Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bra førstegangsbil? Driftsikker, rimelig, noe barsk


Anbefalte innlegg

Hva vil du høre da? At du er den optimale eieren og at alle som vil ha bil helst bør kjøpe den av noen som behandler den som deg? Seriøst, stort sett alle vandrehistorier som bruktbilselgere forteller går ut på at bilen er eid av en eldre mann eller en eldre dame i tyskland og at alle servicer er fulgt, og det er ikke uten grunn.

 

Igjen; jeg har ikke nevnt noe om ungdommer eller at jeg selv er en optimal bruktbilselger. Jeg ytrer bare meningene mine om at "tipsene" dine (hvor du faktisk presterer å komme med yrkesvalget til selger som et argument, det sier vel sitt) er helt på trynet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva vil du høre da? At du er den optimale eieren og at alle som vil ha bil helst bør kjøpe den av noen som behandler den som deg? Seriøst, stort sett alle vandrehistorier som bruktbilselgere forteller går ut på at bilen er eid av en eldre mann eller en eldre dame i tyskland og at alle servicer er fulgt, og det er ikke uten grunn.

 

Igjen; jeg har ikke nevnt noe om ungdommer eller at jeg selv er en optimal bruktbilselger. Jeg ytrer bare meningene mine om at "tipsene" dine (hvor du faktisk presterer å komme med yrkesvalget til selger som et argument, det sier vel sitt) er helt på trynet.

 

Du kan nok regne med at en revisor er ganske nøye med orden og følger serviceheftet til punkt og prikke. Det beste er å kjøpe en bil av noen som har hatt en romslig god økonomi, forsiktig kjørestil med 75 % + 5 år i bonus og har tatt på seg deg av påkostninger verkstedet har anbefalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan også snu det om, og si at en med romslig økonomi har råd til å bytte ut bilen

når han anser den som "utslitt", fordi han har gitt blaffen i å ta vare på den.

 

Jeg kjenner flere personlig som ikke kunne brydd seg mindre om bilvask, oljeskift og lignende

selv om de er stinn av penger.

 

Man ser det fort på en bil om eier er entusisast eller ikke, og også på hvordan han snakker om bilen.

Lenke til kommentar

Du kan også snu det om, og si at en med romslig økonomi har råd til å bytte ut bilen

når han anser den som "utslitt", fordi han har gitt blaffen i å ta vare på den.

 

 

Det er vel ikke fordi han har gitt blaffen i å ta vare på den, en bil trenger egentlig ikke noe mer enn det som står beskrevet i garantivilkårene, og når garantien er ute er det mange som velger å selge.

Lenke til kommentar

Herregud å Festen får gjennomgå her. Leste igjennom tråden etter Festen skrev sjekklisten for sjekk av bil. Har aldri sett så mange gode tips få gjennomgå så mye.

 

JO, en raukjørt bimmer med styling, kondomtykke dekk som tilhører en av gutta som liker å skru ER ET DÅRLIG KJØP. Det er å sette det Festen sier på spissen.

 

Den gamle dama som kjører til butikken 2- 3 ganger i uka sliter ikke ut sin bimmer i samme tempo. At noen klarer å argumentere mot det synes jeg er rart. Og når man begynner å gå løs på eksemplene (revisor) bør man egentlig bare avslutte diskusjonen.

 

Festen; Jeg lagra det innlegget ditt om ting man kan sjekke på en bruktbil, i mine favoritter. Kjempegreit å ha en dag jeg skal kjøpe bil! :thumbup:

 

TS: Om du ikke har forlatt (krangle)tråden, så anbefaler jeg Toyota! En ting er at en Passat (som har veldig trøbbelfylte biler fra 90- tallet) går i stykker eller ikke, men en Toyota er nok billigere å fikse på. Dette er bare antagelser fra min side, men har inntrykk av at alt fra VW er dyrt i lengden.

 

Camry har alltid vært gode biler, og jeg antar at den er veldig god å kjøre: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28506925

 

Du snakka også om Rover 75: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28394655

 

Jeg har en kamerat som hadde en sånn en. Han solgte den veldig billig, fordi han ikke ville ha den NÅR det gikk noe galt med den. Tror det er vrient å skaffe reservedeler til den, ettersom Rover er konkurs.

Jeg ville styrt unna, men hvis du ikke gjør det så kan jeg bekrefte at den er svært god å kjøre! Ikke så mye trøkk da, men det trenger man nesten ikke på norske stier veier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det meste unntatt karosseri på rover kan plukkes rett fra tilsvarende honda. Problemet er at kvaliteten på disse bilene ikke er så god. Selv om hondadelene passer er det i stort sett brukt deler av langt dårligere kvalitet for å holde prisen nede på roverne.

Lenke til kommentar

Du kan også snu det om, og si at en med romslig økonomi har råd til å bytte ut bilen

når han anser den som "utslitt", fordi han har gitt blaffen i å ta vare på den.

 

Jeg kjenner flere personlig som ikke kunne brydd seg mindre om bilvask, oljeskift og lignende

selv om de er stinn av penger.

 

Man ser det fort på en bil om eier er entusisast eller ikke, og også på hvordan han snakker om bilen.

 

Konklusjon: Vi har alle ulike perspektiv på bilkjøp. Ta heller og hjelp trådstarteren.

Lenke til kommentar

Herregud å Festen får gjennomgå her. Leste igjennom tråden etter Festen skrev sjekklisten for sjekk av bil. Har aldri sett så mange gode tips få gjennomgå så mye.

 

Korrekt. Det er kjørestil, oppsett av understell/ felger, og litt miljøet også, som er relativt hardt i Norge med dårlige veier, som påvirker mest. Om en eller annen dust skifter olje hver 5000km hjelper det ikke(synder som chip, eller hard kjørestil blir ikke tilgitt av et unødvendig bra vedlikeholdsprogram). Om noen polerer bilen hver uke, det er bare bortkastede penger å gå noe særlig utover det fabrikkene anbefaler. Det er egentlig bare tull å bruke polerings-maskiner, det ser kanskje bra ut etterpå, men det fjerner jo bare unødvendig mye lakk, som gjør at bilen blir mindre beskyttet etterpå. Skulle jeg kjøpt en 5 år gammel bruktbil ville jeg foretrekke at den aldri var polert, sammenlignet med om den var polert med slik maskin proffene bruker.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Akkurat det med barsk må du forklare. Når jeg tenker på det med bil tenker jeg på litt større biler, slik som Nissan Patrol eller de største SUV modellene fra BMW, Volvo og Mercedes. Jeg skjønner ikke at en mindre mer fornuftig bil kan være barsk.

Lenke til kommentar

Jaha? Jeg har da trodd at kombier var mindre enn sedan. :!: Kanskje noe man bare tenker iogmed at hekken er så stutt.

 

Poenget er, sedan-utførelse er å foretrekke.

 

Det holder seg nok bedre i verdi med stasjonsvogn, så slik kan du jo få mest for pengene med sedan. Du bør uansett (mener jeg) gå for en så ny bil som mulig, selv om den har litt kilometer. Jeg har sett de på ting som drivaksel-mansjetter f.eks. Det kan gå istykker i løpet av 50000 km på 10 år, eller fortsatt holde etter 250.000 km i løpet av 2-3 år. Det gjeldet ganske mye på en bil.

Lenke til kommentar

Måtte selv lese gjennom tråden nå, for å få med meg hva som blir diskutert her. Det første jeg vil si er at dette med rattet er helt uti natten feil. Festen, du tror den Audi A2'en du linket til tidligere har gått nærmere 300 000km? Virkelig? Fordi det ut som rattet var veldig slitt på de kvalitetsbildene man kan se på finn? Seriøst, give me a break. La oss ta for oss litt eldre biler, mange biler kan det ha vært byttet ratt på? Eier trenger ikke nødvendigvis da å ha kjøpt seg nytt ratt, men kjøpt et brukt et for en billig penge. Da kan du altså konkludere med at bilen har gått 250km + fordi rattet er slitt? Dette med slitasjen på ratt tror jeg du skal gi deg på.

 

Du kommer med veldig mange gode bruktbiltips, men denne tror jeg du har bomma skikkelig på.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk vil ha biler som er eid av gamle menn og damer (65+), hvem vil ha en bil som ikke blir sett til en gang i blant, må mest sannsynlig bytte clutch etterhvert og generelt ikke godt tatt vare på. Selvfølgelig er jo ikke alle gamle bileiere sånn.

Jeg ville mye heller kjøpt en bil av en 30-40åring, enn å kjøpt av en 70åring.

 

Av ren nysgjerrighet: hvor har du fått alle disse brukbiltipsene fra? Tror jeg leste at du ikke jobber med dette til daglig, så hvordan har du fått vite om dette med rattet? Du må ikke tro på alt du hører vettu ;)

 

 

 

ONTOPIC:

 

Kravene dine:

 

- Opp til 50.000 kr

- Manuell

- Diesel

- Bra utseende

- Driftsikker

- Helst ikke for gammel (etter '98 kanskje?)

 

Vel, dette kan være litt vanskelig å koke sammen hvis bilen også skal være litt kul / barsk.

Skjønner ikke helt hvorfor du skal ha diesel, gamle dieselbiler er vel kanskje ikke det beste man kan kjøpe. Jeg ville absolutt kjøpt meg en bensinbil i første omgang. Er mye lettere og billigere å reparere hvis det skulle trengs. Ville ikke kjøpt meg Passat, du finner ikke veldig mange fine passater som kommer til å være problemfri til 50000. Kan anbefale deg Toyota Corolla, veldig bra biler som er billig å forsikre og vedlikeholde. Hvis du har lyst på noe litt kulere, så hadde jeg kjøpt meg enten BMW eller Mercedes. BMW 316 eller Mercedes C/E-klasse kan du starte å se på.

 

Lykke til! (Har forresten MB C200 selv :) )

Endret av Thewiz
Lenke til kommentar

De som får tak i billige biler er stort sett merkeforhandlerne, fordi de har som vane og rett og slett blåse kundene sine når de kommer med innbyttebiler, så godt de kan. De som er mottagelige vel og merke. Jeg kjenner til et tilfelle nylig der differansen mellom det forhandleren tilbød i innbytte 100 tusen og det forsikringsselskapet utbetalte 190 tusen kroner, altså var hele 90 tusen kroner (bilen ble totalskadet etter at kjøpskontrakt av ny bil var skrevet, men før forhandleren tok over bilen. Verdivurderingen varierte altså med hele 90 tusen kroner. Kjenner du til noen som planlegger å skifte bil, og ville byttet den inn, dersom de ikke på grunn av personlig kjennskap eller vennskap til deg, gjerne heller vil at du skal ha den til samme pris som det forhandleren tilbyr dem, kan det være et sted å starte.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Måtte selv lese gjennom tråden nå, for å få med meg hva som blir diskutert her. Det første jeg vil si er at dette med rattet er helt uti natten feil. Festen, du tror den Audi A2'en du linket til tidligere har gått nærmere 300 000km? Virkelig? Fordi det ut som rattet var veldig slitt på de kvalitetsbildene man kan se på finn? Seriøst, give me a break. La oss ta for oss litt eldre biler, mange biler kan det ha vært byttet ratt på? Eier trenger ikke nødvendigvis da å ha kjøpt seg nytt ratt, men kjøpt et brukt et for en billig penge. Da kan du altså konkludere med at bilen har gått 250km + fordi rattet er slitt? Dette med slitasjen på ratt tror jeg du skal gi deg på.

 

Du kommer med veldig mange gode bruktbiltips, men denne tror jeg du har bomma skikkelig på.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk vil ha biler som er eid av gamle menn og damer (65+), hvem vil ha en bil som ikke blir sett til en gang i blant, må mest sannsynlig bytte clutch etterhvert og generelt ikke godt tatt vare på. Selvfølgelig er jo ikke alle gamle bileiere sånn.

Jeg ville mye heller kjøpt en bil av en 30-40åring, enn å kjøpt av en 70åring.

 

Av ren nysgjerrighet: hvor har du fått alle disse brukbiltipsene fra? Tror jeg leste at du ikke jobber med dette til daglig, så hvordan har du fått vite om dette med rattet? Du må ikke tro på alt du hører vettu ;)

Den A2 bilen, jeg er overbevist om den, at den ikke stemmer, men eieren kan naturligvis hatt en spesielt skarp ring eller noe slikt. Bedre bilder og en helhetsvurdering av interiøret må til. Det jeg ser på som en ganske god alder på eieren er 45-55 år (pappabil, ikke oldefar bil), bonus er opparbeidet og kjørestilen er forsiktig. Uansett må du huske på at jeg skrev rådene mine for de som kan svært lite om bil, den som kan mer kan gjøre en selvstendig vurdering av bilen og kan legge mindre vekt på eieren og service-historikk. Bilene mine har ikke vært på betalt service, eller hatt betalte reparasjoner de siste 10 årene (unntak for lakk og karosseri), tror jeg sist betalte noe i 1999. Det fungerer uansett fint fordi det er en kjærlighet (meg) som behandler de bra og kan gjøre absolutt alt, uansett, for den som ikke kan bil er det enklere å anta at en bil som ikke har fulgt servicer er en bil de bør unngå, sammenlignet med å prøve å finne unntakene, som kan være i bedre stand sammenlignet med de som har alle servicer på merkeverksted.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...