Nødstopp Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 (endret) Hei! Har en relativt kraftig stasjonær PC. Jeg spiller spill, redigerer video, etc. Den begynner å få veldig mye rot på harddiskene, og jeg må inrømme jeg ikke er så veldig flink til å skjekke om ting jeg laster ned er sikre eller har virus. Problemet er at nå i det siste har alle slags forskjellige spill og programmer bare begynt å fryse helt tilfeldig. Kjører jeg et program i et vindu, fryser det og det kommer opp at det ikke svarer. Kjører jeg f.eks et online-spill som BC2 eller MW2 i fullskjerm, stopper bare alt opp, bortsett fra lyden, og jeg ender etter en liten stund opp på hovedmenyen med meldinger som "Server Disconnected" eller "Steam connect failed". Har også merket at maskinen er blitt mye tregere enn normalt. Trykker jeg for eksempel "bruk" etter å ha endret en innstilling i kontrollpanel, tar det rundt 5 sekunder før noe skjer. En annen ting som kan være verdt å nevne er at en systemfil plutselig forsvant, MSVCP71.dll, noe som gjorde at noen programmer ikke kunne starte, dette googla jeg og, og fant ut at det var flere som hadde opplevd det samme. Jeg lasta den ned på nytt, og programmene kunne starte igjen, men det løste ikke problemene. Dette begynner å bli utrolig slitsomt, og jeg har prøvd alt mulig for å prøve å fikse det. Jeg har ryddet opp på diskene, scannet for virus (1 treff, dropper.gen, som jeg fjernet), googla "symptomene", og rensa registeret med TuneUp. Jeg står fremdeles fast, og spør derfor noen software-kyndige forumbrukere her etter hjelp. Er eneste utvei å formatere og reinstallere? Vær så snill å svar! Trenger hjelp snarest. -Vaffel Endret 3. mai 2011 av Vaffeltryne Lenke til kommentar
johome Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Kjør en runde med MBAM Alltid lurt å oppgi specs på data'en. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Anbefaler også deg å ta en clean up med Ccleaner. Har du forresten tatt en defragmentering i det siste? Lenke til kommentar
Nødstopp Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 Kjør en runde med MBAM Alltid lurt å oppgi specs på data'en. Specs står på profilen min. Glemte å skrive det. Skal ta en runde med MBAM når jeg kommer hjem. Takker for svar! Anbefaler også deg å ta en clean up med Ccleaner. Har du forresten tatt en defragmentering i det siste? Har tatt en total cleanup av systemet med TuneUp, repareringen av registeret ser ut til å ha løst problemet, men jeg fikk ikke testet dette skikkelig, så jeg er ikke sikker. Jeg tok en defrag senest for to dager siden, men det løste ikke problemet. Takk for svar! Lenke til kommentar
Nødstopp Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 Da har jeg spilt BC2 i et par timer, uten problemer. Ser ut til at problemene er løst. Skanna og reparerte registeret med TuneUp, etter det har ikke pc-en krasja. Oppstår problemene igjen skal jeg poste. Lenke til kommentar
Nødstopp Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 Nei, nå trodde jeg jeg var kvitt det, men i dag oppsto problemene fa*n meg igjen. Ting bare fryser helt uten videre. Noen flere forslag til hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Last ned Hijackthis 2.0.4 og legg ut loggen her etterpå. skjul loggen med spoilertags. [spoiler]log[/spoiler] Lenke til kommentar
Nødstopp Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 (endret) Last ned Hijackthis 2.0.4 og legg ut loggen her etterpå. skjul loggen med spoilertags. [spoiler]log[/spoiler] Det skal jeg gjøre. Måtte bare legge til at hver gang jeg tar en register-cleaning forsvinner problemet, men når jeg starter maskinen på nytt oppstår det igjen, etter hva jeg har funnet ut. Endret 5. mai 2011 av Vaffeltryne Lenke til kommentar
Nødstopp Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 (endret) Her: Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.4 Scan saved at 17:16:29, on 05.05.2011 Platform: Windows 7 (WinNT 6.00.3504) MSIE: Internet Explorer v9.00 (9.00.7930.16406) Boot mode: Normal Running processes: C:\Fraps\fraps.exe C:\Program Files (x86)\Steam\Steam.exe C:\Program Files (x86)\OSCAR Editor\OscarEditor.exe C:\Program Files (x86)\Skype\Phone\Skype.exe C:\Program Files (x86)\Stardock\ObjectDock\ObjectDock.exe C:\Program Files (x86)\NEC Electronics\USB 3.0 Host Controller Driver\Application\nusb3mon.exe C:\Program Files (x86)\Avira\AntiVir Desktop\avgnt.exe C:\Program Files (x86)\OSCAR Editor\OscarData\Tools\MyShowMessage.exe C:\Program Files (x86)\Skype\Plugin Manager\skypePM.exe C:\Users\Fartein\AppData\Local\Google\Chrome\Application\chrome.exe C:\Users\Fartein\AppData\Local\Google\Chrome\Application\chrome.exe C:\Users\Fartein\AppData\Local\Google\Chrome\Application\chrome.exe C:\Users\Fartein\AppData\Local\Google\Chrome\Application\chrome.exe C:\Users\Fartein\AppData\Local\Google\Chrome\Application\chrome.exe C:\Users\Fartein\Downloads\HijackThis.exe R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = Preserve R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896 R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://search.conduit.com?SearchSource=10&ctid=CT2088657 R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157 R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896 R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896 R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157 R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant = R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,CustomizeSearch = R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page = C:\Windows\SysWOW64\blank.htm R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings,ProxyOverride = *.local R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = F2 - REG:system.ini: UserInit=userinit.exe O2 - BHO: AcroIEHelperStub - {18DF081C-E8AD-4283-A596-FA578C2EBDC3} - C:\Program Files (x86)\Common Files\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelperShim.dll O2 - BHO: Conduit Engine - {30F9B915-B755-4826-820B-08FBA6BD249D} - C:\Program Files (x86)\ConduitEngine\ConduitEngine.dll O2 - BHO: Windows Live ID Sign-in Helper - {9030D464-4C02-4ABF-8ECC-5164760863C6} - C:\Program Files (x86)\Common Files\Microsoft Shared\Windows Live\WindowsLiveLogin.dll O2 - BHO: Runescape - {a8864317-e18b-4292-99d9-e6e65ab905d3} - C:\Program Files (x86)\RuneScape\prxtbRune.dll O2 - BHO: SkypeIEPluginBHO - {AE805869-2E5C-4ED4-8F7B-F1F7851A4497} - C:\Program Files (x86)\Skype\Toolbars\Internet Explorer\skypeieplugin.dll O2 - BHO: ToggleNO Toolbar - {af543a13-f8e6-4423-a4ac-1cc0475ecb44} - C:\Program Files (x86)\ToggleNO\tbTogg.dll O2 - BHO: Java Plug-In 2 SSV Helper - {DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - C:\Program Files (x86)\Java\jre6\bin\jp2ssv.dll O3 - Toolbar: Runescape Toolbar - {a8864317-e18b-4292-99d9-e6e65ab905d3} - C:\Program Files (x86)\RuneScape\prxtbRune.dll O3 - Toolbar: ToggleNO Toolbar - {af543a13-f8e6-4423-a4ac-1cc0475ecb44} - C:\Program Files (x86)\ToggleNO\tbTogg.dll O3 - Toolbar: Conduit Engine - {30F9B915-B755-4826-820B-08FBA6BD249D} - C:\Program Files (x86)\ConduitEngine\ConduitEngine.dll O4 - HKLM\..\Run: [JMB36X IDE Setup] C:\Windows\RaidTool\xInsIDE.exe O4 - HKLM\..\Run: [NUSB3MON] "C:\Program Files (x86)\NEC Electronics\USB 3.0 Host Controller Driver\Application\nusb3mon.exe" O4 - HKLM\..\Run: [startCCC] "C:\Program Files (x86)\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\CLIStart.exe" MSRun O4 - HKLM\..\Run: [bCU] "C:\Program Files (x86)\DeviceVM\Browser Configuration Utility\BCU.exe" O4 - HKLM\..\Run: [Logitech G35] C:\Program Files (x86)\Logitech\G35\G35.exe O4 - HKLM\..\Run: [avgnt] "C:\Program Files (x86)\Avira\AntiVir Desktop\avgnt.exe" /min O4 - HKCU\..\Run: [steam] "C:\Program Files (x86)\Steam\steam.exe" -silent O4 - HKCU\..\Run: [OscarEditor] "C:\Program Files (x86)\OSCAR Editor\OscarEditor.exe" Minimum O4 - HKCU\..\Run: [sidebar] C:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe /autoRun O4 - HKCU\..\Run: [skype] "C:\Program Files (x86)\Skype\Phone\Skype.exe" /nosplash /minimized O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /autoRun (User 'LOKAL TJENESTE') O4 - HKUS\S-1-5-19\..\RunOnce: [mctadmin] C:\Windows\System32\mctadmin.exe (User 'LOKAL TJENESTE') O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /autoRun (User 'NETTVERKSTJENESTE') O4 - HKUS\S-1-5-20\..\RunOnce: [mctadmin] C:\Windows\System32\mctadmin.exe (User 'NETTVERKSTJENESTE') O4 - Startup: Stardock ObjectDock.lnk = C:\Program Files (x86)\Stardock\ObjectDock\ObjectDock.exe O9 - Extra button: Skype Plug-In - {898EA8C8-E7FF-479B-8935-AEC46303B9E5} - C:\Program Files (x86)\Skype\Toolbars\Internet Explorer\skypeieplugin.dll O9 - Extra 'Tools' menuitem: Skype Plug-In - {898EA8C8-E7FF-479B-8935-AEC46303B9E5} - C:\Program Files (x86)\Skype\Toolbars\Internet Explorer\skypeieplugin.dll O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:\program files (x86)\common files\microsoft shared\windows live\wlidnsp.dll O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:\program files (x86)\common files\microsoft shared\windows live\wlidnsp.dll O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:\program files (x86)\vmware\vmware player\vsocklib.dll O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:\program files (x86)\vmware\vmware player\vsocklib.dll O11 - Options group: [ACCELERATED_GRAPHICS] Accelerated graphics O16 - DPF: {D1E7CBDA-E60E-4970-A01C-37301EF7BF98} (FuturemarkSystemInfoX Class) - http://service.futuremark.com/virtualmark/tc/FMSI.cab O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://fpdownload2.macromedia.com/get/shockwave/cabs/flash/swflash.cab O18 - Protocol: skype-ie-addon-data - {91774881-D725-4E58-B298-07617B9B86A8} - C:\Program Files (x86)\Skype\Toolbars\Internet Explorer\skypeieplugin.dll O18 - Protocol: skype4com - {FFC8B962-9B40-4DFF-9458-1830C7DD7F5D} - C:\PROGRA~2\COMMON~1\Skype\SKYPE4~1.DLL O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\Alg.exe,-112 (ALG) - Unknown owner - C:\Windows\System32\alg.exe (file missing) O23 - Service: AMD External Events Utility - Unknown owner - C:\Windows\system32\atiesrxx.exe (file missing) O23 - Service: Avira AntiVir Scheduler (AntiVirSchedulerService) - Avira GmbH - C:\Program Files (x86)\Avira\AntiVir Desktop\sched.exe O23 - Service: Avira AntiVir Guard (AntiVirService) - Avira GmbH - C:\Program Files (x86)\Avira\AntiVir Desktop\avguard.exe O23 - Service: AODService - Unknown owner - C:\Program Files (x86)\AMD\OverDrive\AODAssist.exe O23 - Service: Statustjeneste for ASP.NET (aspnet_state) - Unknown owner - C:\Windows\Microsoft.NET\Framework\v2.0.50727\aspnet_state.exe (file missing) O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\efssvc.dll,-100 (EFS) - Unknown owner - C:\Windows\System32\lsass.exe (file missing) O23 - Service: @%systemroot%\system32\fxsresm.dll,-118 (Fax) - Unknown owner - C:\Windows\system32\fxssvc.exe (file missing) O23 - Service: Google Update Service (gupdate) (gupdate) - Google Inc. - C:\Program Files (x86)\Google\Update\GoogleUpdate.exe O23 - Service: Google-oppdatering-tjenesten (gupdatem) (gupdatem) - Google Inc. - C:\Program Files (x86)\Google\Update\GoogleUpdate.exe O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Program Files (x86)\Common Files\InstallShield\Driver\11\Intel 32\IDriverT.exe O23 - Service: JMB36X - Unknown owner - C:\Windows\SysWOW64\XSrvSetup.exe O23 - Service: @keyiso.dll,-100 (KeyIso) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing) O23 - Service: @comres.dll,-2797 (MSDTC) - Unknown owner - C:\Windows\System32\msdtc.exe (file missing) O23 - Service: @%SystemRoot%\System32\netlogon.dll,-102 (Netlogon) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing) O23 - Service: PnkBstrA - Unknown owner - C:\Windows\system32\PnkBstrA.exe O23 - Service: @%systemroot%\system32\psbase.dll,-300 (ProtectedStorage) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing) O23 - Service: @%systemroot%\system32\Locator.exe,-2 (RpcLocator) - Unknown owner - C:\Windows\system32\locator.exe (file missing) O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\samsrv.dll,-1 (SamSs) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing) O23 - Service: Sandboxie Service (SbieSvc) - SANDBOXIE L.T.D - C:\Program Files\Sandboxie\SbieSvc.exe O23 - Service: Sentinel Keys Server (SentinelKeysServer) - SafeNet, Inc. - C:\Program Files (x86)\Common Files\SafeNet Sentinel\Sentinel Keys Server\sntlkeyssrvr.exe O23 - Service: Sentinel Protection Server (SentinelProtectionServer) - SafeNet, Inc - C:\Program Files (x86)\Common Files\SafeNet Sentinel\Sentinel Protection Server\WinNT\spnsrvnt.exe O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\snmptrap.exe,-3 (SNMPTRAP) - Unknown owner - C:\Windows\System32\snmptrap.exe (file missing) O23 - Service: @%systemroot%\system32\spoolsv.exe,-1 (Spooler) - Unknown owner - C:\Windows\System32\spoolsv.exe (file missing) O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\sppsvc.exe,-101 (sppsvc) - Unknown owner - C:\Windows\system32\sppsvc.exe (file missing) O23 - Service: Steam Client Service - Valve Corporation - C:\Program Files (x86)\Common Files\Steam\SteamService.exe O23 - Service: SwitchBoard - Adobe Systems Incorporated - C:\Program Files (x86)\Common Files\Adobe\SwitchBoard\SwitchBoard.exe O23 - Service: TuneUp Utilities Service (TuneUp.UtilitiesSvc) - TuneUp Software - C:\Program Files (x86)\TuneUp Utilities 2011\TuneUpUtilitiesService64.exe O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\ui0detect.exe,-101 (UI0Detect) - Unknown owner - C:\Windows\system32\UI0Detect.exe (file missing) O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\vaultsvc.dll,-1003 (VaultSvc) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing) O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\vds.exe,-100 (vds) - Unknown owner - C:\Windows\System32\vds.exe (file missing) O23 - Service: @%systemroot%\system32\vssvc.exe,-102 (VSS) - Unknown owner - C:\Windows\system32\vssvc.exe (file missing) O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\Wat\WatUX.exe,-601 (WatAdminSvc) - Unknown owner - C:\Windows\system32\Wat\WatAdminSvc.exe (file missing) O23 - Service: @%systemroot%\system32\wbengine.exe,-104 (wbengine) - Unknown owner - C:\Windows\system32\wbengine.exe (file missing) O23 - Service: @%Systemroot%\system32\wbem\wmiapsrv.exe,-110 (wmiApSrv) - Unknown owner - C:\Windows\system32\wbem\WmiApSrv.exe (file missing) O23 - Service: @%PROGRAMFILES%\Windows Media Player\wmpnetwk.exe,-101 (WMPNetworkSvc) - Unknown owner - C:\Program Files (x86)\Windows Media Player\wmpnetwk.exe (file missing) -- End of file - 11551 bytes Endret 5. mai 2011 av Vaffeltryne Lenke til kommentar
Brede_Skapstroppen Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Vet ikke om den logfila er standard rett etter oppstart, men det ser ut som om maskinen kjører ganske mye rart. Det at problemet kommer igjen etter reboot, på tross av at du har fiksa på registeret tyder på at du har et eller annet program som starter opp, og blant annet oppdaterer registry hver gang det starter. Jeg ville kjørt en eller annen bootmanager for å kutte ned på all skiten som blir startet ved boot. Avhengig av hvor nysgjerrig du er så kan du jo, dersom dette fikser problemet, begynne å åpne for de forskjellige programmene en etter en, for å se om problemet gjenoppstår. Utover det så kan jo dette være litt typisk "orm"-atferd. Liker ikke å skremme med virus, men mener å huske at LSASS, eller noen andre hissige ormer drev å installerter seg slik. Derimot så er vel disse forlengst "vaksinert" mot. Mitt beste tips er iallefall å redusere boot til et minimum av programmer. Lenke til kommentar
Nødstopp Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 (endret) Vet ikke om den logfila er standard rett etter oppstart, men det ser ut som om maskinen kjører ganske mye rart. Det at problemet kommer igjen etter reboot, på tross av at du har fiksa på registeret tyder på at du har et eller annet program som starter opp, og blant annet oppdaterer registry hver gang det starter. Jeg ville kjørt en eller annen bootmanager for å kutte ned på all skiten som blir startet ved boot. Avhengig av hvor nysgjerrig du er så kan du jo, dersom dette fikser problemet, begynne å åpne for de forskjellige programmene en etter en, for å se om problemet gjenoppstår. Utover det så kan jo dette være litt typisk "orm"-atferd. Liker ikke å skremme med virus, men mener å huske at LSASS, eller noen andre hissige ormer drev å installerter seg slik. Derimot så er vel disse forlengst "vaksinert" mot. Mitt beste tips er iallefall å redusere boot til et minimum av programmer. Takker for bra svar. Har du noen forslag på boot-managers? Bruker et program som heter TuneUp til å velge hva som starter i lag med windows, men det ser ut til at det bare gir mulighet for å stoppe "hovedprogrammene" som AV, Fraps, kontrollpanel for lyd, osv. Uansett så begynner dette problemet å gå meg på nervene, så jeg tror jeg bare tar en reinstall neste uke. Mye arbeid med backups, men jeg lengter etter den gode følelsen du får av en "ren" windows-install. :!: EDIT: Jeg scannet etter PC'n hadde stått på i rundt tre timer, så det er nok flere prosesser en de som starter med windows. EDIT EDIT: PC'n frøys igjen i et par spill etter jeg hadde rensa registeret i dag. Endret 5. mai 2011 av Vaffeltryne Lenke til kommentar
Brede_Skapstroppen Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Høres vel ut som om backup og ren OS install er tingen. Jeg har benyttet med av "IO bit" sin gratis programvare..... http://www.iobit.com/advancedsystemcareper.html har benytttet denne på registry ++, og den gir tilgang til en boot manager i utilities delen som er veldig god. Programmet forøvrig er også veldig fint. Har alltid vært litt skeptisk til automatisk registry-fiksere, men denne har renset opp uten noen som helst feilskjær i flere år. Anbefales. Har også en overfladisk malware scan og en god defrag. kanskje denne hjelper Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå