Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Problem innen mikroøkonomi

Anbefalte innlegg

En bedrift produserer en vare q ved bruk av innsatsfaktorer kapital (K) og arbeid (L). Anta følgende produksjonsfunksjon chart?cht=tx&chl= q=L^{0.6}K^{0.2}

Anta at lønnen i markedet er kr 40 per time og at prisen på kapital er 5. Beregn bedriftens etterspørsel etter arbeidskraft når prisen for produktet er kr 100.

Jeg har problemer med å klare å se hvordan jeg kan løse denne oppgaven. Kan denne oppgaven løses med å sette opp en Lagrange funksjon der jeg maksimerer chart?cht=tx&chl= q=L^{0.6}K^{0.2} med bibetingelsen 100=40L+5K. Å at jeg da går ut fra at de bruker hele prisen på produktet for å dekke utgiftene med å lage en enhet. Ut fra svaret jeg selv fikk fra dette så tror jeg dette er helt feil måte å gjøre det på.

Håper det er noen her som kan hjelpe meg med å løse denne oppgaven.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå blander du nok sammen litt forskjellige problemer, det er som du tror feil måte.

Bedriften ønsker å maksimere overskuddet. Overskuddet er gitt ved pq-wL-rK. Hvis du setter inn for produktfunksjonen og deriverer dette uttrykket med hensyn på L og K får du to maksimumsbetingelser. Disse to kan med litt grisete algebra gi deg de betingede etterspørselsfunksjonene L(p,r,w) og K(p,r,w). I og med at lønn og pris på kapital er gitt blir L og K funksjoner av bare p.

Da håper jeg jeg har dyttet deg i riktig retning, gjør dette og så får du heller spørre hvis du står fast.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si at jeg henger helt med på alt det du sier der. Jeg setter opp den nye funksjonen der chart?cht=tx&chl= F=100L^{0.6}K^{0.2}-40L-5K Så deriverer jeg dette med hensyn på L og K

chart?cht=tx&chl=\frac{dF}{dL}=\frac{60K^{0.2}}{L^{0.4}}-40

og

chart?cht=tx&chl= \frac{dF}{dK}=\frac{20L^{0.6}}{K^{0.8}}-5

Men hvordan jeg skal komme videre etter dette forstår jeg ikke. Jeg kan jo ikke bare sette dem lik hverande og regne ut forholdet mellom K og L, jeg har jo ingen andre funksjoner der jeg kan erstatte utrykket for en av de to.

Har denne oppgaven noe og gjøre med chart?cht=tx&chl= \frac{MP_L}{w}=\frac{MP_K}{r}

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...