Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Prøvemuntlig naturfag - Evolusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Kom nettopp opp i prøvemuntlig naturfag, om evolusjon, arv og miljø.

Har god greie på dette, men kunne trengt litt input på en problemstilling i presentasjonen.

Forslag om forsøk tas også imot, siden et forsøk knyttet til å vise evolusjon, mangfold e.l er påkrevd. :)

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Hvordan oppstår nye arter?"

Er et eksempel på en problemstilling. Da kan det være greit å få med Darwins teori og Mendels arvelover. Kan jo også være verdt å lage et lite poeng av flaskehalsprinsippet.

Når det kommer til forsøk så kan det genetiske hjulet være aktuelt.

Lenke til kommentar

Jeg fant nylig et blad fra Illustrert vitenskap, spesial-edition som omhandlet livet. Hvordan det oppstod, hvordan det utviklet seg, og så videre. Det kunne kanskje vært litt interessant, for det omhandler evolusjon også.

Lenke til kommentar

Noen flere forslag til problemstilling?

Valgte det genetiske hjulet som forsøk, så trenger bare en problemstilling.

Har tenkt på ''I dagens samfunn blir alle mennesker tatt vare på, hindrer dette evolusjonen i form av at ikke bare ''the fittest'' overlever?'', ''Klimakrise + Evolusjon = Utryddelse av noen arter, men kan det gi livsgrunnlag for nye?'' eller ''Hvordan oppstår nye arter?''

Sistnevnte forklarer jeg jo allerede i presentasjonen, det er en del av oppgaven. Førstnevnte blir kanskje et litt FOR etisk spørsmål i tillegg, mens nr2 er ikke et spesielt dypt tema. Det kan gå, for all del, men vil gjerne ha andre forslag! :)

Lenke til kommentar

"Alle dagens arter er levende suksessoppskrifter (DNA) - hvilke forutsetninger har ligget til grunn for den vi er i dag?"

Jeg vet ikke, har aldri vært god på problemstillinger. :p

Det har aldri jeg heller.. :no: Skal presentere imorgen kl9, så er en fordel med tips FØR kl12 i natt, folkens! :D

Lenke til kommentar

"Alle dagens arter er levende suksessoppskrifter (DNA) - hvilke forutsetninger har ligget til grunn for den vi er i dag?"

Jeg vet ikke, har aldri vært god på problemstillinger. :p

Det har aldri jeg heller.. :no: Skal presentere imorgen kl9, så er en fordel med tips FØR kl12 i natt, folkens! :D

Du får si hvordan det gikk da. :p

Lenke til kommentar

Det skal jeg gjøre! ;) Er våken og klar, med god tid.

Har dog ikke øvd noe( :ph34r: ), men naturfag(og samfunnsfag) er de to fagene jeg aldri øver til, fordi jeg faktisk følger med i timen. Man får jo også øving når man sitter å formulerer og utarbeider en presentasjon i noen timer. :thumbup:

Får håpe det går bra! :)

Lenke til kommentar

Det ble 5+. :) Greit fornøyd.. Ble trekt for èn ting; jeg prata ikke nok om problemstillingen følte lærerne. :thumbdown: Jaja, ingen dårlig karakter, men jeg vil da ligge på 6er når jeg vet jeg har kunnskapen til det. :)

Lenke til kommentar

Det ble 5+. :) Greit fornøyd.. Ble trekt for èn ting; jeg prata ikke nok om problemstillingen følte lærerne. :thumbdown: Jaja, ingen dårlig karakter, men jeg vil da ligge på 6er når jeg vet jeg har kunnskapen til det. :)

Gratulerer. :D

Hvilken problemstilling hadde du?

Lenke til kommentar

Klimakrise + Evolusjon = ?

Reflekterte rundt det, og tok isbjørner som eks. Problemstillingen var god den, samme med presentasjon. Eneste som ikke var verdig en 6er, var hvor lenge jeg snakka om problemstillingen...

Takk forresten! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...