Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tilbakeslagsventil, Vann

Anbefalte innlegg

Hei!

I min gård sliter vi litt med varmtvannet. Det tar lang tid før vannet blir varmt, noe det ikke gjorde tidligere. Jeg kan skru på varmtvannet og la det renne for så å skru av vannet i 10 sek - da kommer det en del kaldtvann ut før varmtvannet er tilbake.

Noen i gården antar at det kan være feil i en tilbakeslagsventil i en av leilighetene.

Hvor sitter disse ventilene, og hvordan kommer jeg frem til dem?

Det henger jeg hører susing i vannrørene /armaturet i dusjen min i kjelleren - kanskje det er her problemet kan ligge?

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en mistanke om problemet, og susingen du av og til opplever i dusjarmaturet ditt (når du eller andre tapper varmtvann andre steder?) forsterker den mistanken. Det som antakelig skjer, er at det går kaldtvann ut av kaldtvannsrøret, gjennom armaturet (men uten å komme helt ut av armaturet og dusjhodet), og tilbake inn i systemet igjen gjennom varmtvannsrøret, og dermed inn på varmtvannsnettet generelt, og du får dette kaldvannet ut av andre kraner du (forsøker å) tapper varmtvann fra. Alt etter hvordan røropplegget er konstruert (trykk/rørdimensjon/strupinger på hhv kaldt og varmt vannrør) , så kan nemlig det være en lettere vei for vannet å gå enn varmtvann helt fra berederen, og da vil du i teorien aldri få tappet skikkelig varmt vann. Du kan få noe varmtvann "riktig vei" fra berederen, og noe kaldtvann gjennom denne utilsiktede "bakveien" inn i varmtvannsrøret, og dermed lunket vann ut som resultat.

Om du tenker deg den eldgamle typen armatur, uten termostat, med to kraner for varmt og kaldt vann, og de to kranene blir stående åpne (dermed har du åpen forbindelse mellom varmtvannsrør og kaldtvannsrør)mens en tredje stengeventil (på utløpet til slangen, vanligvis er det imidlertid ikke noe slikt montert) er stengt, så er det kanskje lettere å se for seg hva som skjer, og hvilken vei vannet kan gå. Et defekt moderne termostatbatteri med en regulering for varmt/kaldt, og en annen for av/på vil kunne oppføre seg likedan. Det er til og med mer sannsynlig at slike feil kan oppstå i et slikt batteri, mens med det gamle med to stengekraner ville man nødvendigvis stenge begge kranene helt.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...