Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tips mot virkelig SÅR hals?

Danieluh

Anbefalte innlegg

Heisann!

Veit det står side opp og side ned på nettet om hva man kan drikke osv. som hjelper mot sår hals..

Problemet mitt er at den er så sår at jeg får hverken spist eller drokket. Væska når en spærre og blir kasta opp igjen -.-'

Så.. Har noen no råd mot sår hals når man ikke klarer å svelge?

Klarer å tygge, sutte, gurgle osv.

Har sutta på noen isbiter i det siste..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er latterlig deilig å ta noen isbiter i stavmixer, eventuelt bare å spise is.

Men siden du ikke klarer å svelge kan du jo prøve å smøre tigerbalsam på halsen eller noe i den duren.

Lenke til kommentar

Om det blir veldig ille vil jeg anbefale deg å stikke til legevakta. Du kan prøve å gurgle sprit, har hørt det skal funke. Om du får tak i det så skal strepsils funke. Den Norske versjonen repsils funker ikke i det heletatt, da den ikke har de samme virkestoffene.

Lenke til kommentar

fiberkanin: Får ikke til å drikke.. :/

Gebby: Hjelper det med tigerbalsam tror du altså? Hva er det egentlig den er til?

Mr. A: Ligger allerede på sykehuset og har ligget her siden torsdag. Vært hoven osv i ei uke pga kyssesjuken, men natt til i går greide jeg å hoste på meg sår i halsen i tillegg.. Får vann intravinøst. Men sykepleierne her har ikke veldig mye kreativt for å bli kvitt sår hals. De følger ikke kjerringråd for å si det sånn x3

Sprit blir nok litt vanskelig.. Er så heldig at jeg hadde besøk av ei venninne for et par dager sia, og hun hadde med seg Strepsils til meg^^ De er ENESTE grunnen til at jeg faktisk klarte å få i meg no vann og suppe i går. Men i dag dugde ikke de heller :/ Men sutter på de fordet da, i håpet ;)

Lenke til kommentar

Hva med milkshake? Det er så godt at man tvinger det ned, og det hjelper mot hevelsen. Er fremdeles sår i halsen selv etter en skikkelig forskjølelse, så senere blir det banan-jordbærmilkshake :) Mmmm...

Da forkjølelsen min var på sitt verste og jeg ikke fikk i meg noe så fikk jeg iskald cola på boks. Utrolig godt og deeeeilig, og det hjalp faktisk!

Lenke til kommentar

Har hørt Cola skal virke smørende ja :)

Kan ikke du lage milkeshake til meg da? :D

Virker som du har peiling på hvordan man lager en god en^^

Prøv bokscola da! Baaakerst i kjøleskapet, der står som regel de kalde godsakene.

Er faktisk første gang jeg skal lage min egen milkshake.. men det kan ikke gå feil med jordbær og vaniljeis, håper jeg :p

Lenke til kommentar

Bokscola hadde vært flott :p

Fikk skikkelig lyst på milkshake jeg.. O.o

Men nå får jeg iallefall i meg litt mat, type brød uten skorper, fiskeboller og blomkålsuppe..

Så nå er jeg ute etter hva som er lett å drikke med sår hals?

Fant ut at blomkålsuppa var mirakeldrikk! Kjente jo plutselig ikke en kniv i halsen da jeg drakk den! Mer som er lett å drikke?

Endret av Danieluh
Lenke til kommentar

Takker for forslag folkens!

Sliter fortsatt veldig med å svelge, men nå er det ut av sykehuset så fort sola står opp omtrent, så bærer det hjem til østlandet.. Hjemme er det kanskje litt flere valgmuligheter, f.eks. til å prøve noen av dissa beryktede kjerringråda.

Er vel honning, urter, sitron og hvitløk som går igjen har jeg skjønt.. Så ligger vel noe i det da..

Vann med sitron OG sukker var ny.. Må prøves..

Lenke til kommentar

Tull eller ikke... Man anbefaler ikke folk å drikke plumbo. Det er direkte livsfarlig og det er ikke sikkert alle som leser her faktisk skjønner at det er tull. Ett innlegg slettet.

Flytter også tråden over til Helse.

Kommentarer om moderering tas på PM og ikke i tråden.

Lenke til kommentar

Har nettopp hatt halsbetennelse selv, en skikkelig kraftig en. Det som hjelper best for min del, er vademecum. Det tar rett og slett knekken på det.

Ta noen få (få!) dråper vademecum i en kopp, bland litt (bare litt!) vann oppi. Gurgle til du ikke klarer å gurgle mer, og spytt ut (for all del ikke svelg!). Det er disinfiserende og bakteriedrepende.

Lenke til kommentar

Smør tigerbalsam på halsen, og ikke i? Det varmer vel opp? Det ble hvertfall brukt av medspillere på fotball før, der de f.eks. nettopp hadde hatt en skade osv. Tror det varmer opp stedet/muskelen/whatever på en måte.

:)

Lenke til kommentar

ta to spiseskjer honning i et glass, finhakk ca en spiseske med vanlig løk og rør det inn i honninga, la det stå i et par timer. Sil så av "saften" som har salet seg opp i glasset.drikk ca en spiseskje av dette.

Har brukt denne helevettesmiksturen med hell flere ganger. Det smaker helt forferdelig men det funker faktisk. Grunnet smaken lager jeg aldri dette før jeg faktisk har virkelig sår hals.

Lykke til, og fortell om hvordan miksturen fungerte:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...