Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Derbi Senda X-race 2006 dør når den blir varm


Anbefalte innlegg

HEI!

jeg har en derbi senda x-race 2006 mod,, og jeg har hatt litt problemer med den.

mopeden går helt fint en stund, helt til motoren blir varm (virker det som).. da begynner mopeden å dævva og jo mere gass jeg gir jo mere dør den...

jeg har byttet tennplugg, men dette hjalp ingen ting. også renset jeg luftfiltret men hjalp ikke det heller..

når den begynner å dø, slår jeg på choken og DA går den normalt..

dysa som sitter i forgasseren er 75 dyse... Har kanskje en mistanke om at den får for lite bensin(?)

er det noen som har noe pleiling på hva det kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har nok feil dyse i ja. Har du tatt ut av plomba, byttet til effekt anlegg eller bytta til noen deler som ikke er originale?

 

Hvis alt er originalt ville jeg tatt av bunnkaret på forgasseren og brukt trykk luft i tilfelle noe har satt seg fast i dysa ;)

Lenke til kommentar

Du har nok feil dyse i ja. Har du tatt ut av plomba, byttet til effekt anlegg eller bytta til noen deler som ikke er originale?

 

Hvis alt er originalt ville jeg tatt av bunnkaret på forgasseren og brukt trykk luft i tilfelle noe har satt seg fast i dysa ;)

 

det sitter orginal potte med plombering... den har hatt på effekt annlegg før, men alt på den nå er orginalt. jeg skrudde ut forgasseren og så i dysa med det var ikke noe møkk inni den :S kan den rett og slett få for mye bensin? den dør på en hvis turtall virker det som

Lenke til kommentar

kan du forklare litt mer hva som skjer?

 

Hvis mopeden nekter å gå på høyt turtall og dør ut ved gasspådrag, så mener jeg å huske at man får for mye bensin.

 

Siden du har hatt effekt anlegg på den før hadde jeg tenkt igjennom hva du har forandret da du satte det på ;) det er lett å overse en liten detalj.

 

Men hvis det er du som satte på effekt anlegget, må du ha sett hvilken dyse det var i originalt? Hvis du vet det, er du sikker på at det er den samme/riktige som står i nå? (men 75 dyse virker jo originalt, selv hadde jeg 80 som original dyse)

 

 

Hvis du kan forklare litt mer hva som skjer så kan jeg kanskje hjelpe deg ;)

 

Hvordan ser en ny plugg ut etter bruk, når dør den ut, funker den greit gjennom hele registeret....

 

 

Husker at jeg selv hadde problemer med dette plomberingsdritet :p det var bare noe herk...

Lenke til kommentar

kan du forklare litt mer hva som skjer?

 

Hvis mopeden nekter å gå på høyt turtall og dør ut ved gasspådrag, så mener jeg å huske at man får for mye bensin.

 

Siden du har hatt effekt anlegg på den før hadde jeg tenkt igjennom hva du har forandret da du satte det på ;) det er lett å overse en liten detalj.

 

Men hvis det er du som satte på effekt anlegget, må du ha sett hvilken dyse det var i originalt? Hvis du vet det, er du sikker på at det er den samme/riktige som står i nå? (men 75 dyse virker jo originalt, selv hadde jeg 80 som original dyse)

 

 

Hvis du kan forklare litt mer hva som skjer så kan jeg kanskje hjelpe deg ;)

 

Hvordan ser en ny plugg ut etter bruk, når dør den ut, funker den greit gjennom hele registeret....

 

 

Husker at jeg selv hadde problemer med dette plomberingsdritet :p det var bare noe herk...

 

 

det er først når den blir varm at jeg sliter... jeg tror det sitter 62-65 dyse orginalt... men har ikke hatt noe problemer med den dysa når jeg kjørte orginalt før..

men mopeden går helt fint til den blir varm, også begyner den å rett og slett dø jo mer gass jeg gir.. men hvis jeg tar inn klutsjen og gasser går den helt normalt :S

også hvis jeg skrur på choken så går den så og si normalt

Lenke til kommentar

Okey

 

Jeg tror du har altfor stor dyse på mopeden.

 

Det at mopeden dør ut når den blir varm er veldig typisk når man får for mye bensin. Da vil den være umulig å få opp på turtallet og vil drukne i bensin (akkurat som om du prøver å kjøre med tenningen av). Nå snakker jeg av egen erfaring, og da gikk jeg ned 15 dyse størrelser og dette fiksa alt (husker jeg riktig så stod det 100 dyse i en moped jeg kjøpte med plomba i og da vi fikk satt i 85 var alt bra igjen ;)

 

Det at du gir mer gass og mopeden dør "lettere" ut høres også for min del ut som for mye bensin. At den funker helt fint i fri mener jeg er fordi det ikke er noe stor motstand i motoren og derfor greier den å øke turtallet.

 

Det at choken "fikser" problemet skjønner jeg ikke helt, men det bekrefter jo at det er bensin-luft blandingen som er feil. På de mopedene jeg hadde åpnet choken en ekstra bensin dyse, så motoren fikk ekstra bensin i blandingen. Jeg har sett på andre mopeder der choken blokkerer litt for luft tilførselen og derfor kommer det mer bensin i blandingen.

 

 

Jeg synes at du skal handle et sett med dyser (Dette får du kjøpt hos forhandler, nettsteder...disse koster bare 10-20kr stykk så det er ikke en stor investering) slik at du har fra 60-80, altså 60, 65, 70, 75, 80, 85 for eksempel. Siden jeg ikke er helt sikker på om du får for mye bensin så ville jeg satt inn en som er litt større. for eksempel en 75, 80 dyse. Blir problemet verre vet du at du får for mye bensin og må derfor gå ned i størrelse for eksempel 65, 60.

 

 

Husk at ingen mopeder er like når det gjelder bensin- luft blanding. Siden en kamerat av deg har en moped som går med 70 dyse er det ikke sikkert at din gjør det...

 

 

 

Du kan også sette en ny tennplugg i motoren, teste den og se på fargen for å bestemme om det er for lite eller for mye bensin.

- Er tennpluggen HVIT så får du for lite bensin og dette kan være farlig for motoren. Da må du gå opp i dyse størrelse med en gang.

- Er tennpluggen Svart så får du for mye bensin. For å fikse dette går du ned i dyse størrelse.

- Er tennpluggen SJOKOLADE BRUN så har du perfekt blanding og kan cruise ivei ;D

 

Dette ble forferdelig mye men det er så mye å skrive om forgassere så håper dette hjelper litt ;)

Lenke til kommentar

Okey

 

Jeg tror du har altfor stor dyse på mopeden.

 

Det at mopeden dør ut når den blir varm er veldig typisk når man får for mye bensin. Da vil den være umulig å få opp på turtallet og vil drukne i bensin (akkurat som om du prøver å kjøre med tenningen av). Nå snakker jeg av egen erfaring, og da gikk jeg ned 15 dyse størrelser og dette fiksa alt (husker jeg riktig så stod det 100 dyse i en moped jeg kjøpte med plomba i og da vi fikk satt i 85 var alt bra igjen ;)

 

Det at du gir mer gass og mopeden dør "lettere" ut høres også for min del ut som for mye bensin. At den funker helt fint i fri mener jeg er fordi det ikke er noe stor motstand i motoren og derfor greier den å øke turtallet.

 

Det at choken "fikser" problemet skjønner jeg ikke helt, men det bekrefter jo at det er bensin-luft blandingen som er feil. På de mopedene jeg hadde åpnet choken en ekstra bensin dyse, så motoren fikk ekstra bensin i blandingen. Jeg har sett på andre mopeder der choken blokkerer litt for luft tilførselen og derfor kommer det mer bensin i blandingen.

 

 

Jeg synes at du skal handle et sett med dyser (Dette får du kjøpt hos forhandler, nettsteder...disse koster bare 10-20kr stykk så det er ikke en stor investering) slik at du har fra 60-80, altså 60, 65, 70, 75, 80, 85 for eksempel. Siden jeg ikke er helt sikker på om du får for mye bensin så ville jeg satt inn en som er litt større. for eksempel en 75, 80 dyse. Blir problemet verre vet du at du får for mye bensin og må derfor gå ned i størrelse for eksempel 65, 60.

 

 

Husk at ingen mopeder er like når det gjelder bensin- luft blanding. Siden en kamerat av deg har en moped som går med 70 dyse er det ikke sikkert at din gjør det...

 

 

 

Du kan også sette en ny tennplugg i motoren, teste den og se på fargen for å bestemme om det er for lite eller for mye bensin.

- Er tennpluggen HVIT så får du for lite bensin og dette kan være farlig for motoren. Da må du gå opp i dyse størrelse med en gang.

- Er tennpluggen Svart så får du for mye bensin. For å fikse dette går du ned i dyse størrelse.

- Er tennpluggen SJOKOLADE BRUN så har du perfekt blanding og kan cruise ivei ;D

 

Dette ble forferdelig mye men det er så mye å skrive om forgassere så håper dette hjelper litt ;)

 

 

 

hjertlig takk for hjelp :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...