Gå til innhold

Er jakt greit?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@ vidarkri

 

Fordi du skriver mange småpost velger jeg å ikke svare deg ;)

 

Dessuten anser jeg innleggene dine som noe useriøse.

 

Hvis du mener jakt bedrives av forvaltningsgrunder, syne sjeg det er rimelig å gjøre et forsøk.

Ingen jakt i fem år, la oss se hva som skjer. Tross alt, det er jo ikke for moroskyld som du sier.

Lenke til kommentar

Første svar til Error:

Hvor mange i Norge tror du skyter en hjort og lar den ligge, evt. "kaster" den? Jakta er fordi det er gøy, men det er også nødvendig. Hvis du synes det er så dumt at folk skyter dyr fordi der er gøy - og nødvendig - så får du drite i å kjøpe mer kjøtt i butikken. Lev på kål og tomater, du. Det gjør ikke meg noe.

 

Synes ikke det er greit å drepe et dyr kun for moroskyld jeg heller. Men det er det ytterst få som gjør også. Kanskje en og annen fyr med luftgevær som knerter en liten sangfugl.

 

EDIT:

Faen så mange innlegg som kom mens jeg skrev.

 

La oss nå holde oss saklige; ikke begynn med slik drittkasting om hva vegetarianere spiser osv.

 

En hobby som bedrives med mord må regnes med å få spørsmål ved seg ;)

Lenke til kommentar

@ Flimzes

 

Å at en ting er godt rettferdiggjør handlingen? Det er jo gode nyheter for pedofile.

 

Så vidt jeg vet trenger også hjorten proteiner; og har aldri sett en hjort spise kjøtt. Eller en elefant på over 10 tonn.

 

Dersom du er redd for at dyrene i skogen skal ødelegge den, kanskje på tide å få ulv og bjørn tilbake?

Jeg har aldri sagt "godheten" det alene rettferdiggjør det.

 

Jeg har heller aldri sagt noe mot ulv eller bjørn.

 

Og før du kommer med flere tilbakestående sammenligninger mellom mennesker og elefanter så ta en titt på fordøyelsessystemene, se om du kan finne 2 forskjeller.

 

Han, eller du vil jeg tro, går ikke ut i skauen med børsa di og tenker "nå må jeg gjøre en plikt for moderlandet". Du gjør det fordi du synes det er gøy

 

Edit: La til litt mer tekst.

Siden når ble det ulovlig å like jobben sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

MrBadger:

 

Mennesket har brukt våpen til å forsvare seg mot rovdyr, tenker jeg. Husker ikke helt hva som har blitt skrevet, så vet ikke hvorfor du spør meg.

 

Den sterkeste overlever-regelen er en god regel. Vi er sterkere, om det ikke er fysisk.

 

Resten finner jeg det ikke nødvendig å svare på.

 

Error:

 

Kjøttet i butikken stammer gjerne fra dyr skutt i vårt Norge. Kommer nok også fra andre land, ja. Jakt er ikke med i bildet? Hvordan tror du de tar ned dyrene i andre lang du, da? Tror du ikke de blir skutt i andre land, slik som i Norge? Hva faen? De løper da ikke med spyd i f.eks. Sverige, om du trodde det.

 

EDIT:

Vil utdype litt til deg, Error.

 

"Hva har kjøttet i butikken med diskusjonen å gjøre?"

Diskusjonen går ut på jakt. Jakt = kjøtt = i butikken. Hvordan tror du butikken skaffer kjøtt hvis det ikke har blitt jaktet ned?

 

"Det kjøttet kommer fra andre dyr, i andre land, og jakt er ikke med i bildet."

Kjøttet kommer, som nevnt, gjerne fra Norge, som andre land. Jakt er med i bildet på lik linje med om du har egenskutt elgekjøtt i fryseren.

Endret av jigaplow
Lenke til kommentar

@ Flimznes

 

Jeg stilte deg noen spørsmål, hvorfor blir du sint?

Det virket for meg som om at du synes at det som er "godt" er ok, altså "kjøtt er godt, derfor er det ok å spise".

 

Angående tarmsystemet, har vi mennesker det til felles med andre planteetere at det er langt; godt egnet til plantekost, dårlig egnet til kjøtt :)

Lenke til kommentar

Kjøttet i butikken stammer gjerne fra dyr skutt i vårt Norge. Kommer nok også fra andre land, ja. Jakt er ikke med i bildet? Hvordan tror du de tar ned dyrene i andre lang du, da? Tror du ikke de blir skutt i andre land, slik som i Norge? Hva faen? De løper da ikke med spyd i f.eks. Sverige, om du trodde det.

For nærmere 10 000 år siden begynte mennesker å slå seg ned, og startet samtidig med noe som heter "oppdrett", anbefaler at du googler det, et rimelig interesant konsept.

Lenke til kommentar

Edit: Dette innlegget er ment som en respons til Filmzes sin post, et par innlegg over.

 

Så holder vi oss for gode til hersketeknikker. Forumveiledere skal vel gå som forbilder.

 

Denne "jobben" er ikke sammenlignbar i forhold til andre jobber, siden vi snakker om å ta et liv. Jeg er med på at det er nødvendig å kontrollere bestanden, men siden man dreper et dyr på en såpass brutal måte, synes jeg man kan respektere det man driver med, og ikke gå ut på et internettforum og poste bilder av seg selv der man står med fangsten og smiler, for å så skryte av seg selv.

Endret av Error
Lenke til kommentar

@ Flimznes

 

Jeg stilte deg noen spørsmål, hvorfor blir du sint?

Det virket for meg som om at du synes at det som er "godt" er ok, altså "kjøtt er godt, derfor er det ok å spise".

 

Angående tarmsystemet, har vi mennesker det til felles med andre planteetere at det er langt; godt egnet til plantekost, dårlig egnet til kjøtt :)

Pek på hvor jeg er sint er du snill.

 

Du burde ta en titt på "drøvtyggere" se om du finner noen forskjeller mellom mennesker og de dyrene du er så panisk over. Se om du fortsatt tror på det du selv sier her.

Lenke til kommentar

Edit: Dette innlegget er ment som en respons til Filmzes sin post, et par innlegg over.

 

Så holder vi oss for gode til hersketeknikker. Forumveiledere skal vel gå som forbilder.

 

Denne "jobben" er ikke sammenlignbar i forhold til andre jobber, siden vi snakker om å ta et liv. Jeg er med på at det er nødvendig å kontrollere bestanden, men siden man dreper et dyr på en såpass brutal måte, synes jeg man kan respektere det man driver med, og ikke gå ut på et internettforum og poste bilder av seg selv der man står med fangsten og smiler, for å så skryte av seg selv.

Pek gjerne på hersketeknikkene som er brukt.

 

Alle mine poster er postet privat om ikke annet er skrevet spesifikt.

 

Hvordan mener du at man skulle drept dyrene mer humant? Her snakker vi om ytterst kort tid med stress, og i stort sett umiddelbar smertefri død for dyrene. Mener du at å fange dem og utsette dem for store mengder med stress for så å forgifte dem er bedre?

 

Legge ut gift i skogen som sprer seg til andre dyr enn de tilsiktede?

 

"For nærmere 10 000 år siden begynte mennesker å slå seg ned, og startet samtidig med noe som heter "oppdrett", anbefaler at du googler det, et rimelig interesant konsept."

 

Mulig at mye kjøtt i disken stammer fra oppdrett, men langt i fra alt.

Kjøttet som ikke kommer fra oppdrett er veldig veldig dyrt, sesongbasert, og står for en veldig liten del av markedet (jeg har jobbet i butikk, det er en kuriositet mer enn noe annet)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@ jigaplow

 

Ikke rivaliserende stammer? Har du hørt om Neanderthaler vs Cro Magnon?

 

Så, et spedbarn har mindre rett til livet enn meg fordi jeg er sterkere? Eller var det ikke det du mente?

 

Svar på det du vil:) Jeg ønsker en diskusjon med jegere.

 

@ Flimznes

 

Panisk?

Likheter mellom hjort og menneske er at vi er godt egnet til å leve på vegetabilsk føde.

Tenner, tarmsystem, bakterieflora, tyggemuskler osv er like hverandre.

Kjøttetere er motsatt; tenner som kan lett rive rått kjøtt og skinn, kort tarmystem, fy tyggemuskler og en begrenset kjeve.

Lenke til kommentar

Hvis du gjør det av forvaltningsgrunner, hvorfor støtter du da en som poster et bilde der han selv står og smiler med to døde lik, og under bildet skriver han "Tok min andre og tredje hjort i løpet av "jegerkarrieren" min. Ble kolle med kalv på samme tur i forfjor. Skjøt selvsagt kalven først. :)" som om det er noe å være stolt over?

 

Han, eller du vil jeg tro, går ikke ut i skauen med børsa di og tenker "nå må jeg gjøre en plikt for moderlandet". Du gjør det fordi du synes det er gøy

 

Edit: La til litt mer tekst.

Jeg har aldri følt noen glede ved å skyte ett dyr men det betyr heller ikke at jeg skammer meg.

Uten beskattning av bestandene så går vårt samfunn rett vest.

 

Til Jiga.

I Norge så har vi relativt lave bestander av f.eks gresshopper men dra til Afrika eller Amerika og se hva som skjer der når gresshoppebestandene vokser ut av proporsjoner. Det samme skjer hvis du ikke beskatter større dyr som ikke har naturlige fiender.

Lenke til kommentar

Edit: Dette innlegget er ment som en respons til Filmzes sin post, et par innlegg over.

 

Så holder vi oss for gode til hersketeknikker. Forumveiledere skal vel gå som forbilder.

 

Denne "jobben" er ikke sammenlignbar i forhold til andre jobber, siden vi snakker om å ta et liv. Jeg er med på at det er nødvendig å kontrollere bestanden, men siden man dreper et dyr på en såpass brutal måte, synes jeg man kan respektere det man driver med, og ikke gå ut på et internettforum og poste bilder av seg selv der man står med fangsten og smiler, for å så skryte av seg selv.

Pek gjerne på hersketeknikkene som er brukt.

 

Alle mine poster er postet privat om ikke annet er skrevet spesifikt.

 

Hvordan mener du at man skulle drept dyrene mer humant? Her snakker vi om ytterst kort tid med stress, og i stort sett umiddelbar smertefri død for dyrene. Mener du at å fange dem og utsette dem for store mengder med stress for så å forgifte dem er bedre?

 

Legge ut gift i skogen som sprer seg til andre dyr enn de tilsiktede?

 

Først angående hersketeknikk. Jeg reagerte på følgende spørsmål:

"Siden når ble det ulovlig å like jobben sin."

Du kommer med et spørsmål som omhandler vidt forskjellige ting, og setter dem i samme bås. Det er da ofte vanskelig for motpart å skille spørsmålet på en god måte, og man ender ofte opp i stampe. Dette er en mye brukt teknikk.

 

Angående resten:

Presiserte meg litt dårlig når jeg skrev at det er brutalt. Det jeg mente, og fortsatt står for, er at det er brutalt, men jeg sier ikke at andre ting er mer/mindre brutale.

 

Edit:

Jeg har aldri følt noen glede ved å skyte ett dyr men det betyr heller ikke at jeg skammer meg.

Uten beskattning av bestandene så går vårt samfunn rett vest.

 

Da synes jeg det du gjør er rett, og med denne tankegangen skiller du deg fra andre i denne tråden.

Endret av Error
Lenke til kommentar

Panisk?

Likheter mellom hjort og menneske er at vi er godt egnet til å leve på vegetabilsk føde.

Tenner, tarmsystem, bakterieflora, tyggemuskler osv er like hverandre.

Kjøttetere er motsatt; tenner som kan lett rive rått kjøtt og skinn, kort tarmystem, fy tyggemuskler og en begrenset kjeve.

Hvor mange ganger tygger du din mat MrBadger?

 

Hvis svaret er maks en gang, så har du desverre allerede bevist store forskjeller mellom disse drøvtyggerne og deg selv.

 

ERROR: Det er på ingen måte en hersketeknikk, det var et direkte svar på noe du skrev, i fremtiden får du heller formulere deg bedre.

 

Du skriver også at du er enig i at bestanden må kontrolleres, og at jakt er brutalt - men likevel en av de minst brutale måtene.

 

Hvordan har du egentlig tenkt å løse dette.

 

Og til sist (her er veiledermodus i gang) videre diskusjon av dette burde og _skal_ bli tatt i en egen tråd. Videre innlegg om dette i denne tråden vil bli slettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du skille ut diskusjonen i en annen tråd for oss, så vi slipper å ta diskusjonen ut av kontekst?

 

Angående hvordan jeg har tenkt til å løse det, så vil jeg presisere at det jeg reagerer på her er hvordan man legger ut bilder av seg selv med døde dyr, smiler bredt og skryter av det.

 

Jeg er enig med at vi trenger å begrense viltbestandene i Norge, men jeg synes at uprofesjonelle personer skal få gjøre dette er galt.

Endret av Error
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...