Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trene magen - hvordan?

Missen

Anbefalte innlegg

Etter et lengre utenlandsopphold på et par mnd, har jeg proppet i meg litt for mye tung restuarantmat. Som resultat har jeg fått en middelstor fettmage. Er ei jente som rekker 153 cm over bakken, har hofter og rumpe, men betrakter meg selv som en person med normal kroppsform - og vekt. Før jeg reiste til utlandet, arbeidet jeg veldig mye i jobben min, hvor jeg gikk ned noen kilo. Men nå har altså all maten jeg har inntatt de siste mnd lagt seg på magen.

Er det noen som har tips til hvilke øvelser og diverse jeg kan gjøre for å redusere størrelsen på magen? Reiser hjem til Norge om én uke, så får mer "normalmat" der enn det jeg gjør her i utlandet.

På forhånd takk :)

Endret av Missen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

For å kvitte seg med litt ekstra rundt magen så hjelper det ikke med planken, situps osv. Bør absolutt gjøre sånne øvelser også for å styrke musklene, men skal man kvitte seg med fett må man ty til litt cardio trening. Løping, sykling, gå turer, zumba, boksing osv. Kosthold er jo alltid viktig. Trikset er å bruke mer energi enn man får i seg, lett, men utrolig vanskelig også.

Finne en treningsform du trives med, trenger ikke ta all verdens med tid i en stressende hverdag.

Personlig ville jeg kombinert en cardio med styrkeøkter.

Lykke til :)

Ps: å kun forbrenne magefettet lar seg ikke gjøre og det er ofte det fettet som forsvinner sist så man må smøre seg med tålmodighet.. :)

Lenke til kommentar

Hei!

Først og fremst: jeg ingen ekspert, men jeg er over gjennomsnittet glad i trening.

Det finnes ikke punktforbrenning (kilde), det betyr at du ikke kan bruke spesifikke øvelser akkurat til å fjerne magefettet.

Hvis du har muligheter for å trene styrke, ville jeg prøvd å få 3-5 treningsdager i uka som inneholder følgende:

Styrketrening først (litt vanskelig å si hvor lenge men hold på til du er sliten i musklene. Pushups, hangups, rygghev, knebøy).

Tren så utholdenhet ved å enten jogge i 30-60 min eller ta deg en tur i skog å mark (min favoritt, bare at jeg går på fjellet).

Svømming er vel kanskje det aller beste for slik trening. Her bør noen andre ta over, ettersom jeg ikke svømmer til vanlig. Men det er visst den beste "allround"-treningen.

Tanken bak er at du bruker opp den eksplosive energien på styrketreninga, for så å bruke opp "restlagre" på utholdenhetstrening. Idèen er da at utholdenhetstreningen forbrenner fett (restlagre).

Men hovedsaklig må du nok belage deg på å spise sunt framover. Hvis du må kan du vel ha en dag i uken at du spiser hva du vil for å få stimulert sukker/fett-begjæret. Det har visstnok lite å si med bare en dag.

Lenke til kommentar

For å gå ned i vekt må antall kalorier forbrent > antall kalorier inntatt. Og som nevnt i et par poster over, går det ikke ann å bruke spesifikke øvelser til å fjerne magefettet. Det som da er mest nærliggende vil jo være å bruke den/de treningsmetodene som har høyest forbrenning. Løping, svømming og skigåing er derfor de treningsmetodene hvor du vil få best resultat.

Lenke til kommentar

Takker for mange gode tips :)

Kom nylig hjem og vekten viste da 5/6 kilo mer enn da jeg reiste. For meg var dette ganske mye, hadde regnet med en fire kilo. Har nok lagt på meg litt rundt forbi på kroppen, men det meste er, som sagt, på magen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...