kjetal Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Hei, har søkt på dataingeniør studiet til HIB. Har generell studiekompetanse med bestått R1,R2 og FY1. Er det noen der ute som studerer eller har studert dette hos HIB? Hvordan er jobb mulighetene etter endt studie? Hva er mest etterspurt nå? - system/programutvikling - Drift av datasystemer - web og mobiltjenester Tar gjerne imot tips vedrørende andre utdannelser innenfor IT vist dere har det. Lenke til kommentar
mske Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Slenger meg på her, har også søkt dataingeniør ved HIB.. Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Hei. Jeg går for tiden dataingenørlinjen på HiB. Ang. jobbmuligheter så vil jeg tro det er lett å få jobb etter utdanning. Ifølge NITO kommer norge til å mangle 10 000 IT-utdannede i 2014(eller var det 2016?), og 630 000 i europa, om ikke flere velger it-utdanning såklart. I klassen min virker det som om det er flest som har tenkt å velge web og mobiltjenester, mens selv velger jeg å ta system/programutvikling. Selv synes jeg utdanningen er veldig bra, og anbefaler dere å studere her Lenke til kommentar
Dan Henning Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Hei, Bumper denne tråden jeg. Er det flere som har erfaringer med hvordan det er å studere dataingeniør på HIB? Samtidig så lurer jeg på om det er noen fordeler med å ha fullført en bachelor i psykologi før dette studiet? (f.eks. bestått ex. phil. perspektiv emne om det er aktuelt, osv) Er ikke så kjent med forskjellen på høyskole opp mot universitet, utenom at man ved universitet får utdannet doktorgradstudenter... Lenke til kommentar
YBD Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Hei, Jeg har en bachelor i Informasjonsteknologi fra Høgskolen i Bergen, der vi hadde akkurat de samme datafagene som dataingeniør-linjen, så bare spør om det er noe spesielt du lurer på, ser at denne tråden egentlig er fra i fjor. Har inntrykk av at de fleste jeg studerte med har fått jobb. Valgte selv drift av datasystemer-studieretningen siste året, og tar nå masteren Network and System Administration ved UiO. At du har ex. phil. fra før har ikke noe å si - høgskolestudenter slipper ex.phil./ex.fac., dette finnes kun ved universiteter. En fordel ved å ha studert noe før er at du kan velge å få godkjent 15 studiepoeng fra tidligere studier som valgfag. Lenke til kommentar
Dan Henning Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Tusen takk for hjelp! Hvis fagene er alle like, (utenom fysikk og matte regner jeg med,) hvorfor er det da to linjer? Hvilket forskjeller finnes det i jobbmuligheter? Lenke til kommentar
vebbiii Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 På informatikk kreves det R1, mens på dataingeniør kreves det R2, og FY1. Dataingeniør har altså mer realfag, mens informatikk har litt flere valgfag, og obligatorisk praksisfag. Hvilke forskjeller det er i jobbmuligheter er jeg usikker på. En del arbeidsgivere er nok opptatt av realfagsbiten, men det kommer nok litt an på situasjonen. Lenke til kommentar
YBD Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 Korrekt som vebbiii skriver, du trenger ikke den vanskeligste matten for å komme inn på informasjonsteknologi-linjen. Litt av årsaken til at det er to linjer kan jeg tenke meg er for å få flere til å studere data/IT - det er alltid ledige plasser på disse studiene, og en del hopper av etter kort tid. På vitnemålet blir tittelen "bachelor i informasjonsteknologi" istedenfor "dataingeniør", men jobbmulighetene blir nok stort sett de samme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå