Thorsen89 Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Hei, jeg skal da flytte til USA for et år etter sommeren, og tenker på dette. Skal uansett kjøpe bil, men hva med å kjøpe en ny/nyere bil og ta med hjem etterpå? Noen erfaringer? Er usikker på hvilken, men tenker en Medium+ str bil som er lett "integrerbar" i Norge. Derfor jeg kom hit for å se om derre hadde noen forslag! anyone? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Hvorfor skal du ta den med hjem kontra å kjøpe en her når du kommer tilbake? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Finnes ikke fryktelig mange biler i USA som vi også har i Norge så det kan komme til å bli et problem med tanke på deler. Lenke til kommentar
kaiat Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Tror ikke dette er noe lønnsomt prosjekt. For det første kommer du skjevt ut med hensyn på avgifter da amerikanske CO2-tall ikke godtas her til lands. Dermed blir det avgiftsberegning etter slagvolum og det slår som regel dårlig ut for de fleste biler. For det andre er det ikke helt lett å importere nyere biler fra USA for tiden pga. EU-regler om typegodkjenning. Helt umulig er det ikke, men er nok likevel lettere å ta inn en bil fra Europa istedet om en skal slå seg på import. Et bedre alternativ kan være å finne en veteranbil (altså 30 år og eldre). Her slipper du avgifter og import går stort sett greitt. Men da det er en del tvilsomme biler der ute, bør du ha litt greie på bil for å unngå de verste fellene. Lenke til kommentar
Thorsen89 Skrevet 8. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2011 Takk for svar! Ja det er jo såklart for å ha en bil i Norge til en billigere pris. Sånn som å kjøpe en Volvo XC60, er den veldig annerledes der borte i forhold til de som selges i Norge? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Ofte vil alt av lys være spesielt og ikke godkjent innen EU/Norge. Dermed må ihvertfall dette byttes ut. Lenke til kommentar
kaiat Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Den største forskjellen på en amerikansk og en norsk/europeisk XC60 er at den amerikanske versjonen ikke leveres med diesel. Der borte får du den bare med en 3.2l på 240 hk eller som T6 med 300 hk. Begge bensin selvsagt. Ikke bare må du ut med en god slump i avgifter for å få en slik registrert i Norge, men det blir trolig også et solid verditap når du en gang skal selge bilen. Dette er en slik bil der "alle" skal ha diesel. Det er jo greitt nok å kjøpe en slik bil for å ha der borte, men som sagt, skal du importere den til Norge når du flytter hjem, blir det dyrt. Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Kjøp heller en eldre restaurert mustang e.l. å ta med deg hjem! Det er veldig dyrt å restaurere US biler i Norge kontra USA. Veteran selvsagt, så da blir det en 5 lapper i registrering + moms når du kommen hit. Det er en frihandelskonvensjon mellom EU og USA som i prinsippet sikrer at et hvert kjøretøy godkjent i USA også i teorien er godkjent i EØS området. Norske vei og avgiftsmyndigheter er inne i en "tilpasningsperiode" internt (siden EØS ble vedtatt) da deler av EØS avtalen ikke er politisk korrekt for nåværende administrasjon. Avgifter kan de uansett styre individuelt, og det gjør de! Videre kan det kreves "lokale tilpassinger". Typegodkjenningen, som vegvesenet er så opptatt av, skal i teorien være i orden. Selvfølgelig har den omfattende administrasjonen sørget for et ennå mer omfattende regelverk. Det er f.eks. slik at man antar de internasjonale konvensjonene i samsvar med norsk lovgivning. Samtidig er det helt klart motstrid mellom disse og en del underordnet lov "forskrifter". Utgangspunktet er at lov går foran forskrift, men de lærde strides i disse spørsmålene, og dette er helt klart langt over kompetansenivået til de fleste av saksbehandlerne som jobber direkte mot deg og meg. Det blir litt som vannscooterproblematikken. Taktikken til myndighetene kan synes å ha vært å unngå å ta stilling til upopulære spørsmål. Politikerne og deres byråkrater forer tjenestefolkene i etatene med noe de kaller rundskriv, slik at disse skal tolke reglene slik politikerne og byråkratene vil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå