GCardinal Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 System Jeg har vannkjøling fra AquaComputer: cuplex kryos Delrin G1/4 Airplex PRO 360 + 3x airstream 120 mm Aquatube G1/4 Aluminum Aquastream XT USB 12V Pump Har også kjøler for skjermkortet og RAM, men har tatt det av nå for å oppnå best mulig kjøling på i7-2600K Sandy Bridge. Alt er montert i ett Lian Li case med 3 x 120 vifter. Ett som blåser inn i fronten, ett som blåser inn fra side (rett på skjermkort) og ett som blåser ut bak. Alle er 120mm Airstream. Under toppen av kabinnete er det montert 3 vifter og under den er det radiator. Viftene blåser ut. CPU blokken er montert med Arctic Cooling MX-2. Utfordring Med 5Ghz ligger CPU mellom 73-75 grader. Jeg ønsker å få den stabilt under 69 grader. Løsninger Endre på air-flow i systemet Gå for ett bedre CPU kjøler, f.eks. EK-Supreme HF Full Copper Oppgradere viftene til Noctua NF-S12B Oppgradere radioator (usikker til hvilken) Forslag og tips tas gjerne imot. Takk! Lenke til kommentar
**dp** Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 bytte cpublokk burde gjøre susen alene. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 (endret) Vanligvis er større radiator alltid bedre - men du har allerede så stor her fra før at jeg tviler på at det er flaskehalsen her. Kraftigere vifter vil selvfølgleig også gjøre ting bedre - men spørsmålet er om du vil ha mer støy. Så lenge viftene du har fra før ikke er veldig svake så tror jeg ikke det er enormt å hente på det. Skal du først bruke penger så er sikkert en litt mer beefy CPUblokk ikke en dum idè. Jeg kjenner ikke mye til den du har så jeg kan ikke kommentere for mye - men den ser kanskje litt enkel ut for en såpass heftig overklokket CPU på maks load. Den enkleste, raskeste og mest low-tech løsningen jeg kan tenke på i nuet for å bedre dette med noen grader er følgende: Reverser airflowen din. 3 vifter på radiatoren, blåsende inn. Snu viften bak til å blåse ut. Viften ved grafikkortet vil du neppe reversere ved mindre du har mye å gå på på grafikkokrt-tempen, da viften vil suge mye mindre "konsentrert" enn den vil blåse. Du vil kanskje få pittelitt mindre totla airflow pga. dårligere totla balanse mellom in og ut vifter, men det vil ikke være mye tror jeg. Du vil derimmot sansynlig tjene inn et par grader på at luften over radiatoren vil være betydelig kaldere. Tempen i kabinettet vil derimot sikkert øke med et par grader - men bortsett fra at dette kanskje kan påvirke skjermkortet med en grad eller to så betyr det jo relativt lite at kabinett-tempen generellt er en grad eller to høyere. Det er verdt å prøve, og koster deg bare litt arbeid. Kanskje det er en god nok løsning til at du slipper å kjøpe inn mer utstyr. Jeg anntar forresten at denne tempen er tempen du har på 5Ghz ved maks belastning over langre tid sant? Hvis ikke så høres det mye ut med dette oppsett ditt. Jeg anntar også at CPU er det eneste vannkjølte. Hvis du også har blokk på GPU så er det kanskje ikke så uvanlig om vi snakker om maks load på begge. Hvis ikke så kan det være noe så enkelt som en liten feilmontering i blokken som ikke gir optimal kontakt. EDIT: så at du tok av de andre kjølerene når jeg leste omigjen. Jeg ville forøvrig uansett droppet RAMkjøling. Det er fancy, men det er nesten ingenting å hente på det - trust me. Det er ikke verdt den lavere flowen du får totalt i systemet. RAM-tempen påvirker nesten ikke i det hele tatt overklokkingsmuligheten på RAM (ved mindre du blodovervolter og risikerer å ødelegge både dem og hovedkortet). Dessuten er det nesten ingen ekstra ytelse å hente på å ha en håndfull ekstra Mhz på RAM. Har du 1600-ram (som er rimelig standard i kjøp nå) så har du allerede mye mer båndbredde enn det systemet trenger i alt annet enn rene memory-benchmarks og kanskje et og annet spesial-app for tallknusing som bruker ekstremt med minnebåndbredde. Forskjellen i spill og andre typiske apps vil ikke være stor nok til å gi statistisk relevante måleutslag en gang. Kort sagt - not worth it. En artikkel på anandtech for en stund siden tar forresten for seg akkurat dette - om det faktisk er noen særlig forksjell i praksis nå mellom 1300-1600 osv. RAM på de nye intel platformene. Fannt ikke denne på raskt søk (men den er der et steg). Fant dog en annen test som også viser det samme. Testen omhander en del mer enn akkurat bare dette i motsetning til den andre jeg snakket om - men du ser akkurat det samme fra grafene om du studerer dem: http://www.anandtech.com/show/2792/1 -Stigma Endret 8. mai 2011 av Stigma 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå