Gå til innhold

Er det gitt at hovedkort med HDMI har HDMI-lyd?

Rexen

Anbefalte innlegg

Jeg har bygget en PC med dette hovedkortet:

http://www.multicom.no/ASRock-880GMH-USB3,-socket-AM3,-m-ATX,-DDR3,-PCI-E-x16,-SATA2,-USB3,-Radeon-HD4250,-DVI,-VGA,-HDMI/cat-p/c/p10602307

Har problemer med å få lyd igjennom HDMI. Kjører Ubuntu, så det kan godt være et software-mangel, men før jeg bruker alt for lang tid på å prøve å fikse det skulle jeg gjerne vite følgende:

Er det garantert at hovedkortet støtter lyd igjennom HDMI'en hvis den har HDMI utgang? Eller er det noen hovedkort som bare har HDMI-bilde men at hardware rett og slett ikke kan gi HDMI-lyd?

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okay, så da kan jeg nok anta at det ikke er i hardware mangelen ligger. Er det noen som har erfaring med å få til HDMI-lyd med et slikt hovedkort (eller liknende) i Ubuntu?

Finner ikke spor av HDMI-lydenhet noen steder i innstillinger.

Lenke til kommentar

Jeg har sett hvordan det er på en Ubuntu-PC hvor dette fungerer, og da finner man HDMI-lyd på en liste over lydenheter som man så må velge, altså ganske likt windows.

Hos meg finnes altså ikke dette valget på lista. Men hvis det er riktig som du sier at hovedkortet burde ha hardwaren, så trenger jeg kanskje bare en måte å få det inn i lista på.. Men det er kanskje ikke trivielt.

Lenke til kommentar

I manualen(side 50?) under chipset configuration (advanced settings) i BIOS så står det at du kan enable HDMI HD audio... mulig dette er løsningen.

sakset fra manualen:

Onboard HDMI HD Audio

This allows you to enable or disable the onboard HDMI HD Audio in AMD

880G.

Lenke til kommentar

I manualen(side 50?) under chipset configuration (advanced settings) i BIOS så står det at du kan enable HDMI HD audio... mulig dette er løsningen.

sakset fra manualen:

Onboard HDMI HD Audio

This allows you to enable or disable the onboard HDMI HD Audio in AMD

880G.

Fantastisk! Dette fikset problemet, og HDMI-lyd dukket fint opp i lydinnstillingene. Det var altså ikke linux sin feil :) Men hvem sin lyse ide var det å ha HDMI-lyd avslått som default i BIOS?... De fleste brukere vil jo bare kunne plugge det inn og så funker det, og det er avanserte brukere som kanskje gidder å gå inn i bios for å skru det av av en eller annen grunn.

Uansett, tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...