Arnesen1 Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Hei, etter sommeren regner jeg med at jeg skal klare å få råd til min første bil. Men siden jeg har generelt lite greie på bil, (ønsker å lære) så hadde jeg satt pris på om noen kunne gitt meg noen råd ang hvilke biler jeg burde se nærmere på, og hva jeg bør være obs på når jeg skal ut og se på den eventuelle bilen. Bilen jeg er på utkikk etter er som følger: - Helst bakhjul/firehjulstrekk, men jeg utelukker ikke forhjulstrekk. - uten rust eller minimalt med rust/rustproblemer. - Ikke for stor. Bmw 5-serie blir f.eks for stor. - Ikke volvo 240 - Hadde vært morsomt med en bil som var litt "sporty" både i utseende, og i hvordan den går. - skal helst ikke få motorproblemer en måned etter at jeg har kjøpt den Har sett for meg noen biler: - Honda Civic (1,4IS/1,6VTEC?) - Bmw 3-serie (E30/36?) - Nissan Primera (?) - Toyota mr2 (?) - Mazda MX-5 hardtop (?) - Audi 80 (?) Det er de jeg har funnet hittil som jeg synes ser ut som pene og greie biler, uten å ha noen videre erfaring med bil i det heletatt. Ang pris så er det vel kanskje litt for mye å håpe på en pen MR2/MX5 til denne prisen? Tok de nå med likevel. Noe jeg mest sansynlig også burde ta med i vurderingen, men som jeg ikke har greie på er det med forsikring osv. Men så til spørsmålene mine. Er det noen som har andre forslag til biler jeg burde titte på? Er det noe spesielt jeg burde se etter hvis jeg skulle finne en modell jeg liker av de jeg har nevnt ovenfor? Krever jeg for mye til prisen jeg kan gi? kom med deres erfaringer/råd. Jeg tar imot med takk Mvh Arnesen1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 BMW 5 serie, her E34, kan bli veldig tøff med litt senk og riktige felger. Samtidig er det utrolig god kjørekomfort i disse. Bare se filmen her. Greit nok, denne har motor som du ikke har råd til enda! Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Er muligens ikke så "ungdommelig" design på de men galant 4x4 har sporty kjøreegenskaper med permament 50:50 og lammelsperre(diffsperre) bak, så om vintern føles det som man kjører en bakhjulstrekker bare at man faktisk har fremdrift i tillegg. er viktig å høre godt på motoren, samt ta en test tur, hvis den drar til siden eller har slitt dekka skjevt er det bare å styre unna. det samme gjelder med store rustskader Lenke til kommentar
Arnesen1 Skrevet 6. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2011 Takk for svarene Hvis vi skulle late som jeg skulle kjøpt bil nå, så har jeg sett meg ut en Audi 80. Audi-80 Finn.no Hvis vi går ut fra kun informasjonen som er gitt i annonsen, tror dere jeg ville gjort ett godt kjøp dersom jeg hadde kjøpt den? Kanskje litt vanskelig å svare på uten å ha sett bilen? hehe:P Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 M5 til 30-40k er nok alt annet enn elsk! Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Audi 80-100 er begynt og bli litt slitte. Ellers så viss du ikkje har peiling og sikkert bare midelmådig utgangspunkt ( noke desverre dei fleste ettekvart har) muligheter for og lære så anbefaler eg nok at du kjøper deg en toyta. for og svare på dei bilane du har sett på - Honda Civic (1,4IS/1,6VTEC?) how about nooooooo - Bmw 3-serie (E30/36?) Pakkis, men alikavell gode biler - Nissan Primera (?) Understellsproblemer som en 10 år gammal skogsrallybil - Toyota mr2 (?) Absolutt en kurant bil viss du finner en velholdt en - Mazda MX-5 hardtop (?) ikkje heilt ideal bil men.. - Audi 80 (?) litt sletne bila Men ellers viss du har minimalt med kunskap så anbefaler eg framhjulsdrift siden de enkelt og greit e mer oversiktelig og enkelt og skru på. Men du kan jo slå opp Mercedes, Opel viss det er krav med RWD Lenke til kommentar
festen Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 (endret) Du burde ihvertfall ikke kjøpe noe eldre enn en 10 år gammel bil. Se etter noe som har alt moderne sikkerhetsstyr. Den sikreste bilen du kan få til den prisen er en litt nedslitt passat 1,9 tdi (97-98 modell, en slik bil kan gå 400000 km uten annet enn 4 komplette forstillinger, det er ingen spøk, jeg vet om biler hvor alt sammen er skiftet så mange ganger på garanti, eller du kunne kjøpt en 10 år gammel lupo, polo eller noe tilsvarende med 1,4 tdi motor (2000-2002 modell). Siden den B5 passaten kom har det nærmest totalt stagnert på det som går på teknikk og sikkerhet for VW. De største problemene med passaten er de ytre mansjetter på drivakslingene, alt sammen i forstillingen, dyre servicer relatert til registerreim, dårlig lakk, men likevel lite rust sammenlignet med bmw eller mercedes på grunn av galvanisering og det er store problemer med de elektriske dørlåsene på passaten. Bortsett fra det er det nærmest en problemfri bil. Det var også problemer med bakruter som sprakk på de gamle stasjonsvognene, og gjerne rust rundt den nye ruta. Hør også etter ulyd i klimaanlegget, det kommer fra motorrommet og høres ut som en slags motorstøy under kjøring, ikke på tomgang, sammenlignet med anlegget på og avslått, det er et problem på biler som har gått langt, og det kan fortsatt virke lenge, det samme med piping i clutch. Se etter at selve ekspansjonstanken for kjølevæske er klar og fin i fargen, og at det ikke er noe belegg på innsiden. Sjekk fargen og nivå på servoolje, det er endel idioter som har på rød ikke grønn olje her, det ødelegger systemet. Se at bremsevæsken ikke ser ut som cola, da er det svært lenge siden det er skiftet og potensielt farlig å kjøre med. Endret 15. mai 2011 av festen Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Du burde ihvertfall ikke kjøpe noe eldre enn en 10 år gammel bil. Se etter noe som har alt moderne sikkerhetsstyr. Den sikreste bilen du kan få til den prisen er en litt nedslitt passat 1,9 tdi (97-98 modell, en slik bil kan gå 400000 km uten annet enn 4 komplette forstillinger, det er ingen spøk, jeg vet om biler hvor alt sammen er skiftet så mange ganger på garanti, eller du kunne kjøpt en 10 år gammel lupo, polo eller noe tilsvarende med 1,4 tdi motor (2000-2002 modell). Siden den B5 passaten kom har det nærmest totalt stagnert på det som går på teknikk og sikkerhet for VW. De største problemene med passaten er de ytre mansjetter på drivakslingene, alt sammen i forstillingen, dyre servicer relatert til registerreim, dårlig lakk, men likevel lite rust sammenlignet med bmw eller mercedes på grunn av galvanisering og det er store problemer med de elektriske dørlåsene på passaten. Bortsett fra det er det nærmest en problemfri bil. Det var også problemer med bakruter som sprakk på de gamle stasjonsvognene, og gjerne rust rundt den nye ruta. Hør også etter ulyd i klimaanlegget, det kommer fra motorrommet og høres ut som en slags motorstøy under kjøring, ikke på tomgang, sammenlignet med anlegget på og avslått, det er et problem på biler som har gått langt, og det kan fortsatt virke lenge, det samme med piping i clutch. Se etter at selve ekspansjonstanken for kjølevæske er klar og fin i fargen, og at det ikke er noe belegg på innsiden. Sjekk fargen og nivå på servoolje, det er endel idioter som har på rød ikke grønn olje her, det ødelegger systemet. Se at bremsevæsken ikke ser ut som cola, da er det svært lenge siden det er skiftet og potensielt farlig å kjøre med. For og legge til litt meir "vanlige" feil på passat: Dårlig elektrisk anlegg Dårlig kjøre komfort En passat til 30-40k trenger gjerne nye foringer fremme/bak forhjulsstilingen er kjent problem hos VW Kunne fortsatt i evigheter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå