Gå til innhold

Samsung 9 Series (900X3A)


Anbefalte innlegg

Jeg fikk denne for ca 1 uke siden. Den ble returnert etter 2 dager.

Det er mulig jeg har blitt kresen etter noen år med mange forskjellige laptop's/notebook's innomhus.

900X3A er i starten en nytelse å se på, den er superlett, har fin formfaktor, bakgrunnsbelyst tastatur, herlig ClickPad og har rimelig god ytelse.

Men den har noen fundamentale feil og mangler som gjør at denne "premium" Samsung'en ikke holdt mål for meg (value for money):

 

Ut av esken

Da jeg pakket den ut av esken og la den på skrivebordet fremsto den (som på de fleste bilder) som en skikkelig lekkerbisken av en notebook. Jeg likte også laderen som fulgte med, hvor AC-adapteret er montert på selve stikk-kontakten. Innholdet i esken ellers var ikke mye å skryte av; lan-adapter, pusseklut, hurtigguide og system-dvd + papirpose med samsung-logo(!). Samsung burde vel også ha lagt ved et Micro HDMI adapter, noe som er nødvendig for å kunne koble denne pc'n til ekstern skjerm. Det hadde heller ikke gjort noe om det fulgte med en eller annen form for beskyttende futeral til pc'n.

 

Duralumin, plastikk og fingermerker

Jeg må innrømme at jeg ble litt skuffet da jeg åpnet opp skjermen og "plastikkfølelsen" begynte å melde seg; svart fingermerke-magnet-type-plast rundt både skjerm og tastatur. Jeg har generellt sett ikke noe imot plast, men her synes jeg Samsung kunne ha funnet en annen løsning. I tillegg er duralumin-chassiset også av typen fingermerke-magnet, og når også tastaturet suger til seg fingermerker gjør det at hele notebooken's "premium look" fort får et flekkete og lite tiltrekkende utseende.

Bruker man derimot hansker...

 

Wlan

Wlan kortet ER et problem på denne. Dårlig ytelse og dekning, ustabilt og ikke støtte for 5GHz båndet. Sistnevnte var en av de avgjørende faktorer for at pc'n ble returnert, da jeg kjører opptil 450Mbps / 5GHz på min E4200 hjemme. Jeg har 2 andre pc'er (Intel Ultimate-N 6300) som ligger på mellom 350 - 450Mbps avhengig av avstand, mens denne klarte max 130 - 140Mbps close range (2.4GHz).

Ved internettsurfing og cloud-sync merkes det at wlan kortet sliter. Treg responstid, samt treg ned- / opplastningshastighet blir irriterende i lengden.

Jeg kunne selvfølgelig ha byttet ut det medfølgende wlan-kortet med et Intel 6300 jeg har liggende, men da mistet jeg bluetooth (som er integrert på Broadcom kortet)

 

Webkamera

Fungerer bra så lenge man er i godt opplyst rom. Men i rom med litt dempet belysning hadde mine video-samtalepartnere problemer med å se meg. Innstillingsmulighetene var gode, men hjalp ikke. Mulig en senere driveroppdatering vil hjelpe.

 

Pris

Jeg føler at en pris på 10 - 11k hadde vært mere korrekt på denne.

For 13k vurderer jeg nå heller den nye ThinkPad X-serien eller Vaio S. Et rimeligere alternativ er jo Asus U36SD som kommer snart...

Endret av JaNeiJo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Wlan

Wlan kortet ER et problem på denne. Dårlig ytelse og dekning, ustabilt og ikke støtte for 5GHz båndet. Sistnevnte var en av de avgjørende faktorer for at pc'n ble returnert, da jeg kjører opptil 450Mbps / 5GHz på min E4200 hjemme. Jeg har 2 andre pc'er (Intel Ultimate-N 6300) som ligger på mellom 350 - 450Mbps avhengig av avstand, mens denne klarte max 130 - 140Mbps close range (2.4GHz).

Ved internettsurfing og cloud-sync merkes det at wlan kortet sliter. Treg responstid, samt treg ned- / opplastningshastighet blir irriterende i lengden.

Jeg kunne selvfølgelig ha byttet ut det medfølgende wlan-kortet med et Intel 6300 jeg har liggende, men da mistet jeg bluetooth (som er integrert på Broadcom kortet)

 

Koster det mye for et nytt wlan-kort?

Lenke til kommentar

Faller ikke garantien bort om man gjør dette?

 

Her er ett par utdrag fra den "internasjonale tråden" anngående det:

 

- "I actually called their Tier 2 tech support or whatever it's called. They told me that I can change RAM, wifi adapter, HD and the laptop will still be in warranty,

except for the parts you've replaced. He even tried to teach me over the phone how to open the back and replace the wifi adapter."

 

-"Same here: Samsung web site chat with rep, tier 2 support, executive support and finally Samsung service center - all four sources confirmed that RAM upgrade with opening a laptop would not void the warranty."

 

..men for å være på den sikre siden ville jeg undersøkt dette hvis jeg var redd for at garantien skulle forsvinne, helst skriftlig så en kan "dokumentere" det hvis det skulle bli nødvendig selvsagt.

 

Det er flere som har byttet ut det trådløsenettverkskortet og som sier at problemene bare har delvis løst seg, de tror at problemet er at signalene bli hindret av "duralumin chassiset" (den har jo det som bunnplate også)

 

 

Jeg har som sagt egentlig ikke lagt merke til det dårlige trådløse nettet, annet enn at jeg ser at jeg har hatt en eller to dårligere signaler enn på min gamle store 17" når jeg har sammenlignet.

Men på den andre siden så bruker jeg kun nettet til å surfe, msn, sende og motta mail osv.

En rask uhøytidelig og uprofesjonell test :hmm:

Jeg prøvde nettopp gå litt rundt i leiligheten (kun 55kvm), samsungen hadde lengst ifra routeren hvor jeg hadde dårligst signal 4/5 i dekning (skiftet litt fra 5/5 og 4/5), og speedtesten visste 9,93/Mb/s opp og 1,03Mb/s ned. På den stasjonære som er koblet til nettet via kabel fikk jeg 10,58Mb/s og 1,00Mb/s. Så den store forskjellen fant jeg ikke.

 

 

 

Men det hadde jo vært fint om noen andre med samsungen kunne fortalt om sine erfaringer med det trådløse nettet :yes:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har problemer med wlanet selv om det står at jeg har full styrke mot wlan ruteren. Bruker dlink dir-635.

 

Jeg prøvde å sette ruteren til kun å sende B signaler, deretter kun G signaler, uten at det hjelper. Har sett eks på ulike forum som sier at B hjelper og G hjelper.

 

Det tar flere minutter å laste f.eks vg.no, db.no og itavisen.no, og da viser pc'en at jeg har full styrke på signalene, og pc'en står under 0,5 meter fra ruteren.

 

Ved å aktivere at andre kan koble til samsung 900x3a så har jeg sett at andre får full styrke, mens det i administrasjonsverktøyet viser at den tilkoblede brukeren bare har 1 strek. Og den andre pc'en vil miste tilkoblingen, hvor det i admin guiet viser at klient har koblet fra mens det hos klient viser at den fremdeles er tilkoblet. Ustabilt og dårlig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...