Earthrise Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Hei! Kjæresten min har fått seg jobb på en kiosk nylig, og hun har jobbet der i underkant av en måned. Etter kort tid i jobben begynte sjefen hennes å ta henne på rumpa, løfte henne, kile henne og komme med kommentarer med seksuelle undertoner. Dette gjør han kun når dem to er alene i kiosken, og ikke når det er kunder eller andre ansatte tilstede. Han vet veldig godt at hun er i et forhold, og at hun har ingen interesse av han i det heletatt. Det virker som om han prøver å ødelegge forholdet vårt, fordi han vet at jeg og kjæresten ser hverandre mest i helgene. Han spurte "Var du med kjæresten din i helgen, eller?", også svarte hun "Ja, jeg ser han mest i helgene". En time etterpå hadde han fjernet den faste vakten hennes på fredag, og ville ha henne til å jobbe hver eneste lørdag fremover. Hun er umyndig, altså under 18 år gammel, og kan ikke jobbe på en slik kiosk alene, grunnet salg av røyk, etc. Når hun søkte på jobben så ble hun fortalt at dette ikke gjorde noe, siden dem trengte en ansatt. Her om dagen måtte han investere i nytt inventar til kiosken, så han måtte kutte ned på vaktene hennes - men ikke på vaktene til noe av dem andre som er ansatt der. Tidligere har hun hatt 2 faste arbeidsdager i uken, men nå har hun kun fått 3,5 timer i uken fast. Kiosken stenger klokken 20.45, men de ansatte må vaske, rydde, fylle på i hyller o.l., så dem er der ofte til 22.00 - 23.00 tiden. Dette har hun hele tiden trodd at hun fikk betalt for, men sjefen fortalte her om dagen at hun ikke fikk betalt lenger enn til klokken 21.00. Så, jeg lurer på: Dette kan jo umulig være lov? Er det ikke sånn at man har krav på minst 40% mer betaling når man jobber overtid? Og kan dette ha en sammenheng med at han seksuelt trakasserer henne, og vil eventuelt se hva han kan få henne til å gjøre for at hun skal få flere vakter? Og sist, men ikke minst - hvordan skal man gå frem i en slik sak uten at det medfører at hun blir oppsagt? Takker på forhånd for alle svar! Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Her var det mye, men jeg skal forsøke å være kort. Det beste ville være å finne jobb, et annet sted! Hvis ikke dama di klarer å "si ifra", på en pen måte, at hun ikke vil bli "tatt på", så har hun et problem! Det er selvfølgelig ikke lovlig å trakasere andre personer, men det vil alltid være noen som flørter, litt over grensen, for det akseptable. At hun er i et forhold, behøver jo ikke han ta hensyn til. Det er hennes (og ditt) problem. Og dette kan også gjelde, i andre situasjoner, der hun er alene med menn. Så hun må være tydelig, i sin avvisning av slike tilnermelser! Hun burde jo ha en Arbeidsavtale da. Der skal lønn, arbeidstid og arbeidsoppgaver være oppført. Endring av arbeidsdag, kan ha en annen forklaring, enn den du antyder. Hun får bare spørre hvorfor. At kjosken stenger kl 20:45, betyr ikke at hennes arbeidsdag er over da. Det skal komme frem av arbeidsavtalen. Men hvis hun ikke rekker å etterfylle hyllene med varer før stengetid, er det jo naturlig at det blir gjordt etterpå. Det samme med vaskingen. Arbeidsmiljøloven avklarer hva som er arbeidstid, overtid, m.m. Og for å få overtid må en arbeide mer, enn et visst antall timer pr/dag, pr/14. dag, o.l. Eller på søndager/helligdager. Med en liten stilling som hun har, kan hun ikke kreve overtid på hverdager, før hun har passert 9 timer. Vanlig hverdags overtid er 50% de første 2 timene, deretter 100%. Hvis det jobbes på søndager/helligdager, skal hun ha 100% overtid. Skal hun forsette der, uten å bli utnyttet, må hun tørre å ta opp alt som er nevnt, med eieren. Hun kan i første rekke prate med de andre ansatte og høre om de også blir utnyttet. Lenke til kommentar
RickyRon Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Kjæresten min har fått seg jobb på en kiosk nylig, og hun har jobbet der i underkant av en måned. Etter kort tid i jobben begynte sjefen hennes å ta henne på rumpa, løfte henne, kile henne og komme med kommentarer med seksuelle undertoner. Dette gjør han kun når dem to er alene i kiosken, og ikke når det er kunder eller andre ansatte tilstede. Han vet veldig godt at hun er i et forhold, og at hun har ingen interesse av han i det heletatt. Det virker som om han prøver å ødelegge forholdet vårt, fordi han vet at jeg og kjæresten ser hverandre mest i helgene. Han spurte "Var du med kjæresten din i helgen, eller?", også svarte hun "Ja, jeg ser han mest i helgene". En time etterpå hadde han fjernet den faste vakten hennes på fredag, og ville ha henne til å jobbe hver eneste lørdag fremover. Slike folk som denne sjefen frister det meg å rive ballene av. Alle selvstendig næringsdrivende/daglige ledere, etc. skal opptre saklig, noe denne oppførselen ikke er. Jeg foreslår at om dama di ikke greier å si ifra selv, blir du eller noen andre med henne og konfronterer denne sjefen. True med å tipse Arbeidstilsynet, så får nok pipa en annen låt. Slik oppførsel som denne sjefen utviser er fullstendig uakseptabel. Kiosken stenger klokken 20.45, men de ansatte må vaske, rydde, fylle på i hyller o.l., så dem er der ofte til 22.00 - 23.00 tiden. Dette har hun hele tiden trodd at hun fikk betalt for, men sjefen fortalte her om dagen at hun ikke fikk betalt lenger enn til klokken 21.00. Tar det henne 1 til 2 timer å klargjøre kiosken til neste dag, SKAL hun ha betalt fram til så lenge hun er der, overtidsprosenter eller ei. Hun skal ihvertfall ikke jobbe gratis fra klokka 21.00! Igjen, gjør det samme som over: True med å tipse Arbeidstilsynet. Slike dårlige sjefer satser på å utnytte ansatte som ikke tør si fra/ikke kjenner til lovverket. Denne sjefen vet utmerket godt at han bryter loven. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Hun burde jo ha en Arbeidsavtale da. Hun skal ha en arbeidsavtale/arbeidskontrakt. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Hun burde jo ha en Arbeidsavtale da. Hun skal ha en arbeidsavtale/arbeidskontrakt. Det ber desverre mange, som må finne seg i å jobbe, uten en lovpålagt arbeidsavtale. Aksepterer de ikke det, blir det ingen jobb. Så, det var grunn til at jeg skrev "bør" og ikke skal! Spessielt i midletidige jobber og og div. andre jobber, er det mye lovløse tilstander. Da det er tilstrekkelig med unge folk, som ønker å tjene noen kroner og ikke har mulighet på noe annet, så tar de likevell jobben. Klart dette er lovstridig og utnytting, men hva så? Det er ikke store bøter for å bryte loven. Går hun til Arbeidstilsynet, så får hun nok det hun har krav på, men mister kanskje jobben. Og hva da, hvis hun ikke klarer å skaffe seg noe annet? Men dette er jo ikke tilfredstillende. Så hun bør jo ta dette opp med arbeidsgiver (uten å true med anmeldelse) og gjøre det klart for han/hun, at kun nå kjenner arbeidsmiljøloven og vet hva hun har krav på. Og søke andre jobber. Lenke til kommentar
RickyRon Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Klart dette er lovstridig og utnytting, men hva så? Det er ikke store bøter for å bryte loven. Går hun til Arbeidstilsynet, så får hun nok det hun har krav på, men mister kanskje jobben. Og hva da, hvis hun ikke klarer å skaffe seg noe annet? Klart han vil prøve seg. Men det skal ligge en saklig grunn bak en oppsigelse. Arbeidsmiljøloven er veldig klar på dette. Så lenge hun har gjort rett for seg (møter i tide, gjør det hun skal, etc.) kan hun ikke sies opp. Her er det derimot arbeidsgiver som forbryter seg på flere punkt. Unnlater å skrive kontrakt, unnlater å gi henne betalingen hun har krav på, og i tillegg er han frekk nok til å gjøre tilnærmelser til henne. Sistnevnte bryter helt klart med arbeidstakers krav på ordnede forhold på sin arbeidsplass i tillegg til alt det andre. Massevis av møkkasjefer der ute som utnytter dem de kan, da gjerne de yngste, som ikke kjenner til lovverket og ikke tør å stå på sine rettigheter. "Hun må bare finne seg i det"? Tull. Det må hun ikke. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Missforså meg ikke. Jeg er i prinsippet, helt enig med deg! Men hva hjelper det? Hun er uten kontrakt (som burde spesifisere; annsettelses vilkår, oppgaver, m.m.) og arbeider jobber i en kiosk og kanskje alene med sjefen. Hvis en arbeidsgiver vil kvitte seg med en brysom annsatt, er det ikke vanskelig å gjøre det. Hvis ikke vedkommede sier opp frivillig, lager de bare kvalm og skaper problemer, som ikke kan bevises, i ettertid. Og i første omgang, kan han gi henne en skriftelig oppsigelse. Samt redusere hennes arbeidstimer til et minimum, i oppsigelsestiden. Arbeidstilsynet kan ikke gjøre noe med dette. (Forutsetter da, at ikke vitner har hørt sjefen bekrefte, hvor stor stilling hun har). Så kan han benytte "skitne triks" som ukvemsord, beføling og annen trakasering, når de er aleine. Ingen til å bevise noe og det blir påstand mot påstand. I en slik situasjon, blir de fleste før eller siden, tvunget til å si opp frivillig. Men jeg håper hun får ryddet opp i disse uverdige arbeidsforholdene, eller får seg en annen jobb. Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Men en sånn sjef hadde jeg slutta, bedre og ha lite penger i sommer en og jobbe med en sånn taper av en sjef. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå