Gå til innhold

Finnes det studie som rettes mot fornybare energikilder?

Anbefalte innlegg

til forskjell fra energi og miljø som egentlig handler om sterkstrøm.

Hva er det du ikke forstår? Produksjon av fornybar energi er om produksjon av sterkstrøm. Da må et studie som fokuserer så mye på sterkstrøm som mulig være ideelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du mener at et studium som fokuserer på sterkstrøm er bedre enn et studium som foksuerer på fornybar energi, er bedre når det kommer til fornybar energi? Jeg håper du ikke mener det. Du tror ikke at et studium som heter fornybar energi har de fundamentale kursene som man trenger som muligens også er i energi og miljø. Jeg håper du kødder.

Lenke til kommentar

Jo, selvsagt har "fornybar energi"-studiet også fundamentale emner på samme måte som NTNU-studiet. Men det er åpenbart at NTNU-studiet har flere av disse fundamentale emnene, nettopp fordi det ikke fokuseres på at man spesialiserer seg inn mot fornybar energi tidlig i studiet.

Jeg mener at et svært godt grunnlag innen sterkstørm og senere spesialisering inn mot produksjon av fornybar energi er bedre enn et studium som tar lettere på det fundamentale og har en haug med miljøfag tidlig i studiet. En som vil jobbe med fornybare energikilder (f.eks. vindmøller eller vannkraft) har ikke noe mindre behov for et svært godt grunnlag innen sterkstrøm enn en som vil jobbe med tradisjonell energiproduksjon (f.eks. kullkraftverk).

Lenke til kommentar

Jeg er uenig. Syns mange av de emne ikke er relevante i det hele tatt. Syns heller ikke alskens fag rundt sterkstrøm er nødvendig hvis du vil jobbe med fornybar energi. Dessuten det inntrykket jeg får av trådstarter er at han kanskje ikke er helt ute et så tungt teoretisk studium som siv.ing er.

Lenke til kommentar

Først og fremst prosjektering, dimensjonering av allerede eksisterende teknologi, men syns ikke energi og miljø er et optimalt studium hvis du skal utvikle ny fornybar teknologi.

Jeg studerte på energi og miljø på NTNU og jobber nå nettopp med rådgivning innen fornybar energi og energieffektivisering. Av de jeg studerte sammen med jobber disse innenfor et vidt antall retninger som rådgivere innen varme og ventilasjon i bygg, rådgivere innenfor kraftsystemer og utbygging av kraftnett, offshore industri (Aker og Aibel), kraftforsyning, bølgeenergi, miljøorganisasjoner, produksjon av vannkraftturbiner og elektroteknisk industri (Siemens og ABB).

Det er en rekke retninger som kan føre til arbeid med fornybar energi. Man har elkraftingeniører som jobber med generatorer og transformatorer, maskiningeniører som jobber med turbiner og maskinteknisk utstyr, byggingeniører som jobber med dammer, vannveier, vindturbiner (den byggtekniske delen), naturforvaltere og biologer som jobber med de miljømessige konsekvensene av fornybar energi, etc. Alle disse gruppene jobber som regel sammen på store prosjekter og i store selskaper som Statkraft og de store konsulentselskapene og de størte regionale kraftselskapene.

Så til trådstarter:

Energi og miljø på NTNU er et todelt studium. Den første delen er felles for alle. Etter 2 år velger man fordypning. Grovt sett er det to hovedretninger; elektrisk energiteknikk som går mot produksjon, transport, distribusjon og bruk av elektrisk energi. Her lærer man om ulike komponenter i kraftnettet, elektriske maskiner, kraftelektronikk og kraftsystemanalyse og typiske jobbber etter studiet er i konsulentbransjen, kraftselskaper, elektroteknisk industri samt etterhvert også offshorebransjen.

Den andre hovedretningen er varme- og energiprosesser og er mer rettet mot forbrenning og maskintekniske komponenter. Her lærer man for forbrenning og forbrenningsprosesser, turbiner, kompressorer, varme- og kuldeteknisk utstyr, etc. Typiske jobber etter å ha gått denne retningen er konsulentselskaper, offshorebransje, industri, etc.

De to studiene på UMB (fornybar energi samt energi og miljøfysikk) kjenner jeg ikke like godt, men ut fra det jeg leser ser det ut som at studiet innen energi og miljøfysikk inneholder mer fysikk og matte og mindre teknologifag enn energi og miljø på NTNU. Sannsynligvis er dette enda hakket mer teoretisk enn ved NTNU samt noe tyngre pga mye relativt tung fysikk.

Om du ønsker et studium med litt mindre tung matte, ser fornybar energi ved UMB ut til å være det beste alternativet. Fra studieplanen ser dette ut til å være en ganske bred blanding av litt teknologi, miljøfag, økonomi, samfunnsfag, etc. Dette gir deg en ganske bred basis for å jobbe med fornybar energi. Imidlertid mangler den spissingen som ofte anses som attraktivt blant de store og mest interessante selskapene.

Totalt sett kan jeg ikke gi deg et klart svar, men oppsummert kan jeg si at jeg absolutt anbefaler studier ved NTNU som er den klart beste studieplassen i Norge innen teknologi og naturvitenskapelig fag. Også UMB er et godt valg om du ønsker studier som er litt mindre teknologidrevet, men fokuserer mer på andre områder.

Endret av OlavEH
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...