Gå til innhold

Beskjæring av bilder-Digital Photo Professional

Anbefalte innlegg

Håper det er noen her som bruker Canons originale programvare og kan hjelpe meg litt. Når jeg har beskjært et bilde (RAW) og vil lagre denne, finner jeg ikke ut hvordan jeg gjør det. Med ZoomBrowser (JPEG) får jeg spørsmål om jeg vil lagre, så ikke i DPP. Det dukker bare opp en liten sort ramme ved bildet som viser at jeg har beskjært, men bildet er fortsatt samme format. Sååå... hva gjør jeg feil???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Trondster, det skjer som du sier. Når jeg går f.eks. til en annen folder får jeg spørsmål om å lagre. Jeg klikker "yes" og den lille firkanten dukker opp ved bildet. Men vil ikke det beskjærte bilde lagre seg noe sted så man faktisk kan se på det?

Trond

Lenke til kommentar

Har testet.

DPP editerer jpeg-bilder akkurat som RAW-bilder - den endrer ikke originalen, men lagrer endringene du gjør som metadata - du kan med andre ord gjøre endringene om igjen og igjen uten å ødelegge originalen.

Dette har den store fordelen at du ikke ødelegger originalene dine (og bruker du et annet program for å redigere bildene dine vil jeg uansett sterkt anbefale å kun redigere en kopi av originalen, så originalen forblir intakt). Det er døllt å ha redigert et bilde for så å senere finne ut av at du egentlig ikke skulle gjort det allikevel eller på en annen måte, og at du nå har ødelagt originalbildet.

En annen stor fordel er at du kan lagre endringene dine som en "oppskrift" - når du har listen over bilder i DPP kan du høyreklikke og lagre eller kopiere oppskriften ("recipe") til andre bilder.

"Ulempen" er at du skal gjøre en ting ekstra for å hente ut bildet ditt - du skal enten (som pybalto svarte allerede i første svar i tråden) velge "Convert and save" inne i DPP når du har åpnet bildet - så lagrer den en redigert kopi (og ikke overskriv originalen når du gjør det.), eller du kan for eksempel ta Tools->Transfer to photoshop.

Inne i lista over bilder i DPP kan du ta File->Convert and save (eller bare Ctrl+D), og du kan også ta File->Batch process for å samtidig redigere og resize mange bilder.

Lenke til kommentar

Hvis man har en fast folder man sender de ferdigredigerte bildene til er det en fordel å bruke Batch process (er egen knapp også, helt til høyre) selv på enkeltbilder, fordi når man først har valgt en "save folder" så endres ikke det valget før man selv gjør det.

Med convert ands save foreslår prog å lagre bildet i samme mappe som orginalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...