Camlon Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Dette var kanskje en overdrivelse, men det er en myte at det er en så stor forskjell mellom nordmenn og amerikanere i hvor mye de kan om verden. Faktumet er at gjennomsnittpersonen i både USA og Norge er dum. F.eks. 73% av alle nordmenn vet ikke om handlingsreglen og 25% vet ikke hvorfor vi feirer 17 mai. Selv på forumet her er det mangel på kunnskap om politikk. 40% av de som besøker politikk og samfunn har ikke hørt om handlingsreglen, men heldigvis bare 20% av de som poster. Dere kjenner kanskje til denne vidoen Det var en person som prøvde samme i Norge og dere kan se resultatet her. Eneste forskjellen var at de spurte dem om hvilket land som starter på N. http://nrkp3.no/banden/er-nordmenn-like-dumme-som-amerikanere/ Utenom slike bevis så kan vi se på PISA-underseøkelsen hvor Norge og USA gjør det likt. Eller på TIMSS hvor Norge gjør det dårligere enn USA. Hvorfor tror nordmenn at vi forsatt er så mye mer inteligente enn amerikanere. Har det med norsk selvgodhet å gjøre? At mange nordmenn tror at amerikanere er uenig med dem fordi de er dumme? Jeg tror ikke dette bare gjelder dumhet. Nordmenn har en tendens til å tro at de er best i alt selv om de faktisk ikke er det. Jeg nevnte i en annen tråd at nordmenn virker mer inteligente, fordi nordmenn er flokkmennesker og henter sine meninger fra "intellektuelle" for å få sosial aksept. Amerikanere er individualister og stoler ikke på "intellektuelle". Dermed kan de ha mer ekstreme/dumme meninger. 7 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Jeg tror på deg i forhold til dette. Tingen er vel mer at 1. det er flere amerikanere å intervjue og få høre dumme meninger fra og 2. det er større variasjon på utdannelsen de får slik at man dermed får ytterligere "sprø" resultater, da naturlig nok særlig konsentrert hos de lavere SØS-lagene. 2 Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Dette var kanskje en overdrivelse, men det er en myte at det er en så stor forskjell mellom nordmenn og amerikanere i hvor mye de kan om verden. Faktumet er at gjennomsnittpersonen i både USA og Norge er dum. F.eks. 73% av alle nordmenn vet ikke om handlingsreglen og 25% vet ikke hvorfor vi feirer 17 mai. Innvandrere? Er vel samme problemet i USA, bare med et noe dårligere skolesystem, gjennomsnitts intelligensen har økt i USA de siste årene men ikke for de 25% beste, men ganske enkelt fordi de 25% laveste har kommet seg opp på et bedre nivå. 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Camlon! Virker som du også er dum, som kommer med slike påstander, sammenligninger, dine konklusjoner. Og dine "bevis", er til å le av. 1) Jeg kjenner ingen nordmenn, som påstår at de er smartere, enn amerikanere. Så vi er nok like dumme, eller like smarte. Kan kanskje variere litt, hva som er fokus i hvert enkelt land og hva som prioriteres. 2) Du nevner Handlingsreglen, ja hva med den? Trenger vanlige folk å vite noe om den, for å være vanlig intelligente mennesker. Bullshit, etter min mening! Selv om bl.a. Handlingsreglen påvirker hvordan Norge styrer sin økonomi. Det finnes også andre modeller. Kan du navnet på dem? Eller er du dum? 3) Vet ikke hvor du har det fra, at kun 25 % av Norges befolkning, vet hvorfor vi har 17. mai! Tviler på at dine tall stemmer. Men, hva om de var riktige. Er folk dumme, fordi de ikke vet det samme som deg? Jeg er helt sikker på, at de samme folkene kan noe, du ikke kan. Er du dum da? Vås! 4) At norske elever ikke kommer bedre ut på PISA undersøkelser, er vel heller et sykdomstegn på norsk skole og ikke mangel av intelligens. 5) Hvorfor skulle mange her på dette forumet vite mye om politikk, hvis de ikke er interesserte i politikk? Kan du alt, om alle ting og emner, som likevel påvirker deg i hverdagen og som det hadde vært kjekt å vite? Jeg tviler! I så tilfelle, er du et unikum! 6) Du vil selvfølgelig finne mennesker i alle land, som er uvitende om spesielle ting og emner. Du vil også finne folk som har problemer med å skrive sitt eget navn. I Norge finnes det 14 -15 åringer (og voksne) som ikke kan skrive norsk, eller som kan enkle regneoppgaver. Men det betyr jo ikke, at hele nasjonen ikke kan! Det sier kanskje noe om vårt skolesystem, men det er en annen diskusjon. Så slik generalisering er tull. 7) Jeg kjenner folk med IQ over 140, som ikke kan skifte et dekk på bilen selv. Som ikke vet hva ”trigonomi” er. Eller vet hva en ”Fransk lås” er. Som ikke vet hvor tørr ved må være (samt å kunne bruke riktig trekk), for å unngå beksot i ei pipe. Er alle disse dumme, eller bare uvitende, om enkelt emner? Eksemplene er uendelige, om ting vi mennesker ikke kan. 8) Tviler også på at amerikanere er mer individualister, enn nordmenn. Vet ikke hvor du har dette fra, om at vi er mer flokkmennesker, enn folk i andre vestlige land. Så dine to siste avsnitt, er etter min mening også vås. Spesielt på bygdene (men også i forstedene), er folk ”konge” på egen haug. Men vi er blitt relativt siviliserte og lar oss styre, av de folkevalgte. At det finnes svake (eller usikre) nordmenn som ikke har egne meninger og som hele tiden må innynde seg i ”flokken”, eller som kommer med ”intelligensians” ord/konklusjoner, fordi de er redde for å dumme seg ut, vil du finne i alle land. Men det er en ting som har forundret meg, ved oss nordmenn. Og det er at nordmenn tror verden vet mye om (ubetydelige) Norge. Det er mange land i Europa (og i USA), som ikke har hørt om Norge, eller vet hvor landet ligger! Og like dumt hver gang en journalist, spør en utlending om de liker Norge, eller norske folk. Et kompleks kanskje! Men, jeg undrer på hvilken ”herkomst” du har! 7 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 Virker som du også er dum, som kommer med slike påstander, sammenligninger, dine konklusjoner. Og dine "bevis", er til å le av. Virker nok heller som du ble fornermet over at jeg ikke roste nordmenn opp i skyene og var en god patriotisk nordmann med sosialdemokratiske meninger. 1) Jeg kjenner ingen nordmenn, som påstår at de er smartere, enn amerikanere. Så vi er nok like dumme, eller like smarte. Kan kanskje variere litt, hva som er fokus i hvert enkelt land og hva som prioriteres. Omtrent alle nordmenn jeg har møtt har hatt den meningen. Om du kjenner noen nordmenn, så kjenner du nok mange nordmenn som tror nordmenn er mer inteligente enn amerikanere. Bare spør dem. 2) Du nevner Handlingsreglen, ja hva med den? Trenger vanlige folk å vite noe om den, for å være vanlig intelligente mennesker. Bullshit, etter min mening! Selv om bl.a. Handlingsreglen påvirker hvordan Norge styrer sin økonomi. Det finnes også andre modeller. Kan du navnet på dem? Eller er du dum? Ja, det mener jeg. Det blir nevnt uttalige ganger i media og det blir nevnt på skolen. Følger du litt med, så er det ikke sjangs for at du har hørt om den. Jeg hørte om den reglen når jeg var 12 år gammel, og jeg var ikke særlig inteligent den gangen. Hvis du ikke har hørt om handlingsreglen så tyder det på at du hopper over alle artikler med politisk substans, du ser ikke på nyhetene eller følger med i offentlig debatt. Og du fulgte ikke med på skolen. Hvilke modeller er du tenker på. Det finnes ikke flere regler som Norge har for oljepengebruk. Jeg kan nok de fleste økonomiske reglene hvis du lurer. F.eks. har Norge et infasjonsmål. 3) Vet ikke hvor du har det fra, at kun 25 % av Norges befolkning, vet hvorfor vi har 17. mai! Tviler på at dine tall stemmer. Men, hva om de var riktige. Er folk dumme, fordi de ikke vet det samme som deg? Jeg er helt sikker på, at de samme folkene kan noe, du ikke kan. Er du dum da? Vås! For en idiotisk uttalelse. De kan sikkert noe jeg ikke kan, men det er heller ikke forventet at jeg skal kunne det. Jeg forventer f.eks. ikke at nordmenn kan gi meg 10 byer i New Zealand, selv om jeg kan gjøre det fordi jeg bor der. Iforholdtil din tvil så er det mulig å søke det på google vet du? http://www.google.co.nz/search?q=en+av+fire+17+mai&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a#sclient=psy&hl=en&client=firefox-a&hs=HLv&rls=org.mozilla:en-US%3Aofficial&source=hp&q=en+av+fire+17+mai+vet+ikke&aq=f&aqi=&aql=&oq=&pbx=1&fp=cb54cc230376cec5 4) At norske elever ikke kommer bedre ut på PISA undersøkelser, er vel heller et sykdomstegn på norsk skole og ikke mangel av intelligens. Elendige PISA-undersøkelser tyder på et lavt kunnskapsnivå. 5) Hvorfor skulle mange her på dette forumet vite mye om politikk, hvis de ikke er interesserte i politikk? Kan du alt, om alle ting og emner, som likevel påvirker deg i hverdagen og som det hadde vært kjekt å vite? Jeg tviler! I så tilfelle, er du et unikum! Jeg vil forvente at de som leser på et politikkforum og spesielt de som poster kan mer om verden rundt seg. Jeg kan ikke alt, men jeg vil ha basiskunnskapen i orden. F.eks. jeg vil klare å nevne et land som starter på N. Fakisk kan jeg 6 stykker. 6) Du vil selvfølgelig finne mennesker i alle land, som er uvitende om spesielle ting og emner. Du vil også finne folk som har problemer med å skrive sitt eget navn. I Norge finnes det 14 -15 åringer (og voksne) som ikke kan skrive norsk, eller som kan enkle regneoppgaver. Men det betyr jo ikke, at hele nasjonen ikke kan! Det sier kanskje noe om vårt skolesystem, men det er en annen diskusjon. Så slik generalisering er tull. Jeg har aldri hevdet at hele Norge er dumme. 7) Jeg kjenner folk med IQ over 140, som ikke kan skifte et dekk på bilen selv. Som ikke vet hva ”trigonomi” er. Eller vet hva en ”Fransk lås” er. Som ikke vet hvor tørr ved må være (samt å kunne bruke riktig trekk), for å unngå beksot i ei pipe. Er alle disse dumme, eller bare uvitende, om enkelt emner? Eksemplene er uendelige, om ting vi mennesker ikke kan. Jeg kjenner folk med 130 i IQ som ikke kan løse enkle matteproblemer. IQ er ikke det samme som kunnskap og hvis du begynner å mase om at jeg sa inteligent, så sa jeg også dum. Jeg snakker om generell kunnskapsløshet, ikke lav IQ. Og ingenting av det du nevnte blir lært i skolen eller nevnt i media. En person som ikke tenner opp ved til daglig og har ikke en pipe, trenger ikke å vite hvordan man skal tenne opp ved ordentlig. Jeg forventer derimot at man har litt kunnskap om Norge og verden rundt seg. Det er f.eks. derfor vi ler når Amerikanere ikke vet hvilken relgion de praktiserer i Israel fordi det er noe alle amerikanere burde vite. 8) Tviler også på at amerikanere er mer individualister, enn nordmenn. Vet ikke hvor du har dette fra, om at vi er mer flokkmennesker, enn folk i andre vestlige land. Så dine to siste avsnitt, er etter min mening også vås. Spesielt på bygdene (men også i forstedene), er folk ”konge” på egen haug. Men vi er blitt relativt siviliserte og lar oss styre, av de folkevalgte. Dette har jeg mye bevis for. I bygdene er ikke folk konge på høyen og det har aldri vært en slik kultur i bygdenorge. Kulturen er at man hjelper hverandre og gårdene var store. Men jeg spør deg. Hvorfor har alle nordmenn nesten de samme meningene? Hvorfor er det så mange meninger som ikke er politisk korrekt å si? I et individualistisk samfunn, så ville folk respektere forskjellene mellom mennesker. Hvorfor er det sånn at Nordmenn sosialiserer på samme måte. F.eks. ta en titt på fadderordningene på universitetene. Alle fadderordningene over hele Norge handler om det samme. Det var noen som ønsker ikke alkholfrie faddergrupper i Oslo. Det fikk de ikke lov til, fordi det ville skade rykte til fadderordningen. Kollektivet går foran individenes interesse. Norge er et ganske kollektivitisk land og er på ingen måte like individuelt samfunn som USA. At det finnes svake (eller usikre) nordmenn som ikke har egne meninger og som hele tiden må innynde seg i ”flokken”, eller som kommer med ”intelligensians” ord/konklusjoner, fordi de er redde for å dumme seg ut, vil du finne i alle land. Sikkert, men du finner det i større grad i Norge. F.eks. de fleste nordmenn mener overbefolkning er et enormt problem. De fleste nordmenn forguder også FN. Det de ikke vet er at FN ikke tror det er et overbefolkningsproblem. Jeg har møtt slike folk og spurt dem om de vet hvor mange folk FN tror det blir i fremtiden og ingen vet. Det er også interesant hvordan dette argumentet fungerer i Norge. "Det er imot internasjonale konvensjoner". Jeg sier hva så, det viktige her er hva vi mener er riktig, ikke hva en eller annen konvensjon mener er riktig. Men en slik konvensjon får dem til å endre mening, fordi FN har sagt det og de har jo alltid rett. Men, jeg undrer på hvilken ”herkomst” du har! Har det noe å si? 3 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 Dette var kanskje en overdrivelse, men det er en myte at det er en så stor forskjell mellom nordmenn og amerikanere i hvor mye de kan om verden. Faktumet er at gjennomsnittpersonen i både USA og Norge er dum. F.eks. 73% av alle nordmenn vet ikke om handlingsreglen og 25% vet ikke hvorfor vi feirer 17 mai. Innvandrere? Er vel samme problemet i USA, bare med et noe dårligere skolesystem, gjennomsnitts intelligensen har økt i USA de siste årene men ikke for de 25% beste, men ganske enkelt fordi de 25% laveste har kommet seg opp på et bedre nivå. I Norge er det bare 10% som er innvandre, og halvparten av dem er vestlige. Dette er ikke innvandrerenes skyld. Også blandt unge mellom 18-24 år er det 40% som ikke vet hvorfor vi feirer 17 mai. Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 (endret) Dette var kanskje en overdrivelse, men det er en myte at det er en så stor forskjell mellom nordmenn og amerikanere i hvor mye de kan om verden. Faktumet er at gjennomsnittpersonen i både USA og Norge er dum. F.eks. 73% av alle nordmenn vet ikke om handlingsreglen og 25% vet ikke hvorfor vi feirer 17 mai. Selv på forumet her er det mangel på kunnskap om politikk. 40% av de som besøker politikk og samfunn har ikke hørt om handlingsreglen, men heldigvis bare 20% av de som poster. Dere kjenner kanskje til denne vidoen Det var en person som prøvde samme i Norge og dere kan se resultatet her. Eneste forskjellen var at de spurte dem om hvilket land som starter på N. http://nrkp3.no/banden/er-nordmenn-like-dumme-som-amerikanere/ Utenom slike bevis så kan vi se på PISA-underseøkelsen hvor Norge og USA gjør det likt. Eller på TIMSS hvor Norge gjør det dårligere enn USA. Hvorfor tror nordmenn at vi forsatt er så mye mer inteligente enn amerikanere. Har det med norsk selvgodhet å gjøre? At mange nordmenn tror at amerikanere er uenig med dem fordi de er dumme? Jeg tror ikke dette bare gjelder dumhet. Nordmenn har en tendens til å tro at de er best i alt selv om de faktisk ikke er det. Jeg nevnte i en annen tråd at nordmenn virker mer inteligente, fordi nordmenn er flokkmennesker og henter sine meninger fra "intellektuelle" for å få sosial aksept. Amerikanere er individualister og stoler ikke på "intellektuelle". Dermed kan de ha mer ekstreme/dumme meninger. Skal dette demagogeriet virkelig bevise noe som helst? Du fremlegger to "bevis" på nordmenns angivelig dårlige kunnskapsnivå som bærer preg av å være hentet fra forskning, uten å fortelle hva kilden er, og uten å forklare hvorfor "bevismaterialet" er relevant. Deretter blander du disse to små udokumenterte faktapåstandene sammen med noe anekdotisk vrøvl som du sannsynligvis har diktet opp selv, sper i litt "fakta" fra et radioshow på NRK P3, og trekker en dramatisk konklusjon. For øvrig har du allerede brukt eksempelet med handlingsregelen minst to ganger før, så bevismengden du besitter kan umulig være særlig stor. Endret 4. mai 2011 av Spenol 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Skal dette demagogeriet virkelig bevise noe som helst? Du fremlegger to "bevis" på nordmenns angivelig dårlige kunnskapsnivå som bærer preg av å være hentet fra forskning, uten å fortelle hva kilden er, og uten å forklare hvorfor "bevismaterialet" er relevant. Deretter blander du disse to små udokumenterte faktapåstandene sammen med noe anekdotisk vrøvl som du sannsynligvis har diktet opp selv, sper i litt "fakta" fra et radioshow på NRK P3, og trekker en dramatisk konklusjon. Har du noe "bevis" at amerikaner er dummere enn nordmenn? Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 [...]Har du noe "bevis" at amerikaner er dummere enn nordmenn? Å jada, alle med ett lite snev av utdannelse innen statistikk vet at i USA er sånn omtrent halvparten av befolkningen under middels intelligente, mens her i Norge er sånn omtrent halve befolkningen over middels intelligente. 4 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 [...]Har du noe "bevis" at amerikaner er dummere enn nordmenn? Å jada, alle med ett lite snev av utdannelse innen statistikk vet at i USA er sånn omtrent halvparten av befolkningen under middels intelligente, mens her i Norge er sånn omtrent halve befolkningen over middels intelligente. Din mening er "bevis"? Kom da med statistikkene! Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 (endret) [...]Har du noe "bevis" at amerikaner er dummere enn nordmenn? Å jada, alle med ett lite snev av utdannelse innen statistikk vet at i USA er sånn omtrent halvparten av befolkningen under middels intelligente, mens her i Norge er sånn omtrent halve befolkningen over middels intelligente. Så, hvis omtrent halvparten er under så må resten være over i USA. Men i Norge, hvis omtrent halvparten over over så må resten være under. *host* Eller... mener man at mange ligger på snittet? Er altså så mange akkurat like intelligente så man får en stor prosentandel på ett snitt? Endret 4. mai 2011 av Stoddart Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 (endret) jjkoggan: Hehe, tror du skal lese posten til Mr. Mauser en gang til Endret 4. mai 2011 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 (endret) Skal dette demagogeriet virkelig bevise noe som helst? Du fremlegger to "bevis" på nordmenns angivelig dårlige kunnskapsnivå som bærer preg av å være hentet fra forskning, uten å fortelle hva kilden er, og uten å forklare hvorfor "bevismaterialet" er relevant. Deretter blander du disse to små udokumenterte faktapåstandene sammen med noe anekdotisk vrøvl som du sannsynligvis har diktet opp selv, sper i litt "fakta" fra et radioshow på NRK P3, og trekker en dramatisk konklusjon. Har du noe "bevis" at amerikaner er dummere enn nordmenn? Nei, og jeg kan ikke se at jeg har påstått dette. Men jeg påstår gjerne at den gjennomsnittlige amerikaner har mye mindre kunnskap om verden utenfor USA enn befolkningen i noe annet land i vesten. EDIT: Er du republikaner, jjkoggan? Endret 4. mai 2011 av Spenol Lenke til kommentar
greygenic Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 (endret) Dette var kanskje en overdrivelse, men det er en myte at det er en så stor forskjell mellom nordmenn og amerikanere i hvor mye de kan om verden. Faktumet er at gjennomsnittpersonen i både USA og Norge er dum. F.eks. 73% av alle nordmenn vet ikke om handlingsreglen og 25% vet ikke hvorfor vi feirer 17 mai. Selv på forumet her er det mangel på kunnskap om politikk. 40% av de som besøker politikk og samfunn har ikke hørt om handlingsreglen, men heldigvis bare 20% av de som poster. Dere kjenner kanskje til denne vidoen Det var en person som prøvde samme i Norge og dere kan se resultatet her. Eneste forskjellen var at de spurte dem om hvilket land som starter på N. http://nrkp3.no/band...om-amerikanere/ Utenom slike bevis så kan vi se på PISA-underseøkelsen hvor Norge og USA gjør det likt. Eller på TIMSS hvor Norge gjør det dårligere enn USA. Hvorfor tror nordmenn at vi forsatt er så mye mer inteligente enn amerikanere. Har det med norsk selvgodhet å gjøre? At mange nordmenn tror at amerikanere er uenig med dem fordi de er dumme? Jeg tror ikke dette bare gjelder dumhet. Nordmenn har en tendens til å tro at de er best i alt selv om de faktisk ikke er det. Jeg nevnte i en annen tråd at nordmenn virker mer inteligente, fordi nordmenn er flokkmennesker og henter sine meninger fra "intellektuelle" for å få sosial aksept. Amerikanere er individualister og stoler ikke på "intellektuelle". Dermed kan de ha mer ekstreme/dumme meninger. Du blander intelligens og kunnskap, som epler og pærer: Man kan gjerne ha 300 eller mer i IQ, og likevel ikke vite hvor Afrika er hen. Her går det på kunnskap, og ikke logikk. Og å fastslå hvem som er dum og ikke, basert på om de vet hva 'handlingsregelen' går ut på er jo bare tull. For en som mener han vet så mye, burde dette være ganske selvsagt. [...]Har du noe "bevis" at amerikaner er dummere enn nordmenn? Å jada, alle med ett lite snev av utdannelse innen statistikk vet at i USA er sånn omtrent halvparten av befolkningen under middels intelligente, mens her i Norge er sånn omtrent halve befolkningen over middels intelligente. Tull og tøys. http://en.wikipedia....igence_quotient Skal dette demagogeriet virkelig bevise noe som helst? Du fremlegger to "bevis" på nordmenns angivelig dårlige kunnskapsnivå som bærer preg av å være hentet fra forskning, uten å fortelle hva kilden er, og uten å forklare hvorfor "bevismaterialet" er relevant. Deretter blander du disse to små udokumenterte faktapåstandene sammen med noe anekdotisk vrøvl som du sannsynligvis har diktet opp selv, sper i litt "fakta" fra et radioshow på NRK P3, og trekker en dramatisk konklusjon. Har du noe "bevis" at amerikaner er dummere enn nordmenn? Nei, og jeg kan ikke se at jeg har påstått dette. Men jeg påstår gjerne at den gjennomsnittlige amerikaner har mye mindre kunnskap om verden utenfor USA enn befolkningen i noe annet land i vesten. [...] Endelig en som treffer spikeren på hodet. Endret 4. mai 2011 av greygenic Lenke til kommentar
Groene Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Jeg har ingen tro på at Amerikanere er dummere enn Nordmenn. Det er ikke noe annet en sosialist propaganda. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 (endret) Skal dette demagogeriet virkelig bevise noe som helst? Du fremlegger to "bevis" på nordmenns angivelig dårlige kunnskapsnivå som bærer preg av å være hentet fra forskning, uten å fortelle hva kilden er, og uten å forklare hvorfor "bevismaterialet" er relevant. Deretter blander du disse to små udokumenterte faktapåstandene sammen med noe anekdotisk vrøvl som du sannsynligvis har diktet opp selv, sper i litt "fakta" fra et radioshow på NRK P3, og trekker en dramatisk konklusjon. For øvrig har du allerede brukt eksempelet med handlingsregelen minst to ganger før, så bevismengden du besitter kan umulig være særlig stor. Rettere sagt jeg kommer med 6 bevis for at nordmenn er dummere enn amerikanere. Og kilden for tre av dem finner du i min forrige tråd om handlingsreglen og der spurte jeg dem om de visste om handlingsreglen. 17 mai har jeg vist i tråden, og TIMSS og PISA har jeg ikke vist men de kan sjekke det opp selv om de tviler. Du kan sikkert tvile på min bevismateriale, men du kommer ikke med mye selv. Nei, og jeg kan ikke se at jeg har påstått dette. Men jeg påstår gjerne at den gjennomsnittlige amerikaner har mye mindre kunnskap om verden utenfor USA enn befolkningen i noe annet land i vesten. Og denne påstanden har du noe bevis for, eller gjør du det samme som du kritiserer meg for, men bare i mye verre grad fordi du ga ikke en eneste kilde og ga en langt mer generaliserene påstand. greygenic: Jeg skrev at jeg ikke setter likhetstegn mellom inteligens og IQ. Som du ser i tråden så nevner jeg ikke IQ en eneste gang, så det er ganske opplagt hva jeg snakker om. Det er ikke bare tull. Det er den måten nordmenn "beviser" at amerikanere er dumme. ved å spørre dem svært enkle spørsmål som de ikke klarer å svare på. Når jeg gjør det samme mot nordmenn så begynner man å klage på at man ikke har gode nok kilder. Hvorfor klager ikke dere når noen kritiserer USA? Og det eneste grunnen til at du mener han traff spikeren på hodet var fordi han oppfører seg som en god nordmann og kritiserer USA. Hadde jeg skrevet en tråd om hvor dumme amerikanere er, så hadde jeg sikkert fått langt mer positiv respons. Endret 4. mai 2011 av Camlon Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Du blander intelligens og kunnskap, som epler og pærer: Man kan gjerne ha 300 eller mer i IQ, og likevel ikke vite hvor Afrika er hen. Her går det på kunnskap, og ikke logikk. Spør du en sosiolog er ikke intelligens en slags altomsluttende evne, men derimot en egenskap man kan benytte i spesifikke situasjoner. IQ testene er kun ment som en generell pekepinn etter at begrepet universell intelligens gikk ut på dato, og skillet mellom praktikk og teori ble mer flytende. Intelligens kan være noe man gjør, man handler intelligent. Jeg kjenner mennesker som knapt besitter noen teoretisk kunnskap som er svært dyktige forhandlere, for eksempel. Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Coffee annan?! Det är väl en slags kaffe med ananas smak? Endret 25. mai 2011 av Getingar 1 Lenke til kommentar
Melkesjokoladen Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Utenom slike bevis så kan vi se på PISA-underseøkelsen hvor Norge og USA gjør det likt. Eller på TIMSS hvor Norge gjør det dårligere enn USA. Siden du selv indirekte påstår at du er så smart, hvor er kildene dine? hvor støtter du opp om din påstand? Jeg har nemlig lest en undersøkelse, gjort av OECD som viser til at internettbrukere som har navn som kan knyttes til dyr, ofte er dyriske i sin egenperson, forderetter å gi et eksistensialistisk utrykk for dette på internett... Til saken: Dersom du hadde satt deg inn i sakens kjerne, feks rundt skolens resultater knyttet til PISA, ville du forstått at dette er en særdeles dårlig undersøkelse som har fått massiv kritikk. I USA er det forøvrig mer vanlig å legge opp undervisningen til et "teach to test"-prinsipp, enn i Norge. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) [...]Har du noe "bevis" at amerikaner er dummere enn nordmenn? Å jada, alle med ett lite snev av utdannelse innen statistikk vet at i USA er sånn omtrent halvparten av befolkningen under middels intelligente, mens her i Norge er sånn omtrent halve befolkningen over middels intelligente. Din mening er "bevis"? Kom da med statistikkene! Haha epic fail. Les en gang til du også tenker du hardt og lenge på hva du har lest..... Og hvis du kommer framm til noe fornuftig så kan du jo tenke over ironien i det hele med tanke på trådens tema. Endret 25. mai 2011 av flesvik 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå