MarKra Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Skal oppgradere min PC med litt mer RAM, og lurer på om jeg burde beholde mine 2GB med Corsair Value S. PC5300 DDR2, for så å supplere med 4GB til, slik at det blir 6GB til sammen (har Windows 7 64bit). Alternativet blir å skrote den eksisterende RAMen, og gå for 4gb Corsair Value S. PC6400 DDR2. Så hva er best, 6GB PC5300 eller 4GB PC6400? (Har hovedkort med AM2 socket) Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Det spørs, kommer du til å bruke mer enn 4GB ram? Om bussen har plass til 50 personer, og du bare har 30 folk, så kan du fint skaffe en raskere og mindre buss. Om du derimot trenger 50 plasser så går det ikke fortere med en raskere mindre buss - den må jo kjøre to ganger. Det er en rimelig standard analogi. Så lenge du har "nok" minne vil det ikke hjelpe å sette inn mer. Men om du bruker det ekstra minnet så hjelper det ikke med raskere minne, så lenge du ikke har nok. Lenke til kommentar
MarKra Skrevet 6. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2011 Hm, det syns jeg var en bra sammenlikning. Problemet er jo at jeg ikke vet akkurat hvor mye jeg trenger, men jeg vet at jeg kommer til å spille Portal 2 og Diablo 3 når det kommer. Og jeg har to skjermer, så jeg har gjerne flere nettlesere og programmer oppe til enhver tid. Eventuellt ser jeg på en TV-serie/film på en skjerm mens jeg spiller/jobber på den andre. Så driver jeg også litt med programmering, Photoshop og den slags. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 De fleste spill er laget for 32bit, og kan dermed ikke bruke mer enn 2GB. Systemet koser seg om det får rundt 1.2-1.3GB å gå på. Så om du skal ha i gang steam og firefox begynner det å nærme seg grensene litt. Selv oppgraderte jeg til 8GB fra 4GB (begge 6400), og for min del så merket jeg mest forskjell i at spill starter en del raskere, og spesielt om jeg alt+taber ut av et spill går det mye raskere. Jeg har gjerne oppe msn, firefox, steam, msn, virtuelle maskiner og alt annet jeg kan holde på med samtidig som jeg spiller, så jeg bruker ofte 6-7GB. Dog så er ikke den praktiske forskjellen så veldig stor på 6400 og 5300. Men det beste tipset må jo være: Prøv deg frem Lenke til kommentar
MarKra Skrevet 6. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2011 (endret) Tror jeg går for 6GB jeg da. Må vel uansett gjøre en større oppgradering av hovedkort/prosessor++ etterhvert, kan heller kjøpe skikkelig ram da. Takk for hjelpen Endret 6. mai 2011 av Scorix Lenke til kommentar
007CD Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Du merker neppe noen forskjell på PC 5300 og PC 6400 hastighet i noe annet enn Benchmarks. Eneste er at minnemiksen KAN være knotete (Avhengig av HK og brikker.) men funker det med en gang du har satt igang systemet så er du imål. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Det var vell en test her fra Hardware.no for en stund hvor du sammenlignet 12GB, 6GB og 4GB RAM når det gjelder spill. Det viser seg faktisk at 4GB RAM var raskere. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Var en annen test når 1366 kom ut hvor en haug med minnebrikker ble testet og den skrekkende forskjellen mellom 1066 MHz RAM på skikkelige slappe timings var i spill kun 1 FPS tregere enn 2000 MHz RAM på super stramme timings. Riktignok i minnebenchmarker var forskjellen svært tydelig, men null niks nada i vanlig bruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå