Gå til innhold

Studere i USA eller England?

Anbefalte innlegg

Det er en god stund til jeg skal søke høyere utdanning, går nå i VG1, men jeg vil begynne litt tidlig med å tenke meg om :p

Jeg har lyst til å studere i enten USA eller England, ettersom jeg synes engelsk er et mye bedre språk enn norsk og fordi jeg mest sannslynlig ikke kommer til å bosette meg i Norge som voksen. Det jeg lurer på, er om noen har erfaringer eller råd om enten USA eller England? Liksom, hva er bra dårlig osv?

PS: Jeg går allmenn med fordypning i samfunnsfag, og regner med å få ca. 5,3-5,4 i snitt når jeg er fedig med videregående, hvis jeg ikke går på en uventa smell

På forhånd takk!

Endret av Candy Juice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du går vg2 nå så er du ikke tidlig ute, for USA er du sikkert sent ute også når det kommer til søknadsprosessen. Veldig greit om du bestemmer deg for England å begynne å samle sammen dokumenter og skrive søknad osv med en gang.

Går i England, elsker det. Du lever greit på stipend og låne fra lånekassen, billig uteliv, billig kollektivtransport, åpent og involverende sosialt liv etc.

Lenke til kommentar

Hvis du går vg2 nå så er du ikke tidlig ute, for USA er du sikkert sent ute også når det kommer til søknadsprosessen. Veldig greit om du bestemmer deg for England å begynne å samle sammen dokumenter og skrive søknad osv med en gang.

Går i England, elsker det. Du lever greit på stipend og låne fra lånekassen, billig uteliv, billig kollektivtransport, åpent og involverende sosialt liv etc.

takk for svar. jeg skrev feil, går i VG1 :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg studerer i Storbritannia, og trives godt. Ikke enig med pinnsvins påstand om billig kollektivtransport, men ellers er det generelt en del lavere prisnivå enn Norge, ja. USA er kanskje enda billigere, riktignok.

Ellers er folk her trivelige og høfligere enn jeg er vant med hjemmefra. Det er mye "sorry" og "thank you" om man bare skulle dulte borti noen på gata eller motta vekslepengene på butikken. Høy miniskjørtfaktor er et forsøk på å sminke over det faktum at jentene ikke er like lett å se på som i Skandinavia, med vekslende hell.

Puben er ofte samlingspunktet for vennegjengen, men det er ikke noe press på å drikke alkohol - en cola, appelsinjuice eller et glass vann gir deg ikke rare blikk, verken i baren eller hos gjestene.

Hva er det du tenker å studere?

Lenke til kommentar

Har selv student et halvår i USA. Det kan også anbefales! Husk imidlertid på at de fleste bachelorgrader er 4-årige, og at Lånekassen ikke dekker det første året. Muligens bedre å gå et år på skole i Norge først, for så å begynne på 3. året i USA. Det som likevel kan være kjipt ved å velge denne veien er at du ikke knytter deg like stort kontaktnett med klassekameratene fra dag 1.

USA er forøvrig knall av mange andre grunner. Billig dollar om dagen (usikker om det vil vare), generelt billige ting (klær etc), hyggelige folk og kultur for å spise ute fremfor å lage middag hjemme.

Lenke til kommentar

Lånekassen dekker 1. året på de fleste av de 20 eller så beste skolene i USA. Å komme inn der er selvsagt hardt, men jeg vil anbefale å prøve på det.

Er vel slik at man får tilleggsstipend (70-ish tusen), men ikke vanlig stipend og lån? Slik har jeg i hvertfall forstått det, men det er godt mulig jeg tar feil. Uansett er dette langt fra nok til å dekke skolepengene (for å ikke snakke om levekostnadene) ved de fleste av de 20 eller så beste skolene.

Anbefaler i så måte Storbritannia, skolepengene er litt mer overkommelige der, selv på de beste universitetene.

Hvis du er keen på det amerikanske systemet, anbefaler jeg at du også undersøker Canada. Rimeligere skoler, og lånekassen dekker det første året. Absolutt ingenting å si på kvaliteten heller, Canada har mange gode universiteter.

Disclaimer: Går selv på UiO, men søkte og kom inn på de beste Liberal Arts Colleges i Canada (små skoler med fokus på god kontakt med professorer, ofte de flinkeste elevene, og høy prosentandel som går videre til graduate school - anbefales)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Jeg skal studere i London fra september av, og er foreløpig veldig fornøyd med det valget!

En venninne av meg går derimot med en drøm om å studere i New York, men det viser seg å være vanskeligere enn hun trodde. Der må en ha et år på high school før en påbegynner bachelorgraden, og dette første året får man ikke dekket av Lånekassen.

På en annen side er det sikkert vel så moro å studere i USA som i England :)

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg skal studere i London fra september av, og er foreløpig veldig fornøyd med det valget!

En venninne av meg går derimot med en drøm om å studere i New York, men det viser seg å være vanskeligere enn hun trodde. Der må en ha et år på high school før en påbegynner bachelorgraden, og dette første året får man ikke dekket av Lånekassen.

På en annen side er det sikkert vel så moro å studere i USA som i England :)

Et år på High School? Har hun ikke en adgangsgivende eksamen (studiekompetanse + TOEFL)? Det har jeg aldri hørt om.

Forøvrig er en Nord-amerikansk bachelorgrad er 4-årig, hvorav lånekassen kun dekker de tre siste årene. Er kanskje dette du tenkte på? Er dog stor forskjell mellom high school og det første året på college ;) Et unntak er tilleggsstipend, som man får også det første året hvis man går på en skole som kvalifiserer til dette. Tror Columiba University i NYC er på den listen.

En latterlig ordning egentlig, i og med at Canada har akkurat det samme systemet, og der dekker lånekassen det første året fullt ut.

Lenke til kommentar
Et år på High School? Har hun ikke en adgangsgivende eksamen (studiekompetanse + TOEFL)? Det har jeg aldri hørt om.

Forøvrig er en Nord-amerikansk bachelorgrad er 4-årig, hvorav lånekassen kun dekker de tre siste årene. Er kanskje dette du tenkte på? Er dog stor forskjell mellom high school og det første året på college ;) Et unntak er tilleggsstipend, som man får også det første året hvis man går på en skole som kvalifiserer til dette. Tror Columiba University i NYC er på den listen.

En latterlig ordning egentlig, i og med at Canada har akkurat det samme systemet, og der dekker lånekassen det første året fullt ut.

Du har nok rett. Forstod det sånn at du måtte ha det siste året på videregående i USA som første året i bacheloren. Jeg har sikkert misforstått. Vi er enige om at en bachelorgrad i USA tar 4 år da i alle fall.;)

Forøvrig synes jeg også det er teit at lånekassen forskjellsbehandler studenter i USA og Canada.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...