Masiputrimus Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Jeg har en bærbar maskin med Windows XP home som funket helt fint frem til et par dager siden. Da fikk jeg plutselig ikke startet opp XP lenger; hver gang jeg prøver starter maskinen på nytt etter å ha prøvd å starte opp windows (Det kommer en bluescreen som er fremme i ca. 12 millisekund). Når jeg prøver sikkerhetsmodus henger maskinen seg bare opp. Det er i grunn ikke så farlig om jeg må installere windows på nytt, men jeg vil helst berge bilder og eposter som ligger på c: før jeg eventuelt formaterer. Jeg kan ikke forstå at jeg (eller noen andre) har gjort noe galt; plutselig en dag ville bare ikke windows starte. Er det noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
Zink Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Har ikke peiling på bærbart, men kan jo komme med forslag fordet ( hdd er ikke fylt til randen ? ) - hvis du har floppydisk på den, lage oppstartsdisketter ( 6 stk. ), og forsøke reparasjon av installasjonen. . Lenke til kommentar
wil Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 må bare spørre. har du recovery cd eller orginal XP plate som var med maskina di? hvis du har det så legger du bare inn plata i pc`en din å booter på vanlig måte fra cd`en da så klart. så reparer du XP installasjonen så tenker jeg det skal ordne seg ganske bra. det er ikke så veldig stor forskjell fra stasjonær og bærbar pc. iallefall ikke når det gjelder OS og software. hvilket OS hadde du orginalt på maskina di? hvis det var XP som var oginalt på PC`en din så er jeg helt sikker på at det skal være en tilbakestillings knapp på pc`en en eller annen plass. har en bærbar pc selv også, men det er en helt annen pc da, men på den er tilbakestillingsknappen oppmed skjermen. Uannsett du trykker på denne knappen å da skal det skje noe. er ikke helt sikker på hva som skjer, men tror den skal gjenopprette fra sånn som maskina var når man fikk den. men les litt i manualen som fulgte med maskina di. Lykke til. Lenke til kommentar
Vipo Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Hei. Jeg sliter idag med omtrent samme problem. - Søndag morgen, solen skinner og fuglene kvitrer utenfor vindauget, da jeg starter min Dell Inspiron 8200, 40GB disk org disk med 1 partisjon, win XP. - uprovosert og umidddelbart kommer det feilmelding: "error loading operating system". - kjørte oppstartsdisk for XP (setup, 1ste av 6 disker), maskinen ønsker å formatere disken. - kjørte oppstartsdisk win98, kan ikke lese av C, kun A. - satte disk i en annen laptop som disk nr 2, kjørte opp OS, men kan ikke lese disken i explorer ("not formatted, do you want to format now?") - satte disk tilbake, prøvde å kjøre program på floppy som skal tillate lesing av NTFS filsystem. Funker ikke, "do you want to format disc now?" - Dell sier det er mitt problem. "Vi kan hjelpe deg å formatere disken." Det er jo litt uaktuelt, først må reddes det som reddes kan. Noen idéer? Dersom det ikke er noe hardware-feil kan jeg ikke forstå annet enn at jeg trenger å lese data på disken, slik at det kan flyttes over på en annen maskin. Men hvordan gjør man det liksom? Disse folka som 'redder' disker for 3000 kroner timen må jo ha et eller annet software de bruker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå