Gå til innhold

Hvilket øye bruker du til å fokusere ?


Hvilket øye bruker du ?  

106 stemmer

  1. 1. Hvilket øye bruker du til fokusering ?

    • Høyre
      63
    • Venstre
      43


Anbefalte innlegg

Etter tips i 7D - tråden (!) har jeg sett Joe McNallys video om "da Grip" - hvordan man holder kameraet. Men han sier at teknikken passer best for dem som fokuserer med venstre øyet.

 

Jeg bruker høyre - hva er mest vanlig ? Noen som vet - har ikke funnet noe om dette........

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om man har høyredominant eller venstredominant øye?

 

Som regel følger dette om man er høyrehendt eller venstrehendt, men slett ikke alltid.

 

Måte å sjekke: Hold hendene ut foran deg med håndbaken mot deg. Ta hendene nesten sammen så det er en åpning stor som en bordtennisball mellom dem. Kikk gjennom hullet på en ting et par-tre meter unna. Uten å flytte hodet eller hendene - lukk det ene og det andre øyet etter tur. Hvilket øye så du med? Det er det dominante øyet ditt.

 

Svigerfaren min er høyrehendt, men har venstredominant øye. Da de fant ut det i militæret ba de ham om å skyte links, med geværet i venstre side, og han skjøt mye bedre med en gang.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man har høyredominant eller venstredominant øye?

 

Som regel følger dette om man er høyrehendt eller venstrehendt, men slett ikke alltid.

 

Måte å sjekke: Hold hendene ut foran deg med håndbaken mot deg. Ta hendene nesten sammen så det er en åpning stor som en bordtennisball mellom dem. Kikk gjennom hullet på en ting et par-tre meter unna. Uten å flytte hodet eller hendene - lukk det ene og det andre øyet etter tur. Hvilket øye så du med? Det er det dominante øyet ditt.

 

Svigerfaren min er høyrehendt, men har venstredominant øye. Da de fant ut det i militæret ba de ham om å skyte links, med geværet i venstre side, og han skjøt mye bedre med en gang.

 

Samme greie her, har skjev netthinne, hornhinne eller noe, husker ikke helt hva det heter. Forbanna sykesøstera på barneskolen skulle gitt meg lapp på øyet for og rette feilen, men det ble aldri gjort. Ser derfor uskarpt på høyre og venstre ble vel naturlig dominant. Er høyrehendt.

 

Skulle skyte liggende i militæret på 300m, traff ingenting, byttet til links i knestående og traff fin samling med engang :)

Lenke til kommentar

Skal det være en enda mer interessant poll kan du ha fire alternativer:

-Høyrehendt, høyredominant øye.

-Venstrehendt, venstredominant øye.

-Høyrehendt, venstredominant øye.

-Venstrehendt, høyredominant øye.

 

 

 

Mer hos wikipedia. Du kan jo også se hvilken vei damen snurrer (vanskelig for mange å "tvinge" henne til å snurre andre veien - og når de først har klart det er det vanskelig å få henne til å snurre den første veien igjen..).

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skulle skyte liggende i militæret på 300m, traff ingenting, byttet til links i knestående og traff fin samling med engang :)

Krevde det ikke mye tilvenning før du ble komfortabel med å holde våpnet links? Trente en del på close protection (livvaktstjeneste) i militæret hvor en del av treningen fokuserer på å lære å skyte links pga. skyting fra trange rom, uvanlige vinkler o.l. Tok de fleste lang(!) tid å bli komfortabel med linksskyting. Med pistol er det helt grusomt i starten, og da alene pga. hvor uvant det er å holde våpenet (det er jo ikke noe problem å sikte med det dominante øyet).

Lenke til kommentar

Skulle skyte liggende i militæret på 300m, traff ingenting, byttet til links i knestående og traff fin samling med engang :)

Krevde det ikke mye tilvenning før du ble komfortabel med å holde våpnet links? Trente en del på close protection (livvaktstjeneste) i militæret hvor en del av treningen fokuserer på å lære å skyte links pga. skyting fra trange rom, uvanlige vinkler o.l. Tok de fleste lang(!) tid å bli komfortabel med linksskyting. Med pistol er det helt grusomt i starten, og da alene pga. hvor uvant det er å holde våpenet (det er jo ikke noe problem å sikte med det dominante øyet).

 

Jeg syns det gikk ganske greit, var sikkert mest pga at venstreøyet er dominant og fokuseringen var ingen problem. Kan være jeg har en mer naturlig innstilling på det pga dette, vet ikke helt selv egnetlig :p Aldri tenkt over det sånn. Dette var jo med ag3 under ganske rolige forhold da, ikke mye bevegelse.

 

Skøyt også en del med mp5 og glock, mp5 beveget vi oss litt med mens vi skøyt på mål, gikk igrunn bra det også. Mp5 er dog veldig letthåndterlig da. Glockskytingen slik vi hadde den holdt jeg vanlig høyrehåndgrep på. Ingen utpreget skyteekspert, men fulgte de andre greit når det gjaldt samlinger osv i hvert fall.

Lenke til kommentar

Hvis man har det "andre" øyet dominant er det så ukomfortabelt i seg selv å bruke "feil" øye at det kjapt blir lettere å bytte selv om du ikke har prøvd å skyte med den hånda før...

 

Den eneste egentlige store ulempen for de med venstredominant øye i kamerasammenheng er å skyte med batterigrep - hjørnet batterigrep-kontrollene er plassert på er mye enklere å betjene hvis du har høyredominant øye.. :)

Lenke til kommentar

Den eneste egentlige store ulempen for de med venstredominant øye i kamerasammenheng er å skyte med batterigrep - hjørnet batterigrep-kontrollene er plassert på er mye enklere å betjene hvis du har høyredominant øye.. :)

Har i grunn ikke tenkt over akkurat dét før, men det er sikkert grunnen til at jeg aldri har vært helt komfortabel med å bruke vertikalgrepet - selv da jeg brukte 1D. :)

Lenke til kommentar

Er høyrehendt, venstredominant auge. Fotograferer med venstre auge, meiner eg skyter med høgre (er eindel år sidan sist).

 

Etter mi meining er ulempen med å bruke venstre auge er at då peiker nasa mot midten av kameraet slik at det kjem mykje kondens der når det er kaldt ute. Filma i alpinbakken på Geilo i vinter i -20, var ganske så kvitt kamera på nedre halvdel. Kanskje ikkje så bra for kameraet om det ikkje er heilt "tett". Har gått bra med kameraene sidan 1982 så langt, så kanskje det ikkje betyr noko likevel?

 

Rune :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Mer hos wikipedia. Du kan jo også se hvilken vei damen snurrer (vanskelig for mange å "tvinge" henne til å snurre andre veien - og når de først har klart det er det vanskelig å få henne til å snurre den første veien igjen..).

 

 

Woho. Skifta vei fram og tilbake ofte jeg, null problemer med det. :!:

 

Til topic så er jeg venstrehendt, venstrebent og venstreøyd. :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...