Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bra førstegangsbil? Driftsikker, rimelig, noe barsk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi kan droppe diesel-kravet. Bør vel gjøre ting litt enklere.

Har i det siste sett på 00'-01' Saab 9-3. Ikke helt sedan, men ser litt barske ut ihvertfall. Kan dette være et fornuftig valg?

Kombi heter disse bilene :) Saab 9-3 er faktisk en veldig bra førstegangsbil. Ikke så ille på forsikring, rimelig "sikre" biler, holdbare ved riktig vedlikehold og god kjørekomfort. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Akkurat når det gjelder rust betyr det veldig mye hvor bilen har gått. Selv om det ikke er noe synlig rust på den når du kjøper den vil alt sammen ha bygd seg opp og nærmest eksplodere etter noen år hvis bilen har gått i feil sted av landet. Feil sted er f.eks sør-norge og vestlandet og generelt tett langs kysten.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kommer med et nytt spørsmål!

Har sett litt rundt på forsikringspriser på aktuelle biler (Opel Vectra, Saab 9-3, Mazda 323/626, A4, VW Golf osv). Det er ingen gode syn som venter en 18-åring; den billigste forsikringen jeg fikk anslått ved hjelp av ymse nettkalkulatorer (Gjensidige, Tryg osv) er på 960kr per mnd. Dette var da en Nissan Micra på 54hk som er totalt uaktuelt, uansett.

Med "normale" biler fikk jeg priser på 1300kr +++ per mnd, noe jeg synes er underfundig mye. Derfor lurer jeg på om det er mye å hente ved å ringe rundt til forsikringsselskaper og "prute" på forsikringer? Ringe til Gjensidige, få en pris der, be om bedre tilbud hos If osv... Jeg har en kamerat med en Mondeo 2002-modell med litt over 100 gamp. Han får gjennom sin arbeidsgiver (NSB) rimelig forsikring, under halvparten av hva kalkyler anslår for meg. Hørte fra nevnte kamerat at en annen kamerat fikk skaffet seg en forsikring til nesten samme penge, og jeg lurer derfor på om det er standard prosedyre for bilkjøpere å ringe rundt for å få gode tilbud på samme måte som med mobiloperatører :!:

Er det noe å hente ved å ringe rundt, eller er det en tapt sak?

Edit: Mine beløp er på delkasko-forsikringer.

Endret av Konnis
Lenke til kommentar

Ring rundt og shop etter forsikringer, det var det jeg gjorde. Gjensidige var villig til å prute ned på premien mer enn det som står på kalkylen på Internett, men for meg så kunne de ikke slå IF sin tilbud. Så det lønner seg absolutt ja.

Lenke til kommentar

Er selskapene behjelpelige selv før man kjøper bilen? Altså gir et drøyt estimat bare man nevner noen bilkandidater og holder seg på rundt 100 hester? kjipt å tro man har gjort en god deal på en bil, for å dagen etter ringe og høre at forsikringen på den bilmodellen er rådyr...

Lenke til kommentar

Er selskapene behjelpelige selv før man kjøper bilen? Altså gir et drøyt estimat bare man nevner noen bilkandidater og holder seg på rundt 100 hester? kjipt å tro man har gjort en god deal på en bil, for å dagen etter ringe og høre at forsikringen på den bilmodellen er rådyr...

hør alltid med bilens eier om sånn ca hvor mye forsikringen ligger på, men vær OBS på alder og poengsum som han tjener gjennom forsikringen, som du ikke har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...