Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier erstattet sofa av høy standard til en latterlig stygg en

Anbefalte innlegg

Jeg leier en møblert leilighet av høy standard. Plutselig fant utleier ut at han ville ha sofaen som stod i leiligheten selv, så han erstattet "min" 3.5 seters hjørnesofa til 17 000 med en gammel 2.5 seters (stygg) som det ikke er plass til å ligge utstrekt i en gang.

Det må da virkelig være en lov ett eller annet sted som sier at dersom utleier skal bytte ut noe, så skal det være i tilnærmet lik eller bedre standard enn den gamle?

Postet av anonym: de420343cb50cd81e5c7c1c6536e59a0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

§ 5-4. Forandringer i husrommet og på eiendommen for øvrig

Leieren må finne seg i forandringer av husrommet dersom arbeidet kan utføres uten nevneverdig ulempe for leieren, og forandringen ikke reduserer husrommets verdi for leieren. Andre forandringer kan bare utføres med leierens samtykke.

Leieren kan ikke uten utleierens samtykke foreta forandringer i husrommet eller på eiendommen for øvrig.

Leier av bolig kan med utleierens godkjenning gjennomføre tiltak på eiendommen som er nødvendige på grunn av leierens eller husstandsmedlemmers nedsatte funksjonsevne. Leier av lokale kan med utleierens godkjenning sette opp vanlige skilter, markiser o.l. Godkjenning etter første og annet punktum kan ikke nektes uten saklig grunn.

Om leierens plikt til å sette husrommet tilbake i opprinnelig stand gjelder § 10-2.

Endret ved lov 20 juni 2008 nr. 42 (ikr. 1 jan 2009 iflg. res. 20 juni 2008 nr. 631).

Jeg finner ikke noe spesielt om møblerte leiligheter i Husleieloven, så dette er det nærmeste jeg kommer.

Da kan man selvsagt diskutere om dette byttet av sofa, er nevneverdig ulempe og om det reduserer verdien for deg som leietaker. Og om denne endringen er alvorlig nok til å regnes som et brudd på §5-4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...