Gå til innhold

Objektivkonvertere - Fungerer det i praksis på en allright måte?

Anbefalte innlegg

Kom over et allright lite kit til Canon sine kit-linser, både vidvinkel og litt ekstra zoom til en fin pris. Disse setter på enden av den originale linsen, og ser ut som det både er praktisk, bra og til en fin pris.

Se meg1

Se meg2

Fungerer dette, noen som har prøvd?

Hans

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var noe slikt jeg tenkte på, ja. Nå skal det sies at jeg fremdeles har 18-55mm objektivet til Canon, og det i seg selv er jo ikke akkurat High End, så da er spørsmålet; Hvor ille KAN det egentlig bli?

Lenke til kommentar

Etter de bildeeksemplene jeg har sett, så vil jeg si at det er så ille at pengene kunne like gjerne vært brukt på McDonalds. Det primære problemet er at det blir uskarpt over det hele. hadde de blitt uskarpe i hjørnene, og med litt vignettering, så hadde det blitt en artig effekt du kunne brukt kunstnerisk.

Nei, du kan like gjerne croppe bildet. Resultatet blir bedre.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis er linseelementene laget av plast og ikke glass, og er de laget av glass har de nok ingen coating mot refleksjoner,farge-forvrengninger og flare.

Du kan nesten smøre fett på objektivet ditt for og få tilsvarende kvalitet, det eneste som kan være litt artig av disse er et fisheye for å få litt billig moro.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Sannsynligvis er linseelementene laget av plast og ikke glass, og er de laget av glass har de nok ingen coating mot refleksjoner,farge-forvrengninger og flare.

Du kan nesten smøre fett på objektivet ditt for og få tilsvarende kvalitet, det eneste som kan være litt artig av disse er et fisheye for å få litt billig moro.

Godt tips! Bestilte nylig en wide angle converter, 90,- ferdig levert i postkassen så det er ikke den største nedturen hvis det er ræv.

Hvordan ser man på objektivnavnet om det er vidvinkel, eller fisheye? Millimeteren? Blenderen?

Lenke til kommentar

Det er ren matematikk, men du behøver ikke og være rakettforsker :)

Hvis det står 0.35 og du ganger det med 55mm brennvidde får du en brennvidde på 19.25 mm, men hvis det står 1.35 og du ganger det med samme brennvidde 55mm får du 74.25 mm.

Blender styrer kun hvor mye lys du får inn til sensoren, mens brennvidde angir hvilken bildevinkel/forstørring objektivet gir, når det gjelder fisheye-objektiver skal det stå oppgitt med navnet da denne type linseelementene gir en optisk forvrengning.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takk for det, Nautica! :-)

Er rimelig lei min 18-55mm linse, originallinsen til mitt 350D, så driver å ser etter noe nytt. En vidvinkel/fisheye står høyt på listen. Mye nyttig og billig på ebay, så vi får se hva som skjer etter at budrundene er ferdige :)

Lenke til kommentar

Det er leketøy å få kjøpt på eBay, men du ville fått mye mer for pengene ved å kjøpe et brukt eller nytt "ordentlig" objektiv.

Hva er det du savner mest med 18-55'en i dag, da?

Har lagt inn bud på diverse ordentlige objekter fra både Canon og Sigma :)

Noen av disse er: CANON EF 35 - 135MM F4-5.6 med USM, CANON EF 28 - 80 F 3.5-5.6mark5 med USM, Canon EF 35-80mm f4,0-5.6, Canon Sigma AF 28-105mm 2.8-4.0, og Canon EF 80-200mm F/4.5-5.6.

Usikker på om noen av disse er allrighte/bedre enn 18-55mm, hvis ikke så kommer de ikke til å koste mange kronene.

Det jeg savner med 18-55`en er at den er:

- Veldig lyssvak

- Ikke veldig skarp kontra endel andre objektiv jeg har prøvd.

- Lite zoom i mange tilfeller

- Gir veldig blass himmel som nærmest blir borte (mulig dette kommer av justeringer)

- Lite vidvinkel i noen tilfeller

- Også savner jeg noe nytt

Lenke til kommentar

Er du ute etter skarphet ville jeg kikket på andre ting - hva med en EF 50/1.8 til tusenlappen, som er skarpere enn alle de du nevner der tilsammen.

Bifaller den, et objektiv som trigger kreativiteten og krever at du lærer deg litt mer angående fokus/komponering.

Lenke til kommentar

Ser du etter billig Fisheye, kan jeg anbefale Samyang sin 8mm Fisheye. Finner den brukt til 1900,-. Ny til 2300 kroner hos Scandinavian Photo. Jeg har denne, og har ikke planer om å selge den, alt for mye morro med den :)

Lenke til kommentar

Takk for tipsene folkens! Siden fotointeressen min ikke er ekstrem, så ønsker jeg å gjøre det billigst mulig. Å betale en tusing for et objektiv blir dessverre litt i det høyeste laget nå. I tillegg ønsker jeg å ha zoome-muligheter.

Fikk hjem et Sigma 75-300mm 1:4-5,6 med EF-innfestning til Canon, og er meget fornøyd med bildekvaliteten. Til å koste 300,- (kjøpt brukt) er dette meget bra. Har savnet et zoom-objekt, så nå står et allright "allround"-objektiv på ønskelisten.

Noen spesielle allround objektiver som er verdt å se på? Gjerne brukt, og trenger ikke å være EF-S og ha IS. Trenger heller ikke å være high-end, men noe helt kurrant til litt makro, litt natur, litt bilbilder, og tja..litt til det meste?

Hva mener folket om denne og denne?Ser på flicker på bilder som er tatt med disse, og ser ut som den skal være verdt de 500,- hver av de koster? Hva er det beste kjøpet?

Vidvinkelconverter er bestilt, for skarve 70,-, så er nok helt sikkert verdt det forhåpentligvis.

Endret av Hansy
Lenke til kommentar

Fått objektivkonverteren i hus, og det var jammen meg morro. Konverteren holder god kvalitet, mattlakkert metall. Bildene får akkurat passe vidvinkel uten at ting ser helt feil ut. Bildene ser iallefall allright ut på kamera, så blir spennende å overføre til pc`en å se. Det eneste negative jeg har sett hittil:

1) I hjørnene så vises det at det er en konverter.

2) Bittelitt støv på innsiden av konverteren, ikke synlig på bilder dog.

Vel verdt 70,- :D

Lenke til kommentar

Bilder kommer Nå! Veldig kjappe stativbilder av en av mine hobbyer, så ble veldig "fort og gæli", men syns ikke det ser så forbaska ille ut, sett vekk i fra det svarte i hjørnene. Ser at merkene blir borte på rundt 23-25mm zoom.

Ingen andre redigeringer gjort, sett bort i fra forminskning.

Lukker på 1/4, 18mm, Iso 100, og blender på 5 (øverste bilde), og 5.6 på de 2 siste. Stativ er brukt :-)

Slik er det uten konverter:

Ingenting.jpg

Med konverter:

Konverter.jpg

Med konverter og hoya uv-filter:

Konvertermedfilter.jpg

Endret av Hansy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...