mr x Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 det er 2 innstillinger i bios som jeg er litt usikker på: spread spectrum stop unused pci/dimm clock hvor mye har disse to og si hvis man skal overklokke(oc)? Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 "Spread Spectrum Modulation" gjør at klokkegeneratoren lar frekvensene de genererer "flyte litt ut". Dvs at den varierer med et et visst antall %. Hvis du setter den på 1% og kjører på 133Mhz FSB, vil FSB til enhver tid ligge et sted mellom 131.67Mhz - 134,33Mhz ( 133Mhz +/- 1%) . Dette er IKKE fint ved overklokking. Spread spectrum brukes for å begrense EMI. La meg bruke dette som eksempel. La oss si at du har en CPU med låst multiplier og at den med den multiplieren maxer ut ved 150MHz FSB. Den nekter konsekvent å gå over 150Mhz (Den er endelig). Hvis du da setter Spread Spectrum til 1% betyr det at frekvensen i realiteten vil være 148,5Mhz - 151,5Mhz. Som sagt vil maskinen tryne hardt og brutalt ved FSB høyere enn 150Mhz... da sier det seg selv at spread spectrum mest sannsynlig vil kræsje maskina lenge før den rekker å boote. "Stop Unused PCI/DIMM Clock" er også for å begrense EMI. Dette gjøres ved å skru av klokkegeneratoren for minneslot'er og PCI-spor som ikke er i bruk. Det er ikke nødvendig å sende klokkesignaler til ubrukte porter, ikke sant? Denne funksjonen vil IKKE ha noe å si på overklokking what-so-ever. Lenke til kommentar
mr x Skrevet 26. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2003 takk for et meget bra svar.. ser ut som du kan dette. :wink: så da skal spread spectrum stå på disable(hvis jeg forsto deg rett) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå