Gå til innhold

Nordmenn er like dumme som amerikanere!

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner folk med 130 i IQ som ikke kan løse enkle matteproblemer. IQ er ikke det samme som kunnskap og hvis du begynner å mase om at jeg sa inteligent, så sa jeg også dum. Jeg snakker om generell kunnskapsløshet, ikke lav IQ.

Stort sett beskriver vel IQ evnen til å løse logiske og matematiske oppgaver. Dersom en ikke kan løse enkle matteproblemer er det spennende å få greie på hvordan en har fått til en score på 130.

De fleste IQ-tester har ikke mattestykker i sine tester. Dette er en person som kunne ha gjort det godt i matte, men han er for lat til å faktisk lære noe.

Vis meg en IQ-test uten en eneste oppgave som har noe med matematikk å gjøre. Dette må være en seriøs IQ-test, ikke en "Win an iPhone" IQ-test.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-SGxMysqw

Vet ikke hvor du har det fra, at kun 25 % av Norges befolkning, vet hvorfor vi har 17. mai! Tviler på at dine tall stemmer. Men, hva om de var riktige. Er folk dumme, fordi de ikke vet det samme som deg? Jeg er helt sikker på, at de samme folkene kan noe, du ikke kan. Er du dum da? Vås!

Vel, TS skrev at 25 % av Norges ikke vet hvorfor vi har 17. mai, ikke motsatt.

Forresten saa har jeg bodd i USA i 1 aar naa, og kan bekrefte at veldig mange Amerikanere er dumme. Saa har det seg saann at jeg kjenner mange Nordmenn, og kan ogsaa bekrefte at veldig mange av dem ogsaa er dumme, om dum eller mindre intelligent er det riktige ordet. Man burde vel kanskje heller diskutere om i hvilket land folk bryr seg mest om andre land og sitt eget.

Ups. Feil tagget. Sorry...

Endret av Slettet-SGxMysqw
Lenke til kommentar

Forresten saa har jeg bodd i USA i 1 aar naa, og kan bekrefte at veldig mange Amerikanere er dumme. Saa har det seg saann at jeg kjenner mange Nordmenn, og kan ogsaa bekrefte at veldig mange av dem ogsaa er dumme, om dum eller mindre intelligent er det riktige ordet. Man burde vel kanskje heller diskutere om i hvilket land folk bryr seg mest om andre land og sitt eget.

Ups. Feil tagget. Sorry...

En må være forsiktig med ens egen erfaring. Objektive internasjonale utdannings undersøkelser som PISA viser lite forskjell mellom generelle kunnskap mellom Norge og USA. Spørrelse til vannlige mann på gata er lite vitenskapelige eller blant dine venner i USA. Jeg har bodd i USA og Norge i mange år og ser ikke betydelig forskjell, unntatt er man er opptatt av forskjellige ting og erfaring og derfor har kunnskap i forskjellige saker.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner folk med 130 i IQ som ikke kan løse enkle matteproblemer. IQ er ikke det samme som kunnskap og hvis du begynner å mase om at jeg sa inteligent, så sa jeg også dum. Jeg snakker om generell kunnskapsløshet, ikke lav IQ.

Stort sett beskriver vel IQ evnen til å løse logiske og matematiske oppgaver. Dersom en ikke kan løse enkle matteproblemer er det spennende å få greie på hvordan en har fått til en score på 130.

De fleste IQ-tester har ikke mattestykker i sine tester. Dette er en person som kunne ha gjort det godt i matte, men han er for lat til å faktisk lære noe.

Vis meg en IQ-test uten en eneste oppgave som har noe med matematikk å gjøre. Dette må være en seriøs IQ-test, ikke en "Win an iPhone" IQ-test.

Det er vel mange av dem. IQ tester skal handle om logikk og helst være minst mulig avhengig av ting som språk, mattematiske kunnskaper, osv. da dette påvirker resultatet pga utdanning, ol.

Språkkunnskaper, mattekunnskaper, ol. er veldig avhengig av udanningen man har tatt så derfor bør disse ikke være avgjørende i IQ tester. Logikk og rommforståelse skal derimot hvisstnokk være litt mindre avhengig av utdanning og det er derfor det er dette man skal bruke i IQ tester, men man kan helt klart lære seg til å bli bedre i dette også.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Mange påstander, men jeg føler at TS ikke helt har sjekket fakta før han går til angrep på Nordmenn :

1 : Handlingsregelen > Mange personer kjenner ikke til selve navnet på regelen men har fått med seg at politikkerne våre har "reservert" oljepengene våre til når vi skal gå av med pensjon og kun en øreliten del brukes årlig til ting politikerne synnes er fornuftige. Jeg vil neppe si at disse menneskene er dumme eller teite av den grunn.

Jeg har fått en god del fakta om politikkere (som har blitt sjekket senere) av både fotbalfans , rema 1000 ansatte etc som faktisk har overrasket meg når det viser seg at de stemte.

2 : Spørreundersøkelser på gata : Er en grunn til at både amerikanerne og Nordmenn faktisk fremstår som mindre begavede personer når man blir stilt et spørsmål på gata, nettop fordi man blir som oftest satt helt ut av spill når man får et slikt spørsmål. Det har ofte ingenting med kunnskap eller IQ å gjøre, men rett og slett pga måten spørsmålet blir stilt på som er overrumplende for mange.

IQ messig så ser det dog ut at både Norge og USA ligger ganske så likt (http://en.wikipedia....alth_of_Nations ).

Uansett en IQ på 100 er ikke ille.

Uansett så er ikke det aller viktigste her i livet å ha en høy IQ , selvsagt så er den et godt hjelpemiddel men den er ikke den avgjørende faktoren for et godt samfunn.

Når det gjelder hvem som svarer inne på denne delen av forumet går det nok mer på Interesse enn på IQ , jeg er vel godt over Norges gjennomsnitt på 98 men om jeg kommer inn på mensa eller ei er ikke noe som bryr meg nevneverdig. Hovedsakelig er jeg interesert i Teknologi , spill og relativt langt nede kommer politikk.

Edit : Glemte å komme med det jeg ville frem til her :p , nettop at det er vanskelig , om det er mulig i det hele tatt å sammenligne Average IQ kvotienten fra land som USA og Norge og påstå at man er bedre , like dumme eller rett og slett har lavere IQ. Årsaken til dette er jo nettop at det ikke nødvendigvis er en sammenheng med IQ målt i forhold til antall personer og påstandene trådstarter har kommet med.

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var kanskje en overdrivelse, men det er en myte at det er en så stor forskjell mellom nordmenn og amerikanere i hvor mye de kan om verden.

Jeg tror nok at den jevne amerikanere kan nevne flere land og hovedsteder i Europa enn nordmenn (eller europeere) kan nevne amerikanske stater og deres hovedsteder.

Der er nok også ganske mange herinne som ikke engang kan nevne hovedstedene i New York og California uten å bruke google/wikipedia.

Lenke til kommentar

Det er ikke like viktig for de som bor i USA å lære geografi som i Norge Et lite land er mer avhengig og påvirket av andre mektige land. Ingen amerikaner får NRK på kabel tv på daglig basis eller reality tv, jerry springer som viser så mange norske tullinger som mulig. Det bør ikke være ingen tvil hvorfor europeere har en nedlatende holdning til amerikaner når deres tv viser hvor mange idioter finnes i USA på daglig baisid

Lenke til kommentar

Hadde med hånden på hjertet aldri hørt om handlingsregelen før jeg så ordet nevnt i denne tråden. Jeg er 30+ år og utdannet ingeniør med en respektabel jobb, men tydligvis dum som et brød i følge Camlon.......

Leser du aviser? Ja Ser du på nyhetene? Ja Følger du med på debatter før valget? Sjelden eller aldri Gjør du bare en av dem, så burde du vite hva handlingsreglen er for noe. Mulig jeg ubevisst gjør det, men aldri hørt ordet spesifikt

At du er en utdannet ingeniør betyr bare at du kan masse matte og fysikk. Det betyr ikke at du kan allmennkunnkap. Det finnes mange ingeniører som ikke vil klare å besvare "name the countries in the coalition of the willing" eller plassere Nord-Korea på et kart. Det brukes forsatt som et eksempel på hvor dumme amerikanere er. Kan tolke det dit at vi kanskje er enige her? Det jeg mener i hvertfall er at kunnskap går like mye på interesser. Fordi om en rakettforsker ikke kan navnet på hovedstaden i langtvekkistan, eller ikke veit hva handlingsregelen er, så gjør det ikke vedkommende dum av den grunn

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror nok at den jevne amerikanere kan nevne flere land og hovedsteder i Europa enn nordmenn (eller europeere) kan nevne amerikanske stater og deres hovedsteder.

Latterlig sammenligning. California er USAs største stat, Europa har 8 land med flere innbyggere enn California.

USA har to stater med over 20 millioner innbyggere - Europa har 8. Ingen stater i USA er i nærheten av f.eks. Storbritannias, Spanias, Tysklands, Frankrikes eller Italias innflytelse i verden. I tillegg er en stat bare en del av et land. Hvor mange amerikanere kan nevne de forskjellige bundesländerne i Tyskland? Tysklands innbyggertall tilsvarer omtrent innbyggertallet til USAs 30 minste stater, og det er betydelige forskjeller på f.eks. skolesystemene i de forskjellige regionene.

Og hovedstedene i USA er helt latterlige og har ingen reell innflytelse på noe som helst. Spesielt ikke for oss utlendinger, for oss har de ingen funksjon. Europeiske hovedsteder er som regel den største og mest innflytelsesrike byen i landet og utgjør makt- og pengehovedstaden i landet, her vil for eksempel ofte den største flyplassen ligge.

Der er nok også ganske mange herinne som ikke engang kan nevne hovedstedene i New York og California uten å bruke google/wikipedia.

Jeg visste at Sacramento var Californias hovedstad. Men det er helt unyttig kunnskap, den er bare hovedstad formelt sett og dens status gjenspeiler ikke makt og innflytelse.

Forskjellen på å ikke vite at Albany er New Yorks hovedstad og at London er UKs er enorm.

Endret av TiD
  • Liker 5
Lenke til kommentar

«Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.» ~ Albert Einstein

Derfor er intelligenstester avskylige.

Jeg vet om mange som hevder at amerikanerne er dumme, men jeg kan ikke besrkive disse individene annerledes heller.

Lenke til kommentar

Amerikanere har vunnet 50% av nobelprisene i vitenskap og økonomi når Europa har 150% mer mennesker enn USA, mange mer amerikanske nobel priser ide siste 50 år.

Skulle amerikanere tror at europeere er dummere ?

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Amerikanere har vunnet 50% av nobelprisene i vitenskap og økonomi når Europa har 150% mer mennesker enn USA, mange mer amerikanske nobel priser ide siste 50 år.

Amerikanerne har flere jøder :p

Denne debatten handler ikke om de smarteste, men om de dummeste. Amerikanerne har flere uvitende og ignorante enn vi har i Europa. Det er jeg nesten sikker på.

Lenke til kommentar

Du er sikker på dette fordi det har alltid vært den europeisk mening om amerikansk kultur, alltid uten en snobbete adelsklassen med sin egen idee om hva representerer høykultur. Hadde europeisk media brukte like mye tid på å finne på ignorante europeere som de gjør på amerikaner ville du ha en annen mening. Objektive undersøkelser viser at du tar feil.

Lenke til kommentar

Nobelkomitéen har aldri vært objektiv.

Hva er en "dum" person, forresten? Er folk dumme om man ikke tolker figurer i en IQ-test korrekt, eller er det ignoranse som er problemet? Eller noe helt annet?

Endret av Magnusjs
Lenke til kommentar

Ignoranse blir påvirket av miljøet mer enn IQ. I et stort land hvor innbyggere får lite informasjon utenfor deres eget land blir man mer ignorant av andre land, særlig små land uten stor innflytelse. Dufinner ikke en avis i Norge som ikke har nyheter om USA og andre land på daglig basis og særlig på fjernsyn. Det finnes nesten ikke utenlandsk nyheter som er like opplysende i USA

Lenke til kommentar

Dette var kanskje en overdrivelse, men det er en myte at det er en så stor forskjell mellom nordmenn og amerikanere i hvor mye de kan om verden.

Nå er vel USA å betrakte som ett stort land, med hovedstad Washington. Å kunne hovedstedene i alle statene er knapt mer relevant for en nordmann enn om en amerikaner skulle visst hvilken by som er størst i Hedmark.

Personlig kan jeg navnet på hovedstaden i California fra før, men Albany er ikke noe jeg har gått rundt og huska på. Jeg har riktignok lest at det er hovedstaden før, men det er ikke akkurat noe jeg anser for å være allmennkunnskap. Det er mye mer relevant å kunne noen hovedsteder i forskjellige land i Amerika (som kontinent).

Uansett så er ikke det aller viktigste her i livet å ha en høy IQ , selvsagt så er den et godt hjelpemiddel men den er ikke den avgjørende faktoren for et godt samfunn.

Jeg opplever ikke IQ som særlig relevant. Med mindre man har IQ på høyde med Eistein, og følgelig kan finne ut av svært komplekse saker og ting har det i praksis lite å si. Mener at jeg har et sted mellom 25 og 30 poeng mer enn min mor, likevel gikk hun ut med femmere og seksere fra videregående mens jeg klarte 3,5 i snitt...Riktignok har jeg mer kunnskap om svært mange emner man ikke lærer på skolen, men jeg er elendig på å skulle true meg til å lære ting.

Lenke til kommentar

Nordmenn leser og ser på nyheter om USA hver dag. Allmenkunnskap blir påvirket av miljø og amerikaner ser mindre på nyheter generellt og nyheter om Europa enda mindre. Jeg er helt sikkert de 4.500.000 norsk amerikaner i USA kan mindre om Norge enn nordmenn kan om USA. Det finnes ingen NRK kabel i USA som CNN og fox news i norge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...