Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor har ikke jeg klisterhjerne!

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er en gutt på 14, for å pugge til fremføringer, taler, prøver tar det laang tid før det sitter spessielt fremføringer.

Mange andre i klassen, spessielt de som bråker har bedre hukommelse en meg. jeg tar evighet på å huske, mens for dem går det fort. Det er så irriterendene, hvorfor meg? Hvorfor!!

Det tar flere timer å bare pugge på 2 avsnitt. Iditotisk, jeg er så sint, hater verden , akuratt jeg fikk ikk klisterhjerne = jeg gjør det dårligere på skolen. Det gjør sannsynligheten for at jeg blir lege mindre.

Hvordan kan de faen meg ha bedre hukommelse enn meg!! Helt sinnsykt urettferdig.

Postet av anonym: 35ee2930d24f0fbc425c12027dcb1658

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noe man er født med, men det kan også trenes opp. Mye kan gjøres ved å endre studieteknikken din. Det finnes måter å lære dette på, du kan f.eks se på MEMO-bokserien som du finner i bokhandelen.

Leste dem, men er litt vannskelig å forsta.

Postet av anonym: bca230a1b13278aa1f08457349e345eb

Lenke til kommentar

har hørt at de som kan lese gjennom en tekst og huske den ofte ikke ser sammenheng mellom andre ting. foreksempel i matte kan de lære reglene raskt, men så fort man må dra inn flere ting man har læt og se logiken i det, så går det ikke like bra. mens for de som setter seg ned, leser og forstår det som står vil de kunne trekke sammenhenger mellom flere temar. det gjeller isåfall ikke alle.

jeg bruker selv lang tid på å lære meg ting. er ikke morro, men er bare å lese. let å si. vansklig å gjennomføre ; )

Lenke til kommentar

har hørt at de som kan lese gjennom en tekst og huske den ofte ikke ser sammenheng mellom andre ting. foreksempel i matte kan de lære reglene raskt, men så fort man må dra inn flere ting man har læt og se logiken i det, så går det ikke like bra. mens for de som setter seg ned, leser og forstår det som står vil de kunne trekke sammenhenger mellom flere temar. det gjeller isåfall ikke alle.

jeg bruker selv lang tid på å lære meg ting. er ikke morro, men er bare å lese. let å si. vansklig å gjennomføre ; )

Men, jeg prøvde den memo greia. Men forsatt så er det vannskelig å forstå..og jeg tror ikke den fremføring metoden funket. finnes det ikke flere moetoder? :p

Lenke til kommentar

Prøv å lær deg stoffet du skal prate om istedenfor å pugge noe ordrett. Ikke bare vil det se og høres bedre ut, men det er lettere også. Jeg har samme problemet som deg, jeg har store problemer med å pugge ting ordrett.

Lenke til kommentar

Jeg har selektiv klisterhjerne, det betyr at ting jeg har interesse for som historie og biologi sitter med en gang og kan huske de minste ting. Ting jeg ikke har intresse for husker jeg ikke i det hele tatt, som matte.

Kan hende du har det samme, se om du finner noe du liker og sjekk om du husker det bedre.

Lenke til kommentar

Jeg har selektiv klisterhjerne, det betyr at ting jeg har interesse for som historie og biologi sitter med en gang og kan huske de minste ting. Ting jeg ikke har intresse for husker jeg ikke i det hele tatt, som matte.

Kan hende du har det samme, se om du finner noe du liker og sjekk om du husker det bedre.

Jeg er intressert i IT, men vi har desverre ikke IT på skolen, jeg skal heller ikke bli noe innen IT, skal bli lege.

Lenke til kommentar

Å bli lege når du har problemer med å huske ting på ungdomskolen kan bli problematisk, ikke bare selve utdannelsen, som krever veldig gode karakter og EKTREMT mye pugging, men å være lege involverer masse navn på medisiner og doseringer.

Lenke til kommentar

Nei, trukke det vi bli porblematisk å huske medisinene og doseringene, vis jeg bruker ting mer husker jeg dem bedre..Det er lettere å huske korte ord enn en hel historie.

Ang utdannelsen, du knuser drømmen min :( så, jeg kan ikke oppnå den allikavel? er det ingen som har hatt problemer med hukommelsen..av de som e rlege?

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg tatt medisin utdannelse, men det lille jeg vet er at du må kunne navn på alle de rare organene, nervene, blodårene, beinene,(der er over 200 bein å huske)

Du må kunne navn på div sykdommer og symptomer som disse sykdommene fører meg.

Så kommer jo spesialiseringa, skal du være almenlege? kirurg? akuttlege, ortoped(veldig gristete) osv.

Ikke for å knusedrømmen din, jeg er sikker på at viss du virklig viklig vil bli lege, kan du det.

Lenke til kommentar

For å komme inn på medisin er så er det bare å jobbe hardt og stå på. Medisin er ett lesefag, det vil si at pensumet er stort og mange sider som du må lese, forstå og huske. Det kan du klare ganske greit hvis du nå setter deg ned og får deg gode arbeids- og studievaner. Det er ingenting i veien for at du skal kunne nå målet ditt, men du må jobbe for det.

Du trenger ikke klisterhjerne så lenge du finner deg en teknikk så du klarer å huske ting. Blant annet så kan du lese litt om :

http://www.oby.no/

Lenke til kommentar

Jeg har det som Gunfreak. Ting jeg interesserer meg for og jeg synes er spennende, det holder å leses en gang før det sitter flere år i hjernen min :) Som f.eks Historie husker jeg med en gang. RLE derimot, må leses et par ganger før det sitter.

Lenke til kommentar

Når du leser, skriv ned korte notater som summerer alt du har lest. Kan du ikke stoffet etter det, leser du igjennom notaten helt til det sitter. Også ikke les alt. Vet du at du kan noe er det ingen vits i å lese det på nytt.

F.eks skal du lese side 75-100, men du kan det som står på side ,80,81,87 og 95 leser du det ikke igjen. Da bruker du tiden på å forstå det du ikke har lært deg enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...