentar

"Manipulering" er det negative ordet for "redigering".

Mange tror at det finnes noe "rent" og "riktig" som kommer fra kameraet. Det er helt feil. Den digitale sensoren oppfatter lyset på en helt annen måte enn øyet - og hjernen manipulerer synsinntrykkene dine for deg - ref alle mulige optiske illusjoner og at vi kan oppfatte et stykke papir som "hvitt" når det er i all mulig forskjelligfarget belysning, og derfor stråler mange forskjellige farger tilbake til øyet.

For å kunne få et bilde til å gjengis sånn omtrentlig sånn øyet ville oppfatte den samme situasjonen, så skal man redigere - hvitbalanse, kontrast, eksponering, etc. Denne redigeringen skjer enten i kameraet i jpeg-konvertingen eller i RAW-konvertering i etterbehandlingen.

Derimot er det en flytende grense. Er det å redigere bort et støvkorn fra sensoren "juks"? Er det å fjerne en bil som kjørte forbi akkurat da man tok det bildet "juks"? Er det å sette flere eksponeringer sammen "juks"? Er dodge & burn (selektivt gjøre deler av bildet lysere eller mørkere) "juks"? (Dette siste har man laaange tradisjoner for i den analoge verdenen..)

Og som flere skriver over - er det å manipulere lyset i forkant av bildet "juks"? Blits? Gråfilter så man får lang lukkertid så stjerner og vann flyter utover? Er dette "juks"?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig med Trondster...

Og for å legge til (også her), den som tror at en liten elektromekanisk boks med glass foran og en lysfølsom sensor (film eller digital) inni er spesielt egnet til å dokumentere en virkelighet, hva nå det måtte defineres som, ja den tror jeg er passe naiv. Pent sagt... :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...