Gå til innhold

LCD skjerm

Noxious

Anbefalte innlegg

Det begynner å bli på tide med en ny PC, og i den forbindelse skal jeg ha en ny skjerm også. Hittil har jeg vært fast bestemt på å kjøpe en CRT skjerm, siden jeg har hørt at CRT skjermer egner seg bedre til spill enn LCD skjermer. Jeg leste litt om LCD skjermer tidligere i kveld og fant ut at de nye LCD skjermene skulle være fullt brukbare til spill de også. Så tenkte jeg at jeg kanskje skulle vurdere en LCD skjerm likevel, men jeg har et par spørsmål:

- Hvor rask svartid må skjermen ha for at den ikke skal ghoste når man spiller? (heftige 3D spill inkludert)

- Har det noe å si om skjermen har integrerte høyttalere?

- Er det verdt å satse på en LCD skjerm? Jeg har tenkt på en 17" skjerm i prisklassen rundt 6000 kr.

Det var alt foreløpig :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svar på ditt spørsmål:

1 -- 25 ms eller lavere

2 -- Nei

3 -- Dette må være opp til deg, men jeg mener at det er litt tidlig å kjøpe LCD som skal brukes til spill. Jeg trur du blir missfornøyd. Jeg var i din situasjon for noen dager siden og kom fram til at jeg heller vil bruke de 6.000,- kronene på en kvalitet CRT monitor. Det er jeg glad for i dag. Dersom du likevell kjøper LCD så har jeg valgt 18" eller 19" størrelse.

Lykke til,

Lenke til kommentar

Jeg har vurdert en LCD skjerm med 25ms svartid, er det mulig å se filmer og spille strategispill på den uten ghosting eller noe slikt? Hvor mange bilder klarer en LCD skjerm med 25ms å vise i sekundet uten problemer?

Jeg har lagt merke til at 1280x1024 er standard oppløsning på de fleste LCD skjermene, ink. 17" skjermene. Jeg har vurdert en 17" skjerm, og vil helst kjøre oppløsningen på 1024x768, fungerer det fint? Jeg har også lagt merke til at oppdateringsfrekvensen er mye lavere på LCD skjermer enn CRT skjermer, rundt 75. Blir man ikke sliten i øynene av å se på skjermen i lengden da?

Lenke til kommentar
Jeg har vurdert en LCD skjerm med 25ms svartid, er det mulig å se filmer og spille strategispill på den uten ghosting eller noe slikt? Hvor mange bilder klarer en LCD skjerm med 25ms å vise i sekundet uten problemer?

Jeg har lagt merke til at 1280x1024 er standard oppløsning på de fleste LCD skjermene, ink. 17" skjermene. Jeg har vurdert en 17" skjerm, og vil helst kjøre oppløsningen på 1024x768, fungerer det fint? Jeg har også lagt merke til at oppdateringsfrekvensen er mye lavere på LCD skjermer enn CRT skjermer, rundt 75. Blir man ikke sliten i øynene av å se på skjermen i lengden da?

25ms = 1000ms / 25ms = 40bilder i sekundet. Teoretisk ja....

LCD er litt mer følsom på andre oppløsninger enn den den er laget for. Dvs. bildet kan bli uklart osv.. Disse andre oppløsningene som skjermen "takler" er vel omtalt som "native" fra produsentes side.

Men jeg ville absolutt kjørt 1280 oppløsning på en 17" LCD. Husk at du får større bildeflate på en 17" LCD enn en 17" CRT. Bortimot 1" ekstra..

Lenke til kommentar

Jeg har også lagt merke til at oppdateringsfrekvensen er mye lavere på LCD skjermer enn CRT skjermer, rundt 75. Blir man ikke sliten i øynene av å se på skjermen i lengden da?

Neida, det at en LCD-skjerm bruker flytende krystaller som visningsmedium (og ikke en lysstråle på et belegg i et glassrør) gir en viss treighet som gjør at man unngår flimmer ved litt lavere frekvenser (men dette skaper ofte ghosting). I tillegg er i de fleste tilfeller bildekvaliteten en del bedre på LCD enn på CRT slik at man ikke får den firkanta-øyne opplevelsen like lett.

OBS! Merk, dette kan være unøyaktig og kanskje tilogmed feil siden jeg ikke har noe konkret bakgrunn for det. Mener iallefall å ha lest dette for en stund siden. Rettelser mottas med takk. ;)

Lenke til kommentar

40 bilder/s er jo nesten ingenting, men jeg går ut ifra at det holder til alt annet enn raske FPS spill? Hvordan oppløsninger er ikke en LCD skjerm laget for som kan gi uklare bilder? Jeg har hørt at bildene blir uklare om man kjører f.eks en film i lavere oppløsning enn skjermen kjører i eller noe sånt, er det det du mener?

Fant dette på dinside.no:

Problemet med fast oppløsning

De største problemene oppstår når materialet som skal vises har en lavere oppløsning enn skjermen. Dette gjelder alltid ved fullskjerm video, både på DV og DVD i beste kvalitet.

Sammenlignet med en CRT får bildet klart tydeligere artefakter, som har mye til felles med for høy komprimering.

Dette skyldes at hvert bildepunkt må ”strekkes” til å dekke mer en ett punkt. Det går ikke an i praksis, det går ikke opp rent matematisk, så det må rundes av, med tilhørende forvrengning.

Hva mener de med "Dette gjelder alltid ved fullskjerm video, både på DV og DVD i beste kvalitet."

Dette er skjermen jeg har vurdert:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...23&GrpID=4&s=pl

Lenke til kommentar

Det kommer veldig ann på hvilke skjerm det er snakk om. Noe lcd skjermer er veldig gode noen det motsatte, men om en dårlig lcd skjerm gir et dårlig bilde må en ikke komme¨å dømme alle lcd skjermer fopr å være make.

Jeg gikk over fra CRT til LCD og jeg spiller for det meste og jeg synest skjermen er helt topp ingenting å klage på....så lcd fungerer helt max til spilling.

Lenke til kommentar
Forresten så fant jeg en annen skjerm som så ganske bra ut, en som hadde en svartid på 15ms (15ms rise, 15ms fall). Den bør vel fungere supert til film og spill?

http://www.eizo.se//assets/pdfer/Datasheet...et_L565_eng.pdf

Nei, egentlig ikke. Du må legge sammen rise og fall. Så her blir det egenlig 30ms.

Samsung påstår at deres tall inkluderer fall-rise-fall, men det er vel noe tvilsomt. Tiden som de fleste bruker, er tiden det tar å tenne en pixel og slukke den.

Men disse ms er ikke alt som betyr noe. Mange andre faktorer som også spiller inn. Det beste er derfor å prøve skjermen selv. Kjøper du på web, kan du jo returnere den hvis det ikke faller i smak :)

Lenke til kommentar
Ah, 30ms er ikke like bra nei. Men kan man returnere skjermen om man ikke er fornøyd med den? Må man velge en annen skjerm da eller kan man få pengene tilbake for å kjøpe skjerm på en annen butikk?

Det er jeg ikke sikker på, men jeg mener du kan få tilbake pengene. Men du taper såklart postens utgifter.

Sjekk avtalebetingelsene hos webshop før du handler.

Lenke til kommentar

Selv har jeg en Hansol H950, som er god nok til det meste, men den er ikke bra nok om du er klan-spiller i CS. Generelt er ikke LCD raskt nok for online FPS. Rett og slett fordi du ikke kan bomme to ganger og komme unna med det. Nå har jeg jo hørt at de aller beste LCD skjermene er gode nok til dette, men ikke en til 6000. Det er en sammenheng mellom pris og kvalitet, og den er veldig synlig når det kommer til LCD skjermer.

Som sagt, jeg klarer meg bra med Hansol'en. Men jeg er ikke noen iherdig online spiller. Hvis spill er viktigst for deg er det ingen tvil. Kjøp en knallgod CRT, så har du skjerm i lang tid

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...