Exozza Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 (endret) Hei, jeg har en nesten ett år gammel HTC Desire, kjøpt hos Telekiosken, og har nylig oppdaget at det er en del støv under skjermen oppi venstre hjørne i tillegg til litt støv andre plasser også. Dette vises veldig godt når det kommer lys på skjermen, eller når innholdet på skjermen er svart. Se vedlegg nederst i posten. Støvet under skjermen gjør jo at brukeropplevelsen blir delvis dårligere, og det er vanskeligere å se hva som egentlig skal vises på skjermen når støvet viser godt. Skjermen er jo den mest vesentlige delen av mobilen, og det at støvet har kommet under skjermen vil jeg påstå kan komme under kategorien produksjonsfeil. Utdrag fra Forbrukerkjøpsloven: Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper. Et av hovedformålene med en touchscreenmobil med stor skjerm, er jo at skjermen faktisk skal ses på. Støv under skjermen er vil derfor være en begrensende faktor for akkurat dette formålet. Dette kan vel da gå under punkt a) i utdraget ovenfor? Hvordan bør jeg gå fram med å klage på dette? Vil jeg, ved å referere til Forbrukerkjøpsloven, mest sannsynslig få den levert inn? Hvis reklamasjonen min går gjennom, er det skjermen som vil repareres, eller vil jeg få en ny HTC Desire? Er det noen som har erfaringer med slike tilfeller som dette? Pleier slike reklamasjoner å gå gjennom? Endret 4. mai 2011 av Exozza Lenke til kommentar
Exozza Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 Jeg tenker å stikke innom Telekiosken imorgen, hadde vært veldig greit å få noen innspill før den tid. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Støv dekkes sjeldent av garanti. Med tanke på at det mest trolig står i bruksanvisningen (har ikke lest bruksanvisningen på nevnte modell) at produktet ikke skal brukes i støvete omgivelser, og det er allmenn kjent at mobiltelefon og støv ikke hører sammen, så trur jeg nok du skal få slite litt med å få dette godkjent som en reklamasjon. Lenke til kommentar
Exozza Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 Støv dekkes sjeldent av garanti. Med tanke på at det mest trolig står i bruksanvisningen (har ikke lest bruksanvisningen på nevnte modell) at produktet ikke skal brukes i støvete omgivelser, og det er allmenn kjent at mobiltelefon og støv ikke hører sammen, så trur jeg nok du skal få slite litt med å få dette godkjent som en reklamasjon. Hm, mobilen blir ikke brukt i omgivelser som er mer støvete enn vanlig. Kan det ikke forventes av en slik mobil at den ikke slipper inn flere titalls støvpartikler under vanlig bruk? Det finnes mye støv i lommen min, selvfølgelig, men jeg kan da heller ikke gå rundt med mobilen i en isolert plastpose. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Belteveske er en fin oppfinnelse. Etter å ha jobbet som mobiltekniker i 9 år har jeg sett noen få tilfeller der det var en fabrikasjonsfeil som var årsak til støvete skjerm. Jeg trur jeg kan telle de på 1 hand. Det skal sies at jeg brukte å blåse vekk støv som kom pga feilbruk hvis jeg alikevel var inni mobilen for å rette en annen feil. Lenke til kommentar
Exozza Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 Belteveske er en fin oppfinnelse. Etter å ha jobbet som mobiltekniker i 9 år har jeg sett noen få tilfeller der det var en fabrikasjonsfeil som var årsak til støvete skjerm. Jeg trur jeg kan telle de på 1 hand. Det skal sies at jeg brukte å blåse vekk støv som kom pga feilbruk hvis jeg alikevel var inni mobilen for å rette en annen feil. Jeg har brukt silikoncase som beskyttelse til mobilen. Hvis det absolutt er nødvendig å isolere mobilen for å unngå slike støvoppsamlinger under skjermen, så bør vel dette skrives med stor skrift i alle manualer? Hvilke fabrikasjonsfeil kom du over som var grunn til støv under skjermen? Jeg har googlet litt, og det virker dog som om HTC Desire er en spesielt utsatt modell med tanke på støv under skjermen. Det at det forekommer støv under skjermen kan vel da relateres til at HTC Desire er laget på en slik måte som gjør at støv lett kommer inn under skjermen, og dette kan vel da klassifiseres som at mobilen ikke "passer for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til". Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Jeg kom over noen få tilfeller der lim manglet på deler av pakningene rundt display. Dog ikke relatert til HTC-telefonet. Jeg er rimelig sikker på at hvis du leser bruksanvisningen så står det at du ikke skal bruke og oppbevare telefonen i støvete omgivelser. Lett for deg å sjekke - du har bruksanvisningen, ikke jeg. Lenke til kommentar
Exozza Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 Ok Har nå lest "Informasjon om sikkerhet og forskrifter", og det ene jeg kan finne relevant til mitt problem er: "Alltid bruk telefonen og dens tilbehør med varsomhet, og oppbevar den på et rent og støvfritt sted". Men slik jeg sa tidligere, det må da gå an å bruke produktet i vanlige omgivelser, samtidig som en forventer at feil ikke skal oppstå av slikt helt alminnelig bruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå