Gå til innhold

25 stemmer

1. 1. Hvilket av budene for egoløs programmering glemmer du oftest?

• Forstå og aksepter at du kommer til å gjøre feil.
      2
    • Du er ikke koden din.
      4
    • Samme hvor mye “karate” du kan vil det alltid være noen som kan mer.
      0
    • Ikke skriv om kode uten konsultasjon.
      3
    • Behandle folk som kan mindre enn deg med respekt, ærbødighet, og tålmodighet.
      6
    • Det eneste konstante i verden er endring.
      0
    • Den eneste sanne autoritet kommer fra kunnskap, ikke fra stillingen.
      1
    • Kjemp for det du tror på, men akseptere nederlag på en god måte.
      4
    • Ikke bli “den fyren inne på rommet der”.
      4
    • Kritiser kode i stedet for mennesker, være vennlig mot utvikleren, men ikke koden.
      1

Anbefalte innlegg

Egoløs Programmering er et konsept hvor personlige faktorer minimeres for å øke kvaliteten på det som produseres. Er interessert i å se hva dere på forumet mener om hvilke av disse dere bryter oftest, eller ikke tenker på i hverdagen.

En veldig god liste det der. Det er i grunn ting man tror man "vet" men som man aldri har satt ord på.

Ser at flere har stemt på "..behandle folk som kan mindre enn deg med respekt, ærbødighet, og tålmodighet". Nå har jeg ikke opplevd så ofte at andre utviklere har brutt den regelen, men jeg har inntrykk av at de som er respektfull og tålmodig med andre oppnår mye respekt tilbake.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kode som dokumentasjon kan kanskje være tyngre å lese enn kommentarer i en del tilfeller, i når man kommer dit at produksjonskode + unit-test ikke er tilstrekkelig, så er utfyllende kommentar nødvendig og riktig verktøy. Ikke før.

Du mener omvendt ja? Kommentarer kan være tyngre enn å lese koden... Kommentarer i koden skal kun brukes når det ikke er en bedre måte å forklare hva koden gjør. Noen få kommentarer er nyttige fortsatt, eksempelvis TODO med en forklaring og kanskje CAUTION med en forklaring.

XML dokumentasjon som i f.eks. C# er en annen ting. Det mener jeg er et must for alt som er public definert. Du kan ikke være sikker på at den som bruker koden din faktisk har tilgang til å lese koden, så da må man jo ha en form for dokumentasjon. Kommentarer og dokumentasjon er ikke det samme... Jeg ville bare nevne det... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...