Gå til innhold

Kjøpe ethernetkabel og plugger billig?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg sliter med dårlig nettverk hjemme, og har i det siste fått for meg følgende scenario.

Jeg sitter på rommet mitt som er på motsatt ende og etasje i forhold til ruteren, kanskje 25 m unna. Egentlig kunne jeg tenke meg å legge en kabel fra ruter til PC'en min på utsiden av huset, men faren min har i det siste tenkt at vi kan legge denne nevnte kabel, koble kabelen inn i en ruter (vi har en ekstra liggende) på rommet mitt, og koble fra ekstraruteren til PC'en min for at jeg får kablet nettverks-kvalitet, mens han også får bedre trådløst nett (han arbeider på naborommet). Først og fremst; funker det å koble det opp slik?

Spm. 2. For å tre kabelen gjennom husveggen må vi antageligvis kjøpe kabel på metervare og plugger m/hetter separat (for å få mindre dimensjon på hullet, monterer plugger når kabel er ført). Hvor gjør jeg dette billigst? Det er uaktuelt å kjøpe en 100m-rull for 600 på Clas, samt plugger/hetter bare for denne lille operasjonen.

Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig kunne jeg tenke meg å legge en kabel fra ruter til PC'en min på utsiden av huset, men faren min har i det siste tenkt at vi kan legge denne nevnte kabel, koble kabelen inn i en ruter (vi har en ekstra liggende) mens han også får bedre trådløst nett (han arbeider på naborommet). Først og fremst; funker det å koble det opp slik?

Ville heller hatt tatt å isolerer kablen i veggen.

Siden hvis kabelen blir utsatt for regn og kulde ender du med ustabilt nettverk.

Da er det bedre å kablene i veggen, slik at du slipper dette problemet.

Hvis ikke trådløs nettverk fungerer.

Spm. 2. For å tre kabelen gjennom husveggen må vi antageligvis kjøpe kabel på metervare og plugger m/hetter separat (for å få mindre dimensjon på hullet, monterer plugger når kabel er ført). Hvor gjør jeg dette billigst? Det er uaktuelt å kjøpe en 100m-rull for 600 på Clas, samt plugger/hetter bare for denne lille operasjonen.

Biltema selger vel en del.

http://www.dealextreme.com/p/ultra-thin-cat-6-male-to-male-rj45-ethernet-lan-cable-blue-15m-length-48951 Nå vet jeg ikke kvaliteten på denne kabelen siden den er ekstra tynn, passer den nok bedre å ha i veggen, men problemet blir riktignok hvis huset/kabelen er i bevegelse, da kan kablen slutte å fungere.

De fleste nettverkablene kommer fra kina, så du får neppe stort billigere en der.

Og kjøpe: http://www.dealextreme.com/p/rj45-network-cable-1-to-2-female-female-spliter-coupler-2685 for å koble sammen kabelene.

Nå tror jeg slike switch plugger klarer 1 gigabit, siden det er snakk om så korte kabeler.

Husk hvis du deler gigabit kabel får du 500 mbit teroetisk maks ytelse.

Det burde holde.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

planen var å legge kabelen på utsiden av huset, ikke i veggen :-P jeg formulerte meg litt dårlig der.

Ingen fare, vi skjønte det, men...

Ville heller hatt tatt å isolerer kablen i veggen.

Siden hvis kabelen blir utsatt for regn og kulde ender du med ustabilt nettverk.

Da er det bedre å kablene i veggen, slik at du slipper dette problemet.

Hvis ikke trådløs nettverk fungerer.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke kjøpt kabel på biltema, spesielt ikke hvis denne skal utendørs også.

Første man må tenke på er hastigheten du trenger. Bruker du å streame musikk, film ol. internt i nettverket?

De forskjellige TP-kablene er beregnet til opp mot 100Mbps ved bruk av Cat-5 og opp til 1Gbps ved bruk av Cat-6. Man har da også Cat-7 som er beregnet til hastigheter opp til 10Gbps noe du trolig ikke trenger. Dette er da teoretiske hastigheter, praktisk vil nok hastighetene ligge på rundt halvparten av disse grensene.

Men ikke nok med det, en viktig del er også om kabelen er skjermet eller ikke.

Ofte står det feks. "Cat-5 UTP", Det vil si at den ikke er skjermet.

FTP er folieskjermet, STP har flettet skjer. og UTP er uskjermet..

I ditt tilfelle ville jeg faktisk brukt STP, men FTP funker det også, UTP er iallefall uaktuelt siden denne skal gå litt utendørs. Dette med tanke på lynnedslag feks.

Ville også jordet skjermen om du har jording tilgjengelig, ikke nødvendig men anbefalt.

Nå ble jeg kanskje litt vell ivrig men ^^,

Hvor stort "budsjett" har du? :p

Ser forsåvidt at dette kan bli dyrt som privat kunde.. gjerne opp mot 30 kr. pr. meter.

Har du sett på HomePlug som nevnt over? Det koster mindre og er bedre enn trådløst nettverk også. Noe å tenke på...

Lenke til kommentar

Cat5e fra Biltema er helt kurant og koster 299 for 100m. Cat5e yter 1Gbit på inntil 100m lengde.

Er du redd for vær og vind, så legg den i en hageslange og grav den ned om du er redd for lyn.

Ville lagt inn en jordingstråd (holder sikkert med 2,5mm) og koblet sammen de to enhetene som er koblet til nettverkskabelen i hver ende (router og PC?).

Da unngår du at potensialforskjell påvirker signalet og nettverkskortene.

Lenke til kommentar

Sjekka ut D-Links HomePlug nå. Dette så jo fantastisk ut! Enkelt og greit. Litt stiv pris, though.

Ser at grensen er på 200 mbit/s. Vi har for øyeblikket 25 mbit/s fiber, så det bør vel duge. Kanskje litt risky med tanke på fremtiden, da..?

Lenke til kommentar

Sjekka ut D-Links HomePlug nå. Dette så jo fantastisk ut! Enkelt og greit. Litt stiv pris, though.

Ser at grensen er på 200 mbit/s. Vi har for øyeblikket 25 mbit/s fiber, så det bør vel duge. Kanskje litt risky med tanke på fremtiden, da..?

HomePlug er rett og slett genialt, tenker på å kjøpe dette selv nå ettersom at jeg er lei ustabilt trådløst nettverk og husverten neppe er så keen på at jeg begynner å spikre opp kabler etter veggene :p

Tror vi snakker om noen år fram i tid til man har over 200 mbps hjemme, iallefall før det vil være vits å anskaffe dette. Ville egentlig heller kjøpt dette enn å strekke kabelen langs veggene både innendørs og utendørs. Både finere og MYE enklere. Samtidig som du slipper en ekstra router.

Ikke dumt tilbud:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=579534

Endret av ShaddowX
Lenke til kommentar

Det er riktignok slik at det ikke er overalt det fungerer. I forhold til belastningen på kursene og slikt. Men bedre å teste det ut, kanskje fortrinnsvis fra en nettbutikk...

I et vanlig bolighus er dette sjeldent et problem.

Testet dette ombord på en av Hurtigrute skipene mellom 2 lugarer å dette fungerte helt greit. Disse lugarene hadde da vel og merke samme hovedtilførsel, men forskjellig kurs.

Men joda, kan være uheldig også, men da har man jo angrefrist på 14 dager.

Vil si dette er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...