Gå til innhold

MS - WGA - Informasjon

Anbefalte innlegg

Jeg har selv, og sikkert i likhet med mange andre her inne opplevd å fått beskjed om at windows versjonen en har er ulovlig, selv om den er ekte.

Opplevde det selv igjen i dag på en Win 7 maskin, og nå begynte jeg å bli temmelig sur over nok en gang få en beskjed om at en av mine windows lisenser kan være uekte, når jeg vet med 100% sikkerhet at den er ekte.

Derfor kontaktet jeg microsoft. Og der spørr jeg om hvorfor jeg som kunde med lovlig lisens skal oppleve dette. Svaret jeg får da, er at dette skjer ganske ofte (spesielt på OEM) lisens. Men sier da, siden MS vet at dette skjer ofte om hvorfor de ikke gjør noe med det. Da begynner dama på teknisk support å bable om at det kan være hw feil. Det er helt på det rene at det er WGA som kommer via win update som forårsaker disse "piratmeldingene". Det hele ender bare i noe idiotisk surr fra MS sin side om at det skjer jo bare innimellom, osv. Men hvorfor skal man hele tatt være nødt til å bli brydd med det? Og hvorfor beskylde sine betalende kunder for å bruke piratvare?

Så, det er tydlig at MS gir blanke i sine kunder som betaler. De setter tydligvis liten pris på det når de er så frekke at WGA påstår at din 100% lovlig kjøpte lisens kan være uekte. I grunn så er det like greit å være pirat hos MS. Det gir deg bare mer trøbbel å ha lovlig lisens (og det burde jo være motsatt).

Jeg har etter tidligere meldinger vært svært påpasselig med å ikke få inn WGA for å slippe unødvendig tull. Men det dukker stadig opp en ny utgave.

Mange spørr sikkert hva meningen med denne tråden er. Men synes det er greit å dele erfaringer om andre skulle oppleve dette her, så de kan se at det ikke betyr at de nødvendigvis har noen uekte. Dessuten så synes jeg det er greit å få ut litt frustrasjon, og ikke minst meddele hvordan MS behandler kundene sine.

Endret av L O G I M A N
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott innlegg.

Er enig i det meste her.

Problemet med OEM lisenser har pågått lenge.

Problemet er hver gang privatpersoner skal kjøpe en maskin, må den være ferdig satt opp fra produsent med mye creap?

Kjøp technet lisens og bli fornøyd, da slipper du dette tullet.

Selv om microsoft ikke støtter deg her, så fortjener de ikke bedre å miste inntekt.

Å skylde på maskinvare her, blir jo omtrent som å si at alle som har linux på datamaskinen er kriminelle hackere. Noe som ikke er tilfelle.

Nå er det vel heller at enten så har du aktivert for mange ganger, og lisensen har gått ut (produkt nøkkelen altså) Eller så har du hatt maskinen på reprasjon og produsenten har ikke endret produkt nøkkel ett å ha byttet hovedkort.

Eller andre bruker samme lisensnøkkel som deg, da skjer dette.

Du trenger ikke å ha gjort noe ulovlig, men produsentene prøver å slippe unna ved å ta raske løsninger. Men dette går ut over kundene.

Så hvis ikke technet er alternativ, så kjøp en mac/Linux maskin, eneste mulighet å slippe dette. Men igjen da kan det bli driverproblemer eller andre ting isteden.

Kan vi ta en vote her?

Hvem stemmer for å kun å betale "technet" lisens til microsoft? (Jeg er med)

Hvem stemmer å kjøpe Apple istedenfor? (Bedre en microsoft lisens)

Hvem driter i dette å kjøper OEM for det lave prisen den er verdt? (Imot)

Hvem ville piratkopiere windows hvis man slapp unna OEM tullet? (Ingen)

Hvem stemmer for å ta kamp mot microsoft? (Alle?)

Nå kan jeg ikke anbefale å kjøpe pirat volumlisens nøkkel fra andre eller technet lisenser.

Siden det går utover både bedrifter og privatpersoner som ønsker å slippe unna OEM.

Uansett om microsoft fortjener det eller ikke.

Siden det går ut over alle andre.

Men desverre ser det ut som microsoft bruker sin markedsmakt så langt de kan det.

Som en beklagelse, tror jeg vi har lite å kunne gjøre her.

Eneste å advare nye pckjøpere å forlange at PC selges uten OEM lisens og helt uten windows.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Dette er en egen bygd maskin hvor jeg har kjøpt med OEM lisens. Denne er kun installert og aktivert en gang og kun på denne maskinen. Så det er ingen feil i den forbindelse.

Jeg satt iallefall igjen med en følelse av at hu trodde jeg var dum. I mine øyne så virker det heller som om de skal prøve å svindle brukerne til å betale for en lisens til.

Klart det er noen fordeler med å kjøpe retail, eller skaffe seg technet/msdn konto. Men det skal jo ikke bety at man skal beskyldes for å bruke piratvare når man kjøper OEM enten "løst" eller på en pc som er ferdiginstallert.

Uansett, jeg er en som ikke lar meg avspise med svada og tull når jeg har kjøpt noe. MS lever i sin egen boble der de gir blanke i kundene. Hvor lett er det engentlig å reklamere og få igjen pengene? Er vel her problemet ligger, eneste tapet de evnt får er at kundene ikke kjøper igjen. Men det er jo lik null risiko da du omtrent ikke finner en pc uten windows i dag, annet enn selvbygde.

Og siden det er lovlig kjøpt MS programvare, så burde de vel da ordne opp selv, og sende meg ny lisensnøkkel som er lovlig da.

Det er iallefall ingen grunn til å ha dårlig samvittighet om man bruker piratwindows. MS påstår at selv de lovlige er ulovlige, så da kan jeg jo ikke helt se noe galt i det.

Lenke til kommentar

Jeg satt iallefall igjen med en følelse av at hu trodde jeg var dum. I mine øyne så virker det heller som om de skal prøve å svindle brukerne til å betale for en lisens til.

Er ofte slik på kundeservice desverre. Du er ikke alene her.

Men det skal jo ikke bety at man skal beskyldes for å bruke piratvare når man kjøper OEM enten "løst" eller på en pc som er ferdiginstallert.

Desverre er det slik på technet microsoft kan i prinsippe sperre kontoer, hvis microsoft har mistanke man driver å selger lisenser eller bruker programvaren utenfor betingelsene. De trenger ikke bevis og for oss forbrukere har vi ikke stort å gjøre i det tilfelle.

Uansett, jeg er en som ikke lar meg avspise med svada og tull når jeg har kjøpt noe. MS lever i sin egen boble der de gir blanke i kundene.

Beste i så fall er å lage en sak for tv2hjelper deg eller forbrukerrådet. Å diskutere dette her tror jeg ikke hjelper stort frem til apple blir større.

Selv håper jeg at microsoft i dag kan bli bedre en de er i dag.

Men jeg tror det aldri vil skje, før kundegruppen faller over 50%.

Da må nok microsoft gjøre noe.

Hvis du er god på utvikling, eller oversetting eller hva det måtte være.

Er det flere som håper på å bytte til http://www.reactos.org/no/index.html der det jobbes å få et gratis alternativ.

Om du er villig å bidra til der, eller på linux distribusjoner er du nok mere ønsket å gjøre det.

Siste alternativ lag en facebook diskusjon rundt microsoft lisensering og få med deg en del tilhengere.

Så kanskje du klarer å snu microsoft sine holdninger?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Først er det jo greit å vite at teoretisk har man ikke lov til å kjøpe OEM lisenser til selvbygger pcer.

Microsoft har blitt mindre strenge på dette, men OEM programvare er beregnet på "større" selskaper som bygger pcer.

Nettbutikkene bruker et type smutthull for å kunne selge OEM lisenser til alle. Før måtte man ofte kjøpe med noe hardware når man skulle kjøpe OEM pakker, så ble det borte.

Og man skal ikke se bort i fra at MS ser mellom fingrene for å selge flere lisenser.

Uansett, en slik OEM lisens som du har kjøpt, kan oppdage endringer i hardware etc, og på den måten bli ugyldig.

OEM lisenser som kommer med bærbare pcer og andre ferdige pcer, ligger jo fritt på internett, og misbrukes, så derfor kan det skje at Microsoft sperrer disse, dog sjeldent, siden det vil gå utover tusenvis av lovlige kunder.

Det er jo kjipt at du opplever Microsoft som avvisende og dårlig kundebehandling.

Personlig har jeg en helt annen opplevelse av Microsoft, som startet for mange år siden da jeg innrømte bruk av XP piratkopi, og kjøpte min første lovlige lisens. Fikk XP platen levert på døren, med gyldig nøkkel, og skikkelig bra service på telefon. Etter det har jeg bare gode erfaringer med Microsoft, og har i dag en rekke betalte lisenser, og OEM produkter (som fulgte med pc kjøp).

Microsoft har solgt over 350 millioner Win7 kopier, og gud vet hvor mange lisenser som er generert via Technet/MSDN og MSDNAA, så at en lisens i ny og ne blir feil merket som piratkopi kan vel skje.

Og så lenge problemet blir løst uten at du får ny nøkkel, har den ikke blir "svartelistet", for da blir den aldri tatt bort fra svartelisten igjen.

Så problemet kan ha vært helt lokalt på pcen din, grunnet WGA som feilrapporterte.

Får satse på at du får bedre service en annen gang.

Lenke til kommentar

Først er det jo greit å vite at teoretisk har man ikke lov til å kjøpe OEM lisenser til selvbygger pcer.

Microsoft har blitt mindre strenge på dette, men OEM programvare er beregnet på "større" selskaper som bygger pcer.

Nettbutikkene bruker et type smutthull for å kunne selge OEM lisenser til alle.

Jeg spør med dette?

Hvis microsoft sier (technetlisens ikke er lov å instalere uten om testing).

OEM lisens må kjøpes sammen med maskinvare.) MSDN lisenser for utviklere er heller ikke lovlig?

Hva sitter man igjen med da? (Retail lisenser?)

Tror du alle pcbyggere gidder å betale den høye prisen når man fysisk ikke får noe igjen for det?

Hva microsoft sier er lov/eller ei spiller for meg ingen rolle, de lever på en annen planet.

Lenke til kommentar

Du sitter igjen med oppgraderingslisenser, som er for de som har en XP/Vista lisens fra før av.

Eller Retail lisens for resten ja.

Alle som kjøper nye pcer (ferdige) får jo vanligvis en OEM lisens med på kjøpet.

Og det er greit å ikke bry seg om hva Microsoft mener, men blir jo samtidig dumt å klage på når noe går feil, og du ikke får den hjelpen du ønsker. Hadde man kjøpt en retail lisens, ville man trolig ikke hatt noe problem uansett.

Så du får hva du betaler for, er du kjip og kun kjøper OEM, så må man vite hva man kjøper og ikke forvente retail rettigheter.

En oppgraderingslisens er jo det beste egentlig, for da får du fulle retail rettigheter (ved at man kan flytte den mellom pcer etc, bytte hardware etc) og en "billig" penge i forhold til fullversjonen.

Greit man må gjøre en liten "hack" for å få aktivert, men det er jo ikke det verste.

Lenke til kommentar

Nå, er det nå lov å kjøpe seg en OEM lisens, enten man gjør det med eller uten en hw del Det er jo ikke snakk om å kreve support langt utover det produktet man har kjøpt. Men når MS faktisk har WGA programware som påstår at ekte og ikke misbrukte OEM lisenser er mulige piratvare, da må man få lov til å klage! Uansett så har jeg også opplevd dette på retail lisenser og MSDN lisenser jeg har hatt en gang i tiden.

WGA er faktisk ikke noe man kjøper, men noe som automatisk installeres i etterkant. Og når dette totalt unødvendige produktet for brukerne påstår at lisensen din er uekte, når den ikke er det, så man få lov til å reagere.

Det som er helt sikkert. Det er kun MS og software som hadde sluppet unna noe slikt. Det blir nesten som at du kjøpte deg billig utgaven av en TV på elkjøp, og den ikke virker, så har du ingen krav på hjelp fordi du var så gjerrig? Eller at tven slo seg av og påstod at du hadde stjelt den?

Så lenge jeg kjøper OEM lovlig, bruker den etter OEM regler, så forventet jeg å slippe tull fra unødvendig WGA.

Jeg hadde en krangel med SF og bluraykopisikring på en film som gjorde at min BD spiller ikke fikk spilt den av, selv etter utallige oppdateringer. Det endte med at de måtte koste på meg ny BD spiller. Her la de til kopisperre som gjorde produktet ubrukelig for forbruker.

Lenke til kommentar

Husk at du egentlig ikke har krav på support på en OEM lisens. Det skal pc leverandøren stå for. Når du kjøper en OEM lisens privat fra en nettbutikk, står du i prinsippet uten mulighet for support fra Microsoft.

Ergo, egentlig ikke mye å klage over. Egentlig positivt i at de snakket med deg i det hele tatt.

Ønsker du support, kjøp fullversjon eller oppgradering.

Og ja, det kan skje med Technet/MSDN koder også, men da ofte i forbindelse med at hele kontoen blir sperret, og alle lisenser tilhørende den kontoen. Og det kan skje av mange grunner.

Og ang WGA, siden du har godtatt betingelsene til Microsoft når du installerte Windows 7 (du må fysisk krysse av at du godtar dem for å gå videre) så godtar du også at WGA programmet finnes og brukes på din pc. Ønsker du ikke WGA, kan du ikke godta betingelsene til Windows 7, og du kan da ikke installere Windows 7 heller.

Lenke til kommentar

Man kan ikke kreve at kunden skal betale ekstra for å få support med et produkt det er feil på. En ting er å få support på installasjon, bruk og slikt. En annen ting er når MS vel vitende legger ut WGA som skaper tull. Dette er ikke brukerfeil, men feil fra MS sin side.

Du betaler heller ikke butikken for å hjelpe deg med feil på produkter? En annen ting er å kreve å få gratis hjelp til å montere , lære bruken, og koble til utstyr osv, det er helt riktig utenfor OEM lisensen. Men når man kjøper et produkt som ikke står i henhold til det man har kjøpt, har det en mangel. Og avhjelp skal skje uten kostnad og urimelig ulempe for kjøper.

Man er ikke rettighetsløs her i landet fordi om man kjøper en OEM lisens.......

Lenke til kommentar

WGA er jo ikke tull, det fungerer på millioner av pcer (over 350 millioner etter de siste tallene).

Så på grunn av at du har hatt problemer med WGA, betyr jo ikke at alle har problemer med WGA og at det bare er tull.

WGA er et bra program som skiller de som har betalt for produktet og de som ikke har (i teorien), men det viktigste er vel at folk som har kjøpt det de trodde var lovlige versjoner av Windows (f.eks fra Ebay, pc byggere som bruker falske lisenser osv) får en beskjed om at de har kjøpt et produkt som ikke er ekte, og gir dem muligheten til å prøve å få igjen penger fra selger, og/eller kjøpe et ekte produkt til en redusert pris.

Jeg er vel ganske sikker på at du ikke har flere rettigheter ang programvare, enn det de som lager programvaren setter inn i betingelsene som du må godta før du installerer programvaren.

Dette er betydningen av EULA betingelsene du godtar når du installerer Windows 7 OEM:

6. What is the difference between OEM product and Full-Packaged Product (FPP)?

ANSWER. OEM products are intended to be preinstalled on hardware before the end user purchases the product. They are “shrink wrapped” and do not come in a box like the retail products do. Full-Packaged Product (FPP) is boxed with CD(s), manuals, and the EULA and is sold in retail stores in individual boxes. The End User License Agreements (commonly referred to as “EULAs”) for OEM and FPP products are slightly different. One main difference is that an OEM operating system license (such as the license for Windows) cannot be transferred from its original PC to another PC. However, the FPP version of Windows may be transferred to another PC as long as the EULA, manual and media (such as the backup CD) accompany the transfer to the other PC. Also, when a customer purchases an OEM product, the OEM license requires the OEM to provide support for the product.

Du kan jo ikke godta dette, som du må for å få installert Win7) for å så klage når du ikke får rett på support. Om du ikke har lest EULA betingelsene du godtok, er jo ingen andres skyld enn din egen.

Microsoft skriver jo også dette i EULA betingelsene, og gir folk mulighet til å få pengene igjen for produkter de ikke ønsker å godta EULA betingelsene på:

Ved å ta i bruk programvaren godtar du disse vilkårene. Hvis du ikke godtar vilkårene, må du ikke bruke programvaren. Returner den til forhandleren og få kjøpesummen refundert eller kreditert. Hvis du ikke kan få kjøpesummen refundert der, kontakter du Microsoft for informasjon om Microsofts retningslinjer for refusjon. Se www.microsoft.com/worldwide. I Norge ringer du 22 02 25 00 eller går til www.microsoft.com/norge/.

Om jeg kjøper en ny genser, og ikke leser vaskeanvisningen, og hiver den inn på 90 grader, kan jeg da klage når den krympet? Er det min skyld, som ikke leste vaskelappen, eller produsentensskyld som ikke lar genseren tåle 90 grader?

Lenke til kommentar

Problemet er ikke bruken, eller at WGA blir installert. Problemet er nå det feiler og gir brukerne problemer. Så det har ingenting med hva man godtar i Eula. Dette har INGENTING med brukerfeil å gjøre, så hele eksemplet ditt om gensern blir feil. Skal vi bruke det her blir det som å si at du har kjøpt en genser, den har en produskjonsfeil (en arm er ikke sydd skikkelig på f.eks) og du går så tilbake til butikken for å klage, så sier dem at du ikke har kjøpt support avtale, så da gidder vi ikke å hjelpe deg.

Dessuten er jo ikke jeg den eneste, selv MS innrømte at dette forekom veldig ofte, og spesielt på OEM. Men jeg har opplevd dette på retail utgavene mine og.

Du har missforstått hele poenget med support. Support er hjelp, bruk og feilretting som selskapet produktet kommer i fra ikke kan lastes for. Da blir det en egen tjeneste som du derfor betaler for via retail utgaven for å få direkte support til MS, enn ved OEM der pcleverandøren gjør det. Dette er ikke snakk om å få hjelp av MS til å utføre ting. Det er rett og slett hvordan jeg som kunde skal forholde meg til at mitt lovlig kjøpte produkt anses av MS for å være uekte. Jeg er da i min fulle rett til å stille spørsmål direkte til MS når de hevder jeg har piratvare, når det ikke er det! Jeg skal da vel ikke bare gå ut å kjøpe meg en ny lisens sånn uten videre? Jeg har ikke gjort noe som helst galt. Hverken ved kjøp, bruk eller andre brudd på Eula. Jeg har rett og slett bare fått en melding slengt i trynet om at det er uekte windows. For det første synes jeg det er frekt og for det andre vil jeg ikke ha problemer myntet på piratene når jeg er en betalende kunde. Hvorfor skal jeg gidde å betale da når jeg anses som pirat uansett? Hvorfor skulle jeg overhode gidde å kjøpe retail når man ser hva slags hjelp og takk du får når du er kunde? Egentlig er jeg vel en idiot som overhode gidder å bruke lovlig når det er langt mindre problemer med ulovlige versjoner. Men sånn blir det når man prøver å være lovlydig.

Kan tenke meg du hadde blitt glad, om du kom ut av butikken med en vare, der eiern kom etter å sa at dette har du stjelt! Ikke ville han høre på deg, og skulle du ha det fikk du kjøpe det igjen!

Det er derfor ikke til å komme fra, at feil i selve windows, oppdateringer og slikt, skal kunne varsles MS også når man har en oem versjon.

Slik du forholder deg til dette, slik jeg forstår det, så er det slik: Du går å kjøper en OEM lisens. Installerer denne, men WGA påstår den er uekte. Men siden du er en sånn gjerrigknark som ikke kjøpte deg retail så får du bare gå å kjøpe en ny og håpe på at WGA godtar den?

Feil og mangler ved software er vell så mye en mangel i forbrukerkjøpsloven som en annen fysisk datafeil.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

myhken: Du er vel enig at både microsoft/Apple og sony ikke følger norsk lov i utgangspunktet?

Problemet er at man ikke får lisensen før man fysisk tar i bruk produkter.

Altså ved brudd forskjegling så godtar ikke butikken retur fordi det er vanskelig å si at microsoft produkter har tidligere blitt aktivert og lisensen ubrukelig.

Nå har jeg aldri forsøkt å returer en lisens til microsoft, men jeg regner med å fysisk få pengene refundert temlig vanskelig, verstefall må man sende varen til USA og få prisen dekket der. Riktignok amerikans pris man får igjen.

Så totaltsett hjelper dette lite.

Å si at brukeren enkelt kan sjekke EULA lisenser før kjøp som loven i norge faktisk krever, er nesten helt umulig, selv komplett eller netshop har ingen lenker som man må godta betingelsene før kjøp.

Altså hvis man kjøper microsoft produkter på elkjøp/lefdal har man ikke en gang en pc å sjekke hva betingelsene man fysisk må godta før kjøp.

Det er altså en god grunn for EULA betingelsene ikke vises før produkter fysisk tas i bruk, og en få tall av brukerne blosser i denne, siden betingelsene stammer fra amrikansk lovgivning er bedriftene får støtte til å sette betingelse som de selv velger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest medlem-82119

Har gjevnt over gode erfaringer med microsoft, men får noen "sånn er det bare" svar innimellom.

Når det gjelder wga, så har jeg forstått det slik at den sjekker noen bestemte filer og hvis disse er tuklet med av andre programmer kan wga si fra.

Det er vel også sånn at wga holdes oppdatert og unngår man å oppdatere wga så varsler også wga.

Jeg har tidligere lurt på hva som skjer om virus eller lignende forandrer serienummeret og lar wga ta seg av resten.

Pirater kjører enkelt programmer som lar brukeren taste inn et hvilket som helst nummer, og dette bør vel kunne utnyttes av en virusskaper om han vil?

Lurer også på hva som skjer om en butikkansatt, leverandør, servicemann etc skriver av et nr og lar bruker skylde på ms når wga varsler.

Wga kan vel varsle om at det ikke er ekte win hvis andre har brukt samme nr først?

Har forøvrig hatt lovlige win fra me og 95 til xp, vista, og 7 og aldri hatt problem med wga.

Mistenker også bloatingen for å krølle til wga.

Lenke til kommentar

Jeg har bare hatt problemer med WGA, og vet ikke hvor mange ganger jeg har värt nödt til å snakke med den idiotiske telefonsvareren de har for å aktivere lisensene. Nå for tiden bruker jeg en cracket cd for å installere, den krever ingen cd-key for å installere, den har ingen wga, og man trenger ikke gjöre annet enn å sette inn cden og installere.

Ulovlig? Hvorfor det, jeg har da kjöpt lisensene, jeg bare gidder ikke å krangle med WGA enda en gang bare fordi jeg skal reinstallere pcen igjen (som har samme specs som sist jeg installerte, ingen endringer)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ulovlig? Hvorfor det, jeg har da kjöpt lisensene, jeg bare gidder ikke å krangle med WGA enda en gang bare fordi jeg skal reinstallere pcen igjen (som har samme specs som sist jeg installerte, ingen endringer)

Riktig fremgangsmåte det.

Hvis man ikke gidder å kontakte microsoft, så er dette måten å gjøre det på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har selv, og sikkert i likhet med mange andre her inne opplevd å fått beskjed om at windows versjonen en har er ulovlig, selv om den er ekte.

Opplevde det selv igjen i dag på en Win 7 maskin, og nå begynte jeg å bli temmelig sur over nok en gang få en beskjed om at en av mine windows lisenser kan være uekte, når jeg vet med 100% sikkerhet at den er ekte.

Derfor kontaktet jeg microsoft. Og der spørr jeg om hvorfor jeg som kunde med lovlig lisens skal oppleve dette. Svaret jeg får da, er at dette skjer ganske ofte (spesielt på OEM) lisens. Men sier da, siden MS vet at dette skjer ofte om hvorfor de ikke gjør noe med det. Da begynner dama på teknisk support å bable om at det kan være hw feil. Det er helt på det rene at det er WGA som kommer via win update som forårsaker disse "piratmeldingene". Det hele ender bare i noe idiotisk surr fra MS sin side om at det skjer jo bare innimellom, osv. Men hvorfor skal man hele tatt være nødt til å bli brydd med det? Og hvorfor beskylde sine betalende kunder for å bruke piratvare?

Så, det er tydlig at MS gir blanke i sine kunder som betaler. De setter tydligvis liten pris på det når de er så frekke at WGA påstår at din 100% lovlig kjøpte lisens kan være uekte. I grunn så er det like greit å være pirat hos MS. Det gir deg bare mer trøbbel å ha lovlig lisens (og det burde jo være motsatt).

Jeg har etter tidligere meldinger vært svært påpasselig med å ikke få inn WGA for å slippe unødvendig tull. Men det dukker stadig opp en ny utgave.

Skjønner ærlig talt ikke hva problemet ditt her er. Microsoft beskylder aldri noen for å ha tatt i bruk en piratkopiert Windows med den meldingen du får opp. Det står kun at du kan være utsatt for piratkopiert programvare.

Du har en OEM-lisens, og dersom du ikke har foretatt store endringer på hardware etter at Windows første gang ble installert, er den fortsatt gyldig. Det eneste som har skjedd etter reinstallasjon er at valideringen har feilet. Da skal det bare være til å ringe 23 500 500 (valg 2, valg 2) så vil det bli satt opp en sak der du blir ringt opp av en teknikker for å løse problemet. Det er såre enkelt, og jeg forstår ikke hvorfor det skal være et problem.

Dersom du derimot har byttet viktige komponenter på maskinen etter at du første gang aktiverte den, vil ikke OEM-lisensen lenger være gyldig. Dette fordi den låses til maskinen (maskinvare-ID) du først installerer den på. Du må da ut og kjøpe deg en ny lisens, men slik jeg forstår det på innlegget ditt er ikke dette problemet. Du har nøyaktig den samme maskinvaren, og det er kun valideringen som har feilet.

Ringer du Microsoft så setter de som sagt opp en sak på deg. Dette betinger derimot at du ikke har gjort større endringer i maskinvaren. Har du gjort det faller du utenfor vilkårene du selv aksepterte ved installasjon av produktet.

Problem sovled.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Problemet med OEM lisenser har pågått lenge.

Problemet er hver gang privatpersoner skal kjøpe en maskin, må den være ferdig satt opp fra produsent med mye creap?

Kjøp technet lisens og bli fornøyd, da slipper du dette tullet.

Selv om microsoft ikke støtter deg her, så fortjener de ikke bedre å miste inntekt.

Det er ikke Microsoft som legger inn all denne bloatware'n på maskinene. Det er det produsentene av maskinene som gjør. Dette ettersom de får betalt av produsentene av programmene for å gjøre dette, og de kan på denne måten selge maskinene rimeligere og på den måte skjerpe konkurransen med andre PC-fabrikanter. Hvordan dette skal rettferdiggjøre at Microsoft skal miste inntekter skjønner jeg ikke. Det blir litt som å ta bakeren for smeden.

Det man får gjøre her er å legge press på PC-fabrikantene. Man kan også velge å kjøpe maskiner som er kjent for å legge med liten til ingen bloatware, men da må man regne med at dette i snitt er noe dyrere maskiner nettopp fordi produsenten ikke har blitt sponset.

Videre syntes du skyter deg litt selv i foten ved å rakke ned på Microsoft samtidig som du erkjenner at de nærmest gir bort gratis programvare til de som har en MSDN AA eller Technet-avtale. Ja du mister support fra Microsoft, men samtidig er programvaren tilnærmet gratis.

Det er viktig at vi ikke stiller bakeren for smeden i slike saker.

Som en beklagelse, tror jeg vi har lite å kunne gjøre her.

Eneste å advare nye pckjøpere å forlange at PC selges uten OEM lisens og helt uten windows.

Det hjelper ikke å være pissed off på Microsoft her. Det er PC-fabrikantene du må stille til veggs. Det at det er en OEM-lisens har ingenting å gjøre med at det finnes bloatware på maskinen. Det er det produsentene som velger. Kjøper du en en frittstående OEM-lisens følger det med absolutt ingen bloatware. Det er som sagt PC-fabrikantene som velger hvordan de ønsker å sette opp maskinene sine. Her har Microsoft veldig lite å si på hva som skal følge med!

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Skjønner ærlig talt ikke hva problemet ditt her er. Microsoft beskylder aldri noen for å ha tatt i bruk en piratkopiert Windows med den meldingen du får opp. Det står kun at du kan være utsatt for piratkopiert programvare.

Du har en OEM-lisens, og dersom du ikke har foretatt store endringer på hardware etter at Windows første gang ble installert, er den fortsatt gyldig. Det eneste som har skjedd etter reinstallasjon er at valideringen har feilet. Da skal det bare være til å ringe 23 500 500 (valg 2, valg 2) så vil det bli satt opp en sak der du blir ringt opp av en teknikker for å løse problemet. Det er såre enkelt, og jeg forstår ikke hvorfor det skal være et problem.

Dersom du derimot har byttet viktige komponenter på maskinen etter at du første gang aktiverte den, vil ikke OEM-lisensen lenger være gyldig. Dette fordi den låses til maskinen (maskinvare-ID) du først installerer den på. Du må da ut og kjøpe deg en ny lisens, men slik jeg forstår det på innlegget ditt er ikke dette problemet. Du har nøyaktig den samme maskinvaren, og det er kun valideringen som har feilet.

Ringer du Microsoft så setter de som sagt opp en sak på deg. Dette betinger derimot at du ikke har gjort større endringer i maskinvaren. Har du gjort det faller du utenfor vilkårene du selv aksepterte ved installasjon av produktet.

Problem sovled.

Det er tydligvis at du ikke skjønner problemet. Dette er ikke noe som har oppstått rett etter en reinstallering eller endring i hardware. Jeg er fullstendig klar over begrensinger av hw endringer med en OEM lisens.

Problemet er at WGA helt ut av det blå kommer opp med dette. Jeg anser den beskjed som at det er en piratkopi fordi kommer rett til nettsider osv som viser hvordan du kjøper en ekte. Jeg ser heller ikke noe poeng at jeg skal brys med dette når jeg hverken har gjort endringer eller andre ting som skulle tilsi at WGA skulle reagert. Dette også med 100% ekte nøkkel og installeringsmedium. Dette skjer også på laptoper jeg har hatt som er ferdig aktivert fra leverandør. Og på en laptop er det ikke mye du klarer å endre av hw heller.

Når jeg kjøper en vare, så forventer jeg at den fungerer uten tull. WGA er også en funksjon som overhode ikke er nødvendig for deg som kunde, men for MS selv. Så når denne funksjonen da også rammer betalende kunder så må jo MS enten kutte den ut eller forbedre den så man slipper en masse false positive.

At du tydligvis synes det er greit å få sånne meldinger og produkter som feiler, sier jo noe om deg. Jeg for mitt vedkomne kjøper produkter fordi jeg skal bruke dem, ikke fordi jeg skal feilsøke og bruke tid på å fikse dem. Da kunne jeg latt være å kjøpe det. Jeg antar at du hadde blitt temmelig sur om startsperren på bilen din stadigvekk slo inn og påstod en nøkkel uten gyldig kode ble benyttet, og du hele tiden skal være nødt til å ringe din forhandler for å låse sperren opp. Problemet er dette også gjerne skjer når man har litt dårlig tid og må inn å skrive ut et dokument osv, men isteden må du drive å krangle med WGA!

Jeg skal også vedde på at WGA har fått en hel del til å kjøpe seg ny lisens fordi dem har fått denne beskjeden på sine allerede ekte lisenser fordi WGA har feilet.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Det skjer fra tid til annen at valideringen feiler, og man da får en slik feilmelding som du refererer til. Det er jo ikke kjekt, og man skulle gjerne ha vært foruten. Personlig kjenner jeg ingen som har opplevet dette til en slik grad at de føler at det er plagsomt. Har selv bare vært borti ett tilfelle privat. Merkelig at det skjer så ofte på maskiner du er i besittelse av.

Uansett, ringer du Microsoft så setter de en teknikker på saken din. Det kan være noen lisenseringsfiler som er skadet. Det er ikke uvanlig at f.eks. antivirus-programmer endrer disse filene. Ved siden av å bytte maskinvare, noe du sier du ikke har gjort, så er det dette som er vanligst når valideringen feiler.

Lykke til!

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...