Gå til innhold

Nytt objektiv til Canon, vidvinkel?

Anbefalte innlegg

Har sett igjennom en god del av bildene mine og ser at jeg ofte havner på 17mm.

Liker ofte å gå nærmere motivet enn å zoome inn.

Liker også å få med mer av "naturen" rundt mennesker når jeg tar bilder så da blir det ofte sånn.

Jeg har pr dags dato 2 objektiver, ett Tamron 17-50 2,8 IF XR Di2, hvilket jeg bruker mest og som alltid er med på tur.

Har også ett: Tamron 18 - 270 3,5 - 6,3Di2 som er fint å ha når jeg trenger mer zoom, men må inrømme at det er ikke ofte.

Vurderer det dit hen at jeg trenger ett lyssterkt objektiv som er raskt når det kommer til fokus og som ikke koster skjorta.

Er det noen med noen anbefalinger her?

Kamera: Canon eos 60D.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder vidvinkel så spørs det hvor mye videre du ønsker objektivet.

Du er nå på 17 mm og ett alternativ er selvsagt ett "normalobjektiv" som er litt videre som f.eks. Canon 15-85 F/3.5-5.6 IS USM til vel 5K, men dette gir selvsagt ikke så mye mer "vidde" enn det du allerede har.

DU sier at du heller går nærmere motivet enn å zoome, da er jo ett fastobjektiv ett godt alternativ. Problemet er vel at gode vidvinkler som f.eks. Canon 14 mm F2.8 blir svært dyrt til nærmere 20K. Ett fisheye som Sigma 10mm F2.8 har en mer overkommelig pris til litt over 5K, men om "fisheye-effekten" er ønskelig er en annen sak.

Personlig så vil jeg anbefale deg å gå for en vidvinkelzoom som det finnes mange gode alternativer av.

Tokina 11-16mm F2.8 AF PRO DX som blir nevnt over er ett godt alternativ, som jeg personlig har vurdert så bytte til fra min Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM (det er også kommet en F3.5 versjon av denne sigmaen). Selvsagt så er der er Canonversjon: Canon EF-S 10-22mm F3.5-4.5 USM og jeg regner med at Tamron også har ett alternativ. Prisene varierer fra i underkant av 4k til noe over 6k.

Jeg har nå gått bort fra å "oppgradere" til Tokinaobjetivet og kommer i neste uke til å kjøpe Sigma sin nye 8-16mm F4.5-5.6 DC HSM, som har fått mye skryt rundt om i diverse tester. Denne er ikke så lyssterk som Tokinaen, men p.g.a. av alt det positivet som skrives om den "optiske kvaliteten" ellers og at den er ekstra vid så har jeg falt ned på dette valget. Dette objektivet ligger i Norge på ca 6k, men siden jeg er utenlands neste uke så vil valutakurs og tilbakebetaling av MVA gi meg en pen nettopris på ca 4200kr.

Lenke til kommentar

Takker for gode svar.

Tror jeg kommer til å se litt mot tokina 11-16mm. Virker veldig fristende.

Anngående tamron så er jeg veldig fornøyd med 17-50mm. Den er alltid med meg, har gitt meg mange supre bilder, og kommer ei til å legges vekk.

Litt støy under fokus, men det lever jeg glatt med.

Takker igjen for gode svar.

Lenke til kommentar

Å ha 11-16mm som allaroundobjektiv vil jo bli håpløst. Jeg ville funnet en lyssterk normalzoom. Spar heller litt mer, og få skikkelig glass.

TS har allerede en 17-50 f/2.8 samt et superzoom-objektiv, det TS er ute etter er et objektiv som gir bedre vidvinkel og da er 11-16 eller tilsvarende vidvinkelobjektiv det rette valget.

Lenke til kommentar

Du sier ingen ting om du ønsker et lyssterkt objektiv eller pris du har tenkt på. Hadde selv Sigma 10-20mm og Sigma 18-200mm. Brukte også mye området 18mm, savnet mer vidvinkel på objektivet. Selv om jeg har 10-20mm krever det at jeg bytter objektiv når jeg trenger mer vidvinkel. Jeg solgte 18-200mm og kjøpte 15-85mm. Da tar jeg med meg kamera med bare et objektiv og slepper å ha med 2 objektiver. Dette er et godt valg for meg. Samtidig fikk jeg et skarpt objektiv, (mye bedre enn 18-200mm).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...