Bolivar Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Erfaringer? Til vanlig samtale, live og studiofilming med Canon 550D. Hvilke innstillingsmuligheter har jeg? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 (endret) Meget bra mikrofon, men som de fleste stereomikrofoner er den ikke særlig retningsbestemt. Men jeg har klart å få gode opptak i svært ulike situasjoner - fra saler med plass til flere 1 000 mennesker, uteopptak og mer intimer situasjoner. Når det gjelder reguleringsmuligheter har du kun mulighet til å redusere nivå med -10 dB, samt at du har high-pass filter. Det betyr at man på 550D vil få tilfeller med overstyrt lyd uansett innstilling. Men det skyldes mangler ved 550D, ikke Røde Stereo VideoMic. Røde er også flinke til å avdempe mikrofonene sine, slik at mikrofonen ikke tar opp mekanisk støy. Men når det gjelder pris/ytelse tror jeg neppe det finnes noe som er bedre enn Røde sine mikrofoner, for konkurrenter må man fort legge på en 1 000 kr eller to for samme lydkvalitet. Så den kan anbefales. Edit: Men i visse sammenhenger må du nok satse på å bruke en liten mikser som mellomledd. Endret 3. mai 2011 av Bolson Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 overstyrt lyd? Har brukt den selv nesten et år, på Nikon D300s. Hovedproblemet er at du ikke aner noe om lydnivået, og om det blir overstyrt, dvs går i max og blir forvrengt. Skulle VELDIG gjerne hatt en lydmåler på skjermen!! Tar opp på del korpskonserter, og der blir det fort høyt! Dempefunksjonen fungerer veldig bra, setter også mikrofonstyrken på minimum på kameraet, så pleier det å gå bra. Vindhetten fungerer forresten også imponerende bra!! Har filmet i ganske høy hastighet på sommerbobbane, uten sus! Uten ekstern mikrofon ble det bare forferdelig susing! Forøvrig er mikrofonen litt tung, men oser kvalitet. Bare metall. Bruker 9V batteri. Lett å komme borti bryterne i bagen, tømte et batteri slik. Lett å glemme å slå på også, men tydelige lys, så det må man bare lære seg å huske på! Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 (endret) @Bolivar: Dårlig forklart ser jeg. I og med at man ikke kan justere lydnivå (inngang) på 550D vil man i omgivelser med høye lydnivå selv med reduksjon på -10 dB på mikrofonen få for mye dynamikk (høye lydnivåer). Lydnivået blir høyere enn utstyret er beregnet for, og lydbølgene blir deformert. Dette kalles overstyring. Ved digital lyd klippes lyden ved dette nivået og man får tydelig forvrenging. Jeg har ikke opplevd problemet ennå, men på en rockekonsert kan nok dette fort skje. Men dette er et problem knyttet til 550D og ikke mikrofonen. Håndtering av lyd er pr dato nesten det svakeste punktet med video på dSLR. Problemet løses med å bruke en mikrofonmikser mellom mikrofon og kamera, da har man full kontroll på opptaksnivåer. En annen fordel med en mikrofonmikser er at man kan bruke mer enn en mikrofon, og at de som oftest har utgang for hodetelefon slik at man har bedre kontroll på lyden. Ulempen er at de jevnt over har XLR-innganger, og krever bruk av phantom-mata mikrofoner. Utstyr tilsvarende BeachTec DXA-5Da brukes av mange som har behov for bedre lydkontroll ved video fra dSLR. Har ikke sett disse i Norge, men du bør kunne fås tak i til ca 2 500 kr. Særlig ved intervju vil slike løsninger være langt bedre, men som sagt kreves da phantommata mikrofoner. @kjelldell: Helt enig at det skulle vært indikator for lydnivå på skjermen, i tillegg skulle det vært mulig å regulere opptaksnivå under opptak med definerte knapper/hjul. Endret 4. mai 2011 av Bolson Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Alternativet er en H4n opptager, aberet er at man må synke lyden i etterkant. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 ...noe som er kjapt gjort med litt trening. Et annet alternativ er Pluraleyes som automatiserer hele synceprosessen. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 (endret) Alternativet er en H4n opptager, aberet er at man må synke lyden i etterkant. Jeg skaffa en sånn en nylig, og kan anbefale den på det varmeste. Hva som passer best avhenger selvfølgelig av bruksområdet, men erfaringsmessig er den flott for intervjuer og slikt, og den har et hav av fordeler over det å koble en mik rett på kameraet. Den er litt dyrere enn en Røde-mik og mer komplisert å bruke, men grensesnittet er godt, og det tok meg bare et par timer å lære alt jeg har behov for. Noe jeg ser på som nesten helt nødvendig er å kunne høre opptaket direkte, med hodetelefoner eller øreplugger. Det gjør det mulig å identifisere veldig raskt om bakgrunnsstøy, vind, e.l. utgjør et problem. Med litt erfaring lærer man seg sikkert å høre slikt av seg selv, men jeg synes det er hjelpsomt for å justere low-cut-filter og slikt. En annen fordel med H4n er at den kan ta opp lyd i opp til fire kanaler; innebygget eller ekstern stereo-mik, pluss to ekstra innganger som lagres som et separat stereo-spor. Dette gir den stort potensiale for utvidelse; hvis du for eksempel skal gjøre et intervju med to personer som snakker, kan du ha en mygg på hver av dem og få klar og ren lyd, og ta opp bakgrunnslyder med innebygd eller ekstern stereomik, og i ro og mak mikse det sammen i etterkant. Klippeproblemet blir også en ikke-sak, som det gjør med alle respektable opptakere. Å synkronisere lyden har vist seg overraskende enkelt. Pluraleyes er et alternativ jeg ikke har prøvd, men det er ikke noe problem å sammenligne spektrumet til lyden fra opptakeren med det til lyden fra de innebygde mikene i kameraet og bare sette det opp så det passer sammen, eller eventuelt gjøre et eller annet i starten av opptaket som både lager lyd og er synlig, for eksempel noe så banalt som å klappe. Da blir det lett å putte lyden sånn at klappet høres der hvor hendene treffer hverandre. (Hvis du vil se skikkelig særriøs ut kan du eventuelt kjøpe en sånn, som gjør den samme oppgaven). Det er også mulig å bruke line-out-kontakten på opptakeren og koble den på inngangen på kameraet. Personlig foretrekker jeg å ha den kontakten ledig for hodetelefoner, og gidder ikke surre med splittere og ræl, men muligheten er der. Noe jeg anser som en bonus er også at den kan kobles til alt mulig med lydutganger, som kan være praktisk i enkelte situasjoner. Hvis du skal filme en konsert, kan du for eksempel kanskje få lov til å koble den til miksepulten, så får du helt perfekt lyd. Da er det sikkert også mulig å bruke de innebygde mikrofonene samtidig for å samle opp lyd av applaus og andre publikumslyder i et separat spor som kan mikses sammen seinere (men det har jeg aldri prøvd). Det finnes et utall situasjoner hvor sånt kan være nyttig. Jeg så for eksempel at noen VJ-er fra NRK som var i Afghanistan hadde med en sånn H4n for å koble på radioen i en militær doning for å dokumentere det folk sa der. Dette kan selvfølgelig gjøres med alle opptakere, men H4n har bedre utvalg av innganger enn de aller fleste i den prisklassen (foruten innebygde mikker har den 1x stereo 3,5mm og 2x XLR/6,3mm-hybridkontakter). Endret 5. mai 2011 av C₈H₁₀N₄O₂ 1 Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 : : Takk for en veldig flott og lærerik omtale, og mange viktige punkter. Veldig fint å høre fra de som bruker slike produkter, og hva som er viktig ved opptak. Som du sier gir jo denne utrolig mange fordeler, det er jo et helt genialt produkt i en kompakt enhet!! Og den er jo ikke så avsindig dyr heller, ca 2000 i Norge. Kjempefordel med de ekstra kanalene, inngangsmuligheter og annet. Eneste ulempen jeg ser, er montering mot SLR, så det er sikkert fordel å da bruke en ekstern mikrofon på kamera koblet til denne, som kan festes i belte eller i lomma. Det beste er selvsagt en medhjelper som kan følge med på volumet. Blir flott når slik funksjonalitet er innebygget i DSLR etter hvert.. Men denne er jo også genial til mange andre formål, som opptak i forelesninger, med auto start/stopp osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå