Gå til innhold

Privatskoler Oslo / Akershus med IKT-Servicefag?

Anbefalte innlegg

Siden arbeidsplassen min har gått konkurs så har jeg bestemt meg for å gå tilbake til skolebenken og fullføre videregående utdanning og da tenkte jeg på IKT-Servicefag.

Problemet er dog at søknadsfrister har gått ut, jeg har tidligere gått VG1 Studiespesialisering ved John Bauergymnaset (Privatskole Oslo) to ganger uten vitnemål, samt forsøkt meg på elektrofag (VG1) ved Bjertnes Videregående (offentligskole) en gang uten vitnemål.

Nå har jeg arbeidet i tre år, to av disse uten skoleforsøk og tenkte nå altså å fullføre det jeg ikke klarte å motivere meg til den gangen.

Skolemotivasjonen var totalt fraværende siste delen av tiendeklasse og ved samtlige tidligere forsøk på å komme seg igjennom videregående, men med alderen så modnes du og som person har jeg (føler jeg selv) utviklet meg veldig som person og jeg tror ikke det skal bli noe problem å ta ferdig utdanning på dette tidspunktet.

Problemet ligger i at søknadsfrister har gått ut og det finnes kun EN eneste skole i nærheten av Nittedal (Akershus) etter hva jeg har klart å finne frem til som tilbyr IKT-Servicefag og dette er et lite problem da jeg blir avhengig av at Strømmen VGS ikke har nok søkere eller at elever takker nei for at jeg skal få skoleplass.

Derfor ønsker jeg backup løsninger i bakhånd og det er her privatskoler kommer inn i bildet da de fleste privatskoler tar imot søknader helt til 1. Juni samtidig som de gjerne har plass til folk som ønsker det uansett. (Min erfaring fra John Bauergymnaset)

Så jeg er på utgikk etter privatskoler i Oslo / Akershus området som tilbyr Service og Samferdsel (VG1) og IKT-Servicefag (VG2 + eventuelt VG3) og da har jeg kun kommet frem til Akademiet Oslo.

Er dette eneste privatskoler i området som tilbyr IKT-Servicefag? Merker meg at de kun tilbyr VG2 og ikke VG3 om jeg skulle ønsket det og jeg syntes det å bytte mellom skoler er slit da lærerplaner og det ene og det andre gjerne skaper unødvendig mye rot når du bytter skole mellom årene.

Og hvordan ligger det an med skolerett ettersom jeg har feilet tre ganger på rad samtidig som jeg nå har gått 2år uten i det hele tatt å søke? Ifølge OT-Akershus så vil ikke dette være noe problem ved offentlige skoler virker det som, de virker hvertfall positive men jeg har vell strengt tatt mistet skoleretten min? Og får vell ikke denne tilbake før jeg fyller 25år og har arbeidet fast i minst 3år? Med andre ord så havner jeg vell bakerst blant søkerne, om jeg så søker innenfor fristene? Og hvordan er privatskoler iforhold til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette eneste privatskoler i området som tilbyr IKT-Servicefag? Merker meg at de kun tilbyr VG2 og ikke VG3 om jeg skulle ønsket det og jeg syntes det å bytte mellom skoler er slit da lærerplaner og det ene og det andre gjerne skaper unødvendig mye rot når du bytter skole mellom årene.

Jeg er ganske så sikker på at Akademiet Oslo tilbyr "Påbygging til generell studiekompetanse" som er VG3 for deg hvis du studerer IKT-Servicefag.(Evt. å gå ut i lære vil/kan være vg3 for deg).

Med andre ord så havner jeg vell bakerst blant søkerne, om jeg så søker innenfor fristene? Og hvordan er privatskoler iforhold til dette?

Privatskoler får kun støtte for deg dersom du har retten. Du kan (i hvert fall i Rogaland) søke om utvidet rett.

Endret av CissaM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...