Konnis Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Har begynt å se meg litt rundt etter førstegangsbiler. Fyller 18 i oktober, så jeg har god tid, men hadde vært greit å få litt oversikt. Noen tips til greie ferskingbiler? - Opp til 50.000 kr - Manuell - Diesel - Bra utseende - Driftsikker - Helst ikke for gammel (etter '98 kanskje?) Har sett litt på VW Passat (sedan). Synes disse ser meget stilige ut (97-modell og senere that is), og holder vel grei kvalitet hvis jeg ikke tar helt feil. Har ingen planer om noen typisk rånebil, jeg skal ha en bil som frakter meg fra A til B og den bør se noenlunde bra ut (les: ikke Golf) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Med dine kriterier får en følgende på finn.no: http://www.finn.no/finn/car/used/result?BODY_TYPE=1&BODY_TYPE=2&BODY_TYPE=3&sort=0&TRANSMISSION=1&PRICE_FROM=35000&PRICE_TO=50000&ENGINE%2FFUEL=2 Jeg vil si de beste alternativene der er: Astra: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28321657 Corolla: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28174138 Focus: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28065516 Primera: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28042324 Ikke altfor mye å velge i, jeg har ikke tatt hensyn til hvordan bilene ser ut, det får du gjøre selv. Problemet ligger nok i diesel kriteriet ditt, da nesten alle bilene som kommer opp er før "dieselens stor tid", diesel motorene fra denne tiden er heller ikke spesielt bra og triste å kjøre. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Har sett litt på VW Passat (sedan). Synes disse ser meget stilige ut (97-modell og senere that is), og holder vel grei kvalitet hvis jeg ikke tar helt feil. Du tar feil. Veldig feil. Lenke til kommentar
festen Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 (endret) http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?lang=en&id=143666067&pageNumber=6&__lp=110&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=22900&makeModelVariant1.modelId=6&fuels=DIESEL&negativeFeatures=EXPORT&tabNumber=1 Importer selv, men ikke for gammelt, 2004-2005 modell, ikke eldre. Ikke la deg skremme av kjørelengden på denne. Problemet med passater er at de trenger ny forstilling like ofte som andre biler trenger bremsebelegg. Kjøper du en passat kjøper du problemer. Unntaket er hvis alt sammen akkurat er skiftet. Da kan du regne med at du kan kjøre 60-90 tusen km før alt sammen må skiftes igjen:) Endret 5. mai 2011 av festen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?lang=en&id=143666067&pageNumber=6&__lp=110&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=22900&makeModelVariant1.modelId=6&fuels=DIESEL&negativeFeatures=EXPORT&tabNumber=1 Importer selv, men ikke for gammelt, 2004-2005 modell, ikke eldre. Ikke la deg skremme av kjørelengden på denne. Og det mener du blir billigere enn 50 000? Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger: Avgift for egenvekt: 45 713,50 Avgift for motoreffekt: 0,00 Avgift for CO2: 5 166,00 Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 50 879,50 Bruksfradrag (50%): -25 439,75 Vrakpantavgift: 1 300,00 Totalt 26 740,00 3650*7,8=28470 Totalt= 54940 Og det er før reise og frakt. Lenke til kommentar
festen Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Jeg orket ikke å regne ut, men 55000 er da ikke så ille. Det er vel mulig å regne det som en ferietur. Fordelen med en slik bil er at den er relativt attraktiv på bruktmarkedet og at verditapet ved å eie en slik kommer til å bli lavt. Lenke til kommentar
festen Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25432845 sammenlign med denne:) 1 Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 Problemet med passater er at de trenger ny forstilling like ofte som andre biler trenger bremsebelegg. Kjøper du en passat kjøper du problemer. Unntaket er hvis alt sammen akkurat er skiftet. Da kan du regne med at du kan kjøre 60-90 tusen km før alt sammen må skiftes igjen:) Passat er litt risky med andre ord? Hm, det visste jeg ikke. Lenke til kommentar
festen Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 (endret) Hvis du vil ha det optimale mandags-produktet eller prosjekt bil prøv og finn en passat B5, med V6 tdi motor. Da kan du regne med at du har jobb. Det er heldigvis billige deler å få tak i, når det er så stort etterspørsel etter akkurat de delene, men jobben kan bli dyr. Endret 5. mai 2011 av festen Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 Hvor langt er det egentlig forsvarlig at en bruktbil har kjørt? Hvilken kilometerstand bør bilen holde seg under? Tipper det såklart kommer an på service & kvalitet, og om motor osv. er byttet underveis, men kan dere komme med en pekepinn? For jeg fant en '98 A6 som man ikke kan nekte for ser fet ut, men den har gått relativt langt (motor 250.000km, karosseri 400.000km) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Hvor langt er det egentlig forsvarlig at en bruktbil har kjørt? Hvilken kilometerstand bør bilen holde seg under? Tipper det såklart kommer an på service & kvalitet, og om motor osv. er byttet underveis, men kan dere komme med en pekepinn? For jeg fant en '98 A6 som man ikke kan nekte for ser fet ut, men den har gått relativt langt (motor 250.000km, karosseri 400.000km) Hadde styrt unna den generasjonen A6. Er en grunn til at de er priset lavere enn tilsvarende A3 og A4. Jeg har alltid hatt tommelregelen på 200 000km på bruktbil, mest pga. det er en gyllen grense for når en del slitedeler nærmer seg veldig utbytting. Lenke til kommentar
festen Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Hvor langt er det egentlig forsvarlig at en bruktbil har kjørt? Hvilken kilometerstand bør bilen holde seg under? Tipper det såklart kommer an på service & kvalitet, og om motor osv. er byttet underveis, men kan dere komme med en pekepinn? For jeg fant en '98 A6 som man ikke kan nekte for ser fet ut, men den har gått relativt langt (motor 250.000km, karosseri 400.000km) En slik Skoda jeg linket til er garantert en mye bedre bil, i forhold til verditap, driftsutgifter, forsikring, service, osv. Det er bedre å kjøpe en bil med tverrstilt motor. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Jeg kjøpte meg en Passat ('02 3BG, 1.8T) før jeg fikk satt meg ned og skummet litt rundt på nettet. Merker det er litt blandet hva folk sier om dem, tror det ikke-holdbare stemplet som Passat har fått, kom fra den modellen som heter 3B, altså den før faceliften i 2001 eller når det var. Det er jo klart, når det blir solgt såpass mye av en modell, så vil man ha noen biler hvor ting går i dass. Jeg har snakket med mange som har hatt sin Passat i mange år og kjørt den ganske langt, før disse kritiske delene har streiket. Min runder 165.000km om ikke så alt for lenge, og ut i fra serviceheftet og kvitteringen, så har jeg enda til gode å skifte forstillingen og alt det der. I følge andre her burde vel det komme ganske snart, så vi får se. Jeg har hatt min i litt over 6mnd nå, og var i begynnelsen veldig skeptisk til om jeg skulle fortsette å ha den. Fant ut at det er en såpass komfortabel og fin bil å kjøre, at jeg ville satse på å ha den litt til. Min som har en 1.8T går relativt greit og har et (imo) akseptabelt drivstofforbruk (0.8-0.9 på langkjøring). Jeg kjøpte dog en stasjonsvogn, det er jo enormt med plass i de bilene. På motorveien cruiser du i 110km/t med litt over 2000rpm, motoren høres jo nesten ikke. Kjøper du highline utgaven, vil jeg si du får ganske mye for pengene, dog lå mitt budsjett på ca det dobbelte av ditt. Jeg angrer ikke på at jeg kjøpte den, en praktisk og fin bil. Så gjenstår det bare å se, når alle de dyre reparasjonene kommer... hvis de kommer 1 Lenke til kommentar
festen Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 (endret) De fleste feilene kommer ikke over natten, men det er symptomer lang tid i forveien. Ved å evaluere en bruktbil grundig og ha med noen som kan evaluere kjørelengden og tilstanden burde det være mulig å unngå å kjøpe for mange problemer. Sånn generelt så bør ikke bilen være blank i rattet. Det tar ca. 300 tusen km eller mer for at rattet skal bli blankt, spør en taxi sjåfør hvor lang tid han bruker på å blankslite et ratt. Selv etter 300 tusen km vil det være mønster i rattet på en passat. En bil som har kjørt 100 tusen km skal ha ratt som ser nesten nytt ut. Det skal ikke være slark i dørene. Ingenting. På en Audi kan det bety 300 tusen km. Pedalene skal ikke være slitte. Det er bare noe som det er mulig å se på. Er interiøret pent og velholdt, er bilen sannsynligvis i bra stand. Unngå biler med slitt interiør.Er kanten på setetrekket slitt der du setter deg inn er kjørelengden kjempehøy. Ser du på en tidligere drosje, regn 140 tusen km for hvert år bilen har vært drosje. Sjekk avstander i karosseriet nøye. Alt av sprekker skal være bra tilpasset. Kjenn også at den føles rett og nøytral på veien. Legg merke til utseendet på tanken for kjølevæske. Den bør være ren og fin. Er tanken helt strøken innvendig kan du regne med at motoren har en bra topp. Se etter morkne drivaksel-mansjetter, kjenn etter slark i styring. Test klimaanlegget og sjekk om det er mye ulyd i det ved å sammenligne med å ha klimaanlegget på og av. Prøv å lytt etter ulyder i vannpumpe, rullelager, strammer til kam-reim, viftereimstrammer og lignende. Min erfaring er at disse lagrene og vannpumpe vil begynne å lage litt lyd og ha betydelig risiko for å feile når de har gått 300 tusen km, og det bør ikke være ulyd etter 200 tusen km f.eks. en vannpumpe, strammere og løpehjul overlever et par registerreimer, en reim kan godt tåle 250 tusen km, selv om intervallet er 120 tusen km, ikke at det er anbefalt, men ofte er det så mange ting som kan gjøre at en reim kan feile, at det er umulig å gardere seg uten å skifte alt, og selv da kan det være feil på komponenter eller feil montering. En bil som er blankslitt på øvre halvdel på rattet er mye små-kjørt. Er rattet blankslitt på venstre side har bilen gått mye langkjøring, kjørelengden er uansett høy, over 200 tusen, trolig høyest på den med ratt som er slitt mye på den venstre siden. Mye fine steinsprut, og "grått" glass i lyskasterne = veldig høy kjørelengde, kanskje 3-400 tusen (unngå biler med grå lyskastere pga av høy kjørelengde). Ser du på en bil med originale støtdempere som har gått 150-200 tusen kan du regne med at de er utslitt og bør skiftes. Det samme med drivaksel-mansjetter og fremre bremseskiver. Unngå stylede biler og biler som ikke har felger i original dimensjon. Unngå biler som har hatt skade og har vært rettet. Og unngå biler der annonsen er selgende og ikke nøytral. Unngå biler der selgeren lister opp reparasjoner som er gjort. Unngå biler som er ungdomskjørt. Unngå biler der selgeren kan bil fordi det betydelig øker risikoen for at kilometerstanden er feil. Se på peile-pinnen for olje, er den overdrevent svart og misfarget (selve pinnen) har ikke bilen fått oljeskiftene sine. Endret 5. mai 2011 av festen 1 Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 Har åpnet øynene for nye modeller; Volvo S40 og Rover 45/75. Rover er kanskje litt mer risikabelt mtp. kvalitet og reparasjon/ekstradeler (?) Kan begrense litt mer, det bør være en sedan da disse ser best ut IMO. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Sniip Hvor har du lært bil? Halvparten av dette er jo tull og vas. Lenke til kommentar
festen Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Sniip Hvor har du lært bil? Halvparten av dette er jo tull og vas. De fleste bilfolk bruker som regel sine praktiske erfaringer fra et statistisk utilstrekkelig utvalg som bevis for at sånn og sånn er det, derfor er det nok av meninger (biltema er dritt, biltema er bra) osv osv, du vil mene den ene halvparten er tull, noen andre vil mene den andre halvparten er tull, uansett spiller det ingen rolle. Ved kjøp og salg gjelder det å se på helheten, og den fanges best opp av et trenet øye. Jeg har drevet med litt bilsalg og ser ganske lett ca. hvor mye en bil har gått. 1 Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 De tingene som nevnes over er ting en skal tenke over når en kjøper dyrere biler brukt. Det har vært en del triksing med kilometerstand, så dette er vert å merke seg. Servicehefte blir stadig viktigere. For bla. VAG er det nå en forutsetning for kjøp slik jeg ser det. Ser at man på enkelte VAG motorer bla skal skifte vannpumpe sammen med reg rem. hver 60.000km. Dette fordi den er i plast!! og minner om noe som hører til i et akvarium. Resultatet av et vannpumpehavari, og påfølgende høye temperaturer kan bli svært kostbart på motorer med avanserte topplokk i aluminium. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå