Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

fra viki: Energi (fra gresk ενέργεια (energeia), styrke) er evnen til å utføre arbeid, hvor arbeid er definert som kraft anvendt gjennom en strekning. Er ikke det det samme da? Kraft mot et mål og kraften generert for å komme til det målet kan jo være det samme. Valgene vi mennesker tar for eksempel. Alle våre valg er målrettet og vi bruker den energien vi har opparbeidet oss til å ta de valgene. og hvor kommer tanken inn i bildet?

Lenke til kommentar

fra viki: Energi (fra gresk ενέργεια (energeia), styrke) er evnen til å utføre arbeid, hvor arbeid er definert som kraft anvendt gjennom en strekning. Er ikke det det samme da? Kraft mot et mål og kraften generert for å komme til det målet kan jo være det samme. Valgene vi mennesker tar for eksempel. Alle våre valg er målrettet og vi bruker den energien vi har opparbeidet oss til å ta de valgene. og hvor kommer tanken inn i bildet?

Mulig jeg ikke forstår utfordringen din her, men jeg prøver.

Ja, vi tar alle valg, og vi er selv ansvarlig for de valgene vi gjør og konsekvensene av dem. Vi havner i forskjellige situasjoner basert på de valgene vi tar, og situasjonen er dermed definert av de valgene vi selv har tatt. En konklusjon jeg har valgt og trekke ut av dette er at vi aldri kan skylde på noen for den situasjonen vi befinner oss i, vi har alltid et valg, i ytterste konsekvens.

Tanken kommer inn før valget. Det er tanken, evnen til refleksjon og overveielse av et valg som gjør oss mennesker til dem vi er. Måten vi tenker på er igjen også et slags produkt av de valgene vi har tidligere tatt, da vi reflekterer over erfaringene vi har gjort i livet og tankesettet forandres stadig, utvikles. Derfor har vi mennesker også oppnådd så mye på den korte tiden vi har eksistert på denne jorden. Et dyr tenker ikke, de handler på instinkt for eksempel, derfor er dyr i dag like som de alltid har vært.

Slik kan vi altså si at tanken har enorm kraft, og jo friere sinnet, desto mer kraft!

Prøvde og svare, men vet ikke om det var det du var ute etter :)

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Hvis du tenker på at tanke har kraft til å gjøre noe, eller energi til å påvirke noe/noen, så er svaret nei.

Tanker foregår inni hodet, og har ikke noen påvirkning på noe utenfor hodet.

Men det har derimot veldig stor kraft på den som tenker tanken.

Både til å gi energi og kraft.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvor jeg vil med det her selv, men sitter bare å prøver å være litt kvasifilosofisk :)

Er en tanke fysisk? Man kan jo hverken se eller ta på en tanke, kun konsekvensene av den så kan man si med sikkerhet at den eksisterer? Kanskje man kan måle en tanke hva vet jeg, men spørsmålet blir da om en tanke er større enn en annen tanke? Jeg tror nemlig en tanke danner et energifelt noe som kan føre til at andre kobler seg på min tanke og derfor blir energifeltet større. Alt innenfor vårt univers (tid og rom) må følge oppsatte lover og regler og i og med tanken finnes innenfor tid og rom er jo den også underlagt lover? Kan en massesuggesjon generere tiltrekkning (gravitasjon)?

Hvor kom forresten den første tanken fra? Jeg har liten lyst til å se på tanken som et avansert instinkt og jeg tviholder derfor på oppfattningen min om at tanken er noe eget som menneskene har. Men hvor kom den ifra? Kan den ha kommet ut av ingenting? Det må den nesten ha gjort spør du meg. Jeg har absolutt ingen tro på en gud utenfor tid og rom som etter x antall milliarder år sender en tanke til neandertalerene som går rundt på jorden. Vi har i andre tråder diskutert potensialet til ingenting. Om ingenting har et potensial vil, i mitt hodet, "alt" ha et like stort potensial. Alt vi ser rundt oss er jo kommet fra ingenting - dvs på ett eller annet plan har en kvark poppet ut av intet og eksistert oss gradvis gjennom å generere mer og mer energi satt i system. Det er jo selvfølgelig en stor mulighet for at det finnes et lavere system for kvarkene som gjør de forutsigbare, men uansett når man trekker inn utsagnet om at "ingenting har et potensial" blir spørsmålet veldig interessant: Har tanke kraft?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...