Gå til innhold

Hvor i landet (Norge) får man best internett fiber til lavest pris?

Fordel med fiber  

10 stemmer

1. 1. Hvor er fiber best til lavest pris?

• Oslo/akershus
      2
    • Bergen
      0
    • Trondheim
      0
    • Stavanger
      7
    • Kristiansand
      0
    • Bodø
      0
    • Hamar/lillehammer
      0
    • Andre steder?
      1

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som kan gi med en formening på hvor dere mener fiber internett tilkobling man får stort utvalgt (Uten at man er låst til fiberselvskaper?)

Altså:

• Ingen nødvendighet å ha tv-lisens, telefon-lisens ved å kjøpe fiber.
  • Billigst med tanke på oppstartgebyr.
  • Gir mest hastighet til lavest pris.
  • Lav bindingstid?
  • Høy sikkerhet
  • Mulig å kjøpe ekte bluerayfilmer som man laster ned rask (50 GB).

Ville dere sagt bergen/oslo/hamar her?

Selv syns jeg det hadde vært gøy å kunne fått 240 megabit nedlastinghastighet/60 megabit opplastinghastighet til under 1000 kr i måneden.

Men det blir heller en ønskedrøm i fremtiden.

Høyere en dette, er det ikke vits å gå for privatpersoner.

Hvis dere skulle flyttet da hvor ville dere ha bodd? Der det enklest er å få fiber til lavest pris?

Personlig skulle jeg flytte på meg, hadde dette vært gøy å klare seg med 1 fiberkabel som brukes til både IP telefon, Webtv og alt mulig.

Lønnsomt hadde det vært også.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Jeg synes vi har det bra her i Rogaland hvor utbyggingen av Lyse / Altibox er som regel høyeste prio.

60 opp og 60 ned for ca. 500 spenn er ikke ille :-)

Lenke til kommentar

Men kjære deg, kan du ikke undersøke litt selv da? Det du faktisk spør om er om noen andre kan ta på seg jobben med å sammenligne priser, over hele landet ....

Det er vel heller tvilsomt om noen sitter med den informasjonen i hodet til enhver tid, eller hva?

telepriser.no er kanskje et sted å starte?

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Fant ut en:

http://www.lynet.no/tjenester

Olja Lyn 100 Mbit/s 25 Mbit/s 599 Kr/måneden

Har noen erfaringer med denne?

Selv syns jeg dette er et godt kjøp hvis det er mulighet å få tak i et enebolig i oslo.

Men aner ikke hvor i byen man må bo da? (Storbyen f.eks nationaltheater, Oslo S etc?)

Tror dere vi snakker om stabile hastighet? altså ikke som nextgentel og tilsvarende?

Altså man ikke har risiko i tide/utide å miste internetforbindelen? Det er jo kjelig hvis man har 12 måneders bindingstid.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Prøvd å lete.

Men finner ikke annet en:

Olja Lyn XXL* 250 Mbit/s 50 Mbit/s 1499 Kr

Denne er dyr/rask og god valuta for pengene.

Høyere en dette må man en del opp i pris?

Altiboks tilbyr lik hastigeter begge veier linjer, og selv syns jeg ikke særlig om det.

25 mbit opplasting holder for meg ivertfall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

At altibox tilbyr lik hastighet opp og ned har vært gull verdt for min del.

Er ikke akkuratt slik at du betaler noe særlige ekstra for det uansett.

Lenke til kommentar

IT-henrik: kan desverre ikke si det siste rådet ditt var til hjelp.

Men kanskje hvis jeg omformuler spørsmålet litt. Prisen på lynet er veldig konkuransedyktig.

Men kan være skjulte sider jeg ikke ser. Siden det virker jo nesten for godt til å være sant, sidene er enkle å bruke, "eneste jeg merker at det virker ut som en tjeneste til boligbyggelag?" Det er utenfor det jeg tenker (enebolig).

Hvis vi sammenligner:

Store fiberlevrandører:

Telenor, altibox, Hafslun (Mørk fiber)?

Små firma fiber levrandører:

Lynet etc? Andre?

Kan vi konkludere dette:

Store firmaer, betyr garanti for man får fiber levert i de fleste steder.

Man må regne med å betale ekstra per megabit fordi utgiftene for de blir høyere? (Server/Switch/ kabling i sentralen koster) Siden de største er med å betale utvikling av fiber tjenesten?)

Små firmaer, gir ofte billig pris, men man risikerer at firmaet går konkurs, ustabilitet og at man får vanskeligheter å å bestille tilleggtjenester? (TV lisens, IPTV etc?)

Regner med har man først fiber, så finnes det ikke standarder, utenom modemet, så bytter man modemet kan man velge alt med fiber?

Små firmaer krever ofte forhåndsbetalinger, liten support tjeneste?

Hva mener dere her? Er det tryggest å gå etter små bedrifter/VS store?

Nå er det jo greit at 100/25 mbit ikke vil bety jeg får det alle steder, men det burde være mulig å få den hastigheten på ftp.uninett.no, Steam etc.

Kan det være at

Olja Lyn XXL* 250 Mbit/s 50 Mbit/s

Er slik at internettlevrandøren hoster en server med (Gigabit) med 50 GB data.

Og disse tilbys i den hastigheten?

Utenfor den interne hastigheten så får man ikke raskere en 60 mbit nedlasting/ 50 Mbit opplasting?

Altså blir som jeg internt i huset, lastet ned mye på en PC (500GB) og deler internt i huset gjennom gigabit nettverk klarer jeg kanskje en 60 MB/s (480 Mbit/s) fordi jeg har gigabit.

Men fremdeles får jeg ikke raskere internet fordi internetlevrandøren ikke tilbyr mere en 25 mbit nedlasting? Blir det i det prinsippet der?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ehm, hæ? Er du full? Evt. begynn å les vilkårene til de forskjellige leverandørene, der får du svar på det du lurer på.

Nei jeg er ikke full hvorfor sier du det? bedre med ikke svar i det tilfellet her.

Vilkårende sier i korte trekk:

*Vi forholder, oss til norsk lov, bruke tjenesten mot lovverket vil tjenesten bli kuttet.

*Bindingstid

*Oppsigelse

*Betaling

Ut i fra dette, får jeg ikke vite hva som er best her.

Kan noen utifra dette si om "250 Mbit/s 50 Mbit/s fiber" hvor realistisk dette er å få til hvis 100 privatpersoner skal ha dette i oslo? Står riktignok begrenset antall, men jeg syns det er rart at lynet er den som tilbyr høyest hastighet til lavest pris?

Virker ut som det også er litt vanskelig få få svar fra lynet på telefon.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...