Lasse94 Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Hei, ganske straight forward, finnes det et studie som er om fornybare energikilder? Lenke til kommentar
operg Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Hvordan ønsker du å jobbe med fornybare energikilder? Hvis du vil jobbe med utvikling av fornybare energikilder på praktisk eller teoretisk nivå, må du nok bli ingeniør eller forsker. NTNU har et sivilingeniørprogram som heter Energi og miljø som handler om energiproduksjon, energilevering, osv. Tross navnet er det ikke særlig mange obligatoriske fag som har med "miljø" å gjøre, men du kan velge å rette deg inn mot produksjon av fornybar energi. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Dette er kanskje aktuelt? Lenke til kommentar
Lasse94 Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 Begge deler egentlig, mest praktisk hvis jeg skal gå på NTNU (hvilket jeg har VELDIG lyst til), må jeg da ha 4 i R2 matte bare for å få søkt? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 http://www.ntnu.no/studier/mtenerg/opptak Står ganske klart der. snitt av standpunkt/eksamenskarakter i R2 må være 4 eller bedre Lenke til kommentar
Mildir Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 De har også et tilsvarende studie ved UiT; http://www2.uit.no/ikbViewer/page/studiesokere/studietilbud/studieprogram?studieprogram=41929&ar=2011&p_d_i=-47400&p_d_c=&p_d_v=219232&semester=H&p_document_id=219232 Se spesielt på hvordan semesterplanen ser ut, du styrer veldig mye selv under såkalt "spesialisering". Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 http://www.umb.no/studietilbud/artikkel/bachelor-i-fornybar-energi Dette er vel mer praktisk rettet enn de siv.ing-linjene folk linker til. Det er egentlig for det meste mye fysikk i de linjene. Altså ganske tungt teoretisk og jeg vil ikke anbefale det for folk som ikke liker realfag. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 UiA har tilbud både på bachelor og masternivå. Aner dog ikke hva fagplanen inneholder, men kan være verdt og sjekke ut. Lenke til kommentar
Thorsen89 Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Jeg vil anbefale deg å se på UMB. Jeg er veldig fornøyd, og går indøk energi her nede. Det er gode forelesere i de fleste fag, et bra fagmiljø og ikke minst en fantastisk sosialt miljø! UMB vokser ekstremt mye i disse dager, så det vil bli en spennende tid framover. Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 For all del ikke anbefal studie ved norges største universitet! Selv mener jeg du burde tenke over hva slags fornybare energikilder du vil jobbe med. Ekstremt stor forskjell på solceller og biodiesel feks. Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Link til et relevant studieprogram da din fjott! Lenke til kommentar
operg Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Hvorfor i all verden skal man nødvendigvis anbefale studier ved UiO når dette ikke er noe UiO spesialiserer seg på? Lenke til kommentar
Constanse Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Jeg sliter litt med forskjellen mellom studiene på NTNU og på UMB. Kan man si (i grove trekk selvfølgelig) at NTNU er for dem som vil drive med fornybar energi (utbygging, forbedring, forskning osv.) mens UMB er for dem som vil lære hva det er, for så å kunne ta en rådgiverjobb der de egentlig ikke jobber "praktisk" med fornybar energi? (Lurer også litt på å studere dette) Lenke til kommentar
operg Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Det er ekstremt vanlig for NTNU-studenter å gå inn i konsulentjobber, så jeg vil ikke tro at NTNU-studenter har noen mindre sjanse for å kunne få en "rådgiverjobb" enn UMB-studenter, selv om Energi og miljø på NTNU er mer teknisk rettet enn studiet på UMB. For å være ærlig tror jeg NTNU-studenter har bedre jobbmuligheter generelt enn UMB-studenter. Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Gikk inn på ntnu.no sine sider og sjekket emneoppbygningen til energi og miljø. Og ærlig talt. Det har ingenting med fornybar energi å gjøre. Miljøyfysikk på umb har litt med fornybar energi å gjøre, så vidt jeg kunne se hadde de 30 poeng om fornybar energi. Men altså det er et ganske tungt studium, så med mindre du liker matte og fysikk skikkelig godt vil jeg ikke anbefale å søke til miljøfysikk og fornybar energi. Jeg ville vurdert fornybar energi, på Institutt for Naturforvaltning. Sjekk opp emnestrukturen, les emnebeskrivelsene, se om de interesserer deg. Lenke til kommentar
operg Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Det sier seg selv at ønsker man å jobbe med fornybar energi, må man først studere energi og energiproduksjon i all generalitet. Når man kan velge fag senere i studiet, velger man da fag som handler om fornybar energi og relaterte emner. Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 ..... Er du seriøs? Har du lest emnestrukturen til studiumet? På alle studieretningene er det ikke et eneste relevant kurs. Herregud, du vil vel at du skal ha relevante kurs inn i graden din ... Det er egentlig nesten bare kurs som handler om strøm. Det er ikke uten grunn at Energi og miljø het sterkstrømlinja før. Selvfølgelig kan du velge kurs som handler om fornybar energi som de valgfrie emnene, men da hadde du ikke trengt å gått energi og miljø, da kunne du like gjerne gått lektor eller whatever. Pluss at du får mange emner du strengt tatt ikke trenger. Seriøst, les i det minste emnestrukturen før du kommer med svar. Lenke til kommentar
operg Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 På alle studieretningene er det ikke et eneste relevant kurs. Herregud, du vil vel at du skal ha relevante kurs inn i graden din ... Det er egentlig nesten bare kurs som handler om strøm. Det er ikke uten grunn at Energi og miljø het sterkstrømlinja før. Produksjon av fornybar energi handler jo nesten utelukkende om produksjon av sterkstrøm. Selvsagt er fag som handler om strøm relevante. Det er jo akkurat det jeg sier; at man må ha det grunnlaget for å kunne utvikle nye, fornybare måter å produsere strøm på. Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 (endret) At det handler om produksjon om sterkstrøm er vel ingen som betviler, noen av fagene har kanskje litt relevanse, men i det store og det hele er det ikke relevant. Hvis jeg var interessert i fornybar energi ville jeg valgt et studium der fornybar energi går obligatorisk inn i graden. Stor sannsynlighet at de studiene som faktisk handler om fornybar energi har de relevant grunnleggende fagene, til forskjell fra energi og miljø som egentlig handler om sterkstrøm. At energi og miljø er kraftig preget av å handle om energi i form av sterk strøm er ingen hemmelighet. Eneste grunnen til at de heter energi og miljø er for å lokke til seg studenter ( spesielt av den kvinnelige typen). Hva som er grunnlaget for å kunne utvikle nye fornybare energikilder tror jeg ikke du har noen fasit på. Endret 15. mai 2011 av Kubjelle Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 UiA har fornybar energi linje for ingeniører. Krever ikke snitt, bare generell studiekompetanse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå