Gå til innhold

Melde seg ut av samfunnet?


Anbefalte innlegg

Skremmende å tenke på hvordan vi trekkes inn i en superstat uten at vi egentlig ønsker det.

 

EØS-avtalen skal jo vurderes på nytt i slutten av 2011. Jeg skjønner egentlig ikke at det er noe å vurdere, men det er veldig mange løgner ute og går om hvordan Norge vil bli et u-land uten denne sammarbeidsavtalen. Alt fra eksperter til politikere advarer jo mot konsekvensene mot å gå i mot EU.

Med enda større demokratisk underskudd enn vi allerede har. Der er allerede en rettsliggjøring av politikken i Norge. I EU vil det skje i enda større omfang.

 

Det trenger ikke å være slik. Man må bare være bevisst på hvilke partier som er for Norges selvstendighet. Stort sett er det de samme partiene som er mot EU, som også ønsker å avslutte EØS-avtalen og trekke Norge ut av Schengen.

 

Rettsliggjøring av politikken? Styre samfunnet ved hjelp av rett fremfor makt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Rettsliggjøring av politikken? Styre samfunnet ved hjelp av rett fremfor makt?

At rettsystemet overtar mer av politikernes rolle. Dermed rettsliggjøres politikken. Man kunne også kalle det jussifisering av politikken.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Samfunnet vil ha deg som en forbruker av en større verdens orden. Det vi alle er, er forbrueke, "we work shit jobs, to buy shit we don't need" fra en av de best selgnedne boken til Chuck Palahniuk. Løsningen? Spreng de største bankene og kredittkort hovedkontorene. Utslett pengene og vi alle vil begynne å jakte på elg i naturen. Vi vil alle begynne å leve livet slikt det burde leves.

 

Fight Club heter boken.

Lenke til kommentar

Samfunnet vil ha deg som en forbruker av en større verdens orden. Det vi alle er, er forbrueke, "we work shit jobs, to buy shit we don't need" fra en av de best selgnedne boken til Chuck Palahniuk. Løsningen? Spreng de største bankene og kredittkort hovedkontorene. Utslett pengene og vi alle vil begynne å jakte på elg i naturen. Vi vil alle begynne å leve livet slikt det burde leves.

 

Fight Club heter boken.

 

Jeg syntes ikke å "jakte elg i naturen" er livet en intelligent rase med språk og avansert kultur skal leve.

Lenke til kommentar

Hvor avanserte er vi egentlig, da? Vi er sikkert enklere å manipulere enn naive hunder, og mer destruktive enn enhver grotesk sykdom.

 

Forbrukersamfunnet har gjort oss psykisk avhengige av utallige småting, og vi har blitt lurt til å tro at vi behøver mennesker over oss til å kontrollere hver eneste bevegelse vi gjør.

Endret av Magnusjs
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor avanserte er vi egentlig, da? Vi er sikkert enklere å manipulere enn naive hunder, og mer destruktive enn enhver grotesk sykdom.

 

Forbrukersamfunnet har gjort oss psykisk avhengige av utallige småting, og vi har blitt lurt til å tro at vi behøver mennesker over oss til å kontrollere hver eneste bevegelse vi gjør.

Hvilke småting er det du tenker på?

 

Vi er avanserte i kontrast til våre forfedre som ikke hadde systemer for vann, elektrisitet, mat og alt det andre som samfunnet produserer som gjør hverdagen enklere for de fleste.

 

Jeg syntes ikke det er staten som lager et forbrukersamfunn, det er økonomien og måten markedet fungerer på som gjør det. Alt som KAN tjene penger vil bli laget, eller ihvertfall prøvd, og det har lite med staten å gjøre. Akselerasjonen av teknologi og kunnskap har gjort det enklere og enklere for personer å skape produkter, samt eventuelt selge dem til et globalt marked pågrunn av internett og måten man kan nå så mange mennesker på, noe som skaper en atmosfære hvor det blir overflød av produkter og tjenester.

 

Jeg syntes heller ikke det er forbrukersamfunnet som har gjort oss avhengige, det er våres natur som har gjort det. Fordi teknologien og produktene er enklere, og sparer tid så bruker vi dem. Nå, jeg syntes dog det kan være veldig høyt forbruk pågrunn av mye penger, men det er jo det pengene er til for. Jeg føler at mennesker har laget verktøy kjempelenge og det er det vi er best til, nå er det bare blitt akselerert pågrunn av teknologien. Det er jo andre faktorer som spiller inn og, som for eksempel at vi er estetiske dyr som liker å utrykke oss visuelt både på kroppen men også huset eller bilen, eller pyntegjenstander. Dette er jo ikke noe nytt, vi har i tusenvis av år holdt på med dette som igjen har blitt akselerert av teknologi og kunnskap som leder til pengebruk og kjøp av gjenstander.

Lenke til kommentar
Hvilke småting er det du tenker på?
Mote, fine biler, (altfor mye) penger etc.

 

Vi er avanserte i kontrast til våre forfedre som ikke hadde systemer for vann, elektrisitet, mat og alt det andre som samfunnet produserer som gjør hverdagen enklere for de fleste.

Rent teknologisk er vi utvilsomt mer avanserte, men jeg vegrer meg mot å definere dette som sosialt, systematisk og strukturelt avansement.

 

Jeg syntes ikke det er staten som lager et forbrukersamfunn, det er økonomien og måten markedet fungerer på som gjør det.
Tror du misforsto meg. Jeg er enig i at det ikke er staten som skaper forbrukersamfunnet, men markedet, som du også nevner.

 

Jeg syntes heller ikke det er forbrukersamfunnet som har gjort oss avhengige, det er våres natur som har gjort det. Fordi teknologien og produktene er enklere, og sparer tid så bruker vi dem. Nå, jeg syntes dog det kan være veldig høyt forbruk pågrunn av mye penger, men det er jo det pengene er til for. Jeg føler at mennesker har laget verktøy kjempelenge og det er det vi er best til, nå er det bare blitt akselerert pågrunn av teknologien. Det er jo andre faktorer som spiller inn og, som for eksempel at vi er estetiske dyr som liker å utrykke oss visuelt både på kroppen men også huset eller bilen, eller pyntegjenstander. Dette er jo ikke noe nytt, vi har i tusenvis av år holdt på med dette som igjen har blitt akselerert av teknologi og kunnskap som leder til pengebruk og kjøp av gjenstander.

Det er jo produsenter og salgsapparater som har gjort oss oppmerksomme på disse produktene. En av markedsføringens viktigste oppgaver er å manipulere mennesker til å kjøpe et produkt, og når man har folk med stor kompetanse innenfor dette området, er det også lettere å påvirke.

 

Det du nevner om estetikk er også viktig. Men dette er i større grad en kultur som har kommet med likviditeten blant befolkningen. For der pomp og prakt var et overklassebegrep i det tidligere "kastesystemet" i Europa, har medier nå gjort Hvermannsen til forfengelige figurer. Vi har et system der vi alltid ønsker å strekke oss etter noe mer, selv om vi strengt tatt ikke behøver det. Det hadde i seg selv ikke vært et problem for enkeltindivider om ikke det var for det frie markedet, som defineres og formes etter konsumentenes betalingsvillighet og krav (ja, nå snakket jeg meg litt bort, men håper du tar poenget).

 

Jeg har nevnt dette i flere tråder tidligere (fordi jeg mener det er kjempeaktuelt): Jeg tror det store problemet i dagens samfunn er intoleranse. Med høy grad av intoleranse er også individuell utvikling vanskelig å oppnå. Det er vanskelig å kunne ta egne valg uten å møtes med misnøye og skepsis, og vi skal på liv og død formes inn i et sosial system der ulikheter blir utvannet. På den måten oppstår også en show off-kultur, og et høyere forbruk, ofte bare basert på å ligge et hakk foran de andre i den samme enorme gruppen mennesker. Hva om vi alle bare ga oss litt mer faen i hva andre mente om oss, og ga oss litt mer faen i hvordan alle andre var? JEG tror i hvert fall det ville vært en ren gevinst for samtlige, og kanskje hadde vi ikke hatt en slik hig etter å forbedre oss selv overfor andre.

Endret av Magnusjs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor avanserte er vi egentlig, da? Vi er sikkert enklere å manipulere enn naive hunder, og mer destruktive enn enhver grotesk sykdom.

 

Forbrukersamfunnet har gjort oss psykisk avhengige av utallige småting, og vi har blitt lurt til å tro at vi behøver mennesker over oss til å kontrollere hver eneste bevegelse vi gjør.

 

Vi er avanserte i kontrast til våre forfedre som ikke hadde systemer for vann, elektrisitet, mat og alt det andre som samfunnet produserer som gjør hverdagen enklere for de fleste.

 

Uten våre forfedres gradvise videreutvikling av sin teknologiske kunnskap, ville vi aldri ha utviklet romraketter.

Du vet, bortsett fra at vi sitter neddynget under et hav av teknologiske duppeditter, så ha vi ikke utviklet oss i en mer avansert retning SYKOLOGISK sett.

Her er problemet. Vi er ikke mer åndelige, mer intelligente eller på noen måte mer avanserte enn hva vi var for 2000 år siden.

Dette utgjør en fare, da vår adferd er destruktiv og ubalansert, og vi har farligere, mer ødeleggende redskap enn vi har hatt noengang før.

Våre forfedre hadde sine problemer, men de etterlot oss ihvertfall ikke et berg av miljøgifter, sakte nedbrytende søppel og gudene vet hva.

Lenke til kommentar
Hvilke småting er det du tenker på?
Mote, fine biler, (altfor mye) penger etc.

 

Vi er avanserte i kontrast til våre forfedre som ikke hadde systemer for vann, elektrisitet, mat og alt det andre som samfunnet produserer som gjør hverdagen enklere for de fleste.

Rent teknologisk er vi utvilsomt mer avanserte, men jeg vegrer meg mot å definere dette som sosialt, systematisk og strukturelt avansement.

 

Jeg syntes ikke det er staten som lager et forbrukersamfunn, det er økonomien og måten markedet fungerer på som gjør det.
Tror du misforsto meg. Jeg er enig i at det ikke er staten som skaper forbrukersamfunnet, men markedet, som du også nevner.

 

Jeg syntes heller ikke det er forbrukersamfunnet som har gjort oss avhengige, det er våres natur som har gjort det. Fordi teknologien og produktene er enklere, og sparer tid så bruker vi dem. Nå, jeg syntes dog det kan være veldig høyt forbruk pågrunn av mye penger, men det er jo det pengene er til for. Jeg føler at mennesker har laget verktøy kjempelenge og det er det vi er best til, nå er det bare blitt akselerert pågrunn av teknologien. Det er jo andre faktorer som spiller inn og, som for eksempel at vi er estetiske dyr som liker å utrykke oss visuelt både på kroppen men også huset eller bilen, eller pyntegjenstander. Dette er jo ikke noe nytt, vi har i tusenvis av år holdt på med dette som igjen har blitt akselerert av teknologi og kunnskap som leder til pengebruk og kjøp av gjenstander.

Det er jo produsenter og salgsapparater som har gjort oss oppmerksomme på disse produktene. En av markedsføringens viktigste oppgaver er å manipulere mennesker til å kjøpe et produkt, og når man har folk med stor kompetanse innenfor dette området, er det også lettere å påvirke.

 

Det du nevner om estetikk er også viktig. Men dette er i større grad en kultur som har kommet med likviditeten blant befolkningen. For der pomp og prakt var et overklassebegrep i det tidligere "kastesystemet" i Europa, har medier nå gjort Hvermannsen til forfengelige figurer. Vi har et system der vi alltid ønsker å strekke oss etter noe mer, selv om vi strengt tatt ikke behøver det. Det hadde i seg selv ikke vært et problem for enkeltindivider om ikke det var for det frie markedet, som defineres og formes etter konsumentenes betalingsvillighet og krav (ja, nå snakket jeg meg litt bort, men håper du tar poenget).

 

Jeg har nevnt dette i flere tråder tidligere (fordi jeg mener det er kjempeaktuelt): Jeg tror det store problemet i dagens samfunn er intoleranse. Med høy grad av intoleranse er også individuell utvikling vanskelig å oppnå. Det er vanskelig å kunne ta egne valg uten å møtes med misnøye og skepsis, og vi skal på liv og død formes inn i et sosial system der ulikheter blir utvannet. På den måten oppstår også en show off-kultur, og et høyere forbruk, ofte bare basert på å ligge et hakk foran de andre i den samme enorme gruppen mennesker. Hva om vi alle bare ga oss litt mer faen i hva andre mente om oss, og ga oss litt mer faen i hvordan alle andre var? JEG tror i hvert fall det ville vært en ren gevinst for samtlige, og kanskje hadde vi ikke hatt en slik hig etter å forbedre oss selv overfor andre.

Ah, jeg tok det du sa om folk over oss som kontrollerer vær bevegelse til å mene staten sorry.

 

Jeg er ikke uenig i mye av det du sier, men jeg forstår ikke helt hva som er kritikken til det jeg sa. Jeg tror at selvom det er salgsapparater og strategier så er det rimelig vanskelig å selge noe som bare er tull. Det er også en komponent av nyttighet, bruk / estetisk sans som ligger under alt salgspratet og manipuleringen, og det som er enda bedre er at en naturlig evolusjon vil skje gradvis hvor dårlige produkter faller ut av smak, selvom det tar lang tid. Uansett hvor mye man manipulerer mennesker så vil de finne sine egne standarder på egen hånd da dagliglivet kommer og ting blir mer rutine.

 

Jeg er enig i at intoleranse er et problem, men den andre siden av mynten er at folk som er mer like vil samle seg, og de som er ulike vil separares, samt når man finner sin egen gruppe og sine egne standarder (særlig når man blir eldre) så faller gruppepress og lignende til siden.

 

Hvor avanserte er vi egentlig, da? Vi er sikkert enklere å manipulere enn naive hunder, og mer destruktive enn enhver grotesk sykdom.

 

Forbrukersamfunnet har gjort oss psykisk avhengige av utallige småting, og vi har blitt lurt til å tro at vi behøver mennesker over oss til å kontrollere hver eneste bevegelse vi gjør.

 

Vi er avanserte i kontrast til våre forfedre som ikke hadde systemer for vann, elektrisitet, mat og alt det andre som samfunnet produserer som gjør hverdagen enklere for de fleste.

 

Uten våre forfedres gradvise videreutvikling av sin teknologiske kunnskap, ville vi aldri ha utviklet romraketter.

Du vet, bortsett fra at vi sitter neddynget under et hav av teknologiske duppeditter, så ha vi ikke utviklet oss i en mer avansert retning SYKOLOGISK sett.

Her er problemet. Vi er ikke mer åndelige, mer intelligente eller på noen måte mer avanserte enn hva vi var for 2000 år siden.

Dette utgjør en fare, da vår adferd er destruktiv og ubalansert, og vi har farligere, mer ødeleggende redskap enn vi har hatt noengang før.

Våre forfedre hadde sine problemer, men de etterlot oss ihvertfall ikke et berg av miljøgifter, sakte nedbrytende søppel og gudene vet hva.

 

Jeg vet ikke om jeg er enig i at vi ikke har utviklet oss psykologisk sett, og om dette er en vitenskapelig påstand fra din side så må det backes med mer substansiell research, ikke bare observasjoner og egne ideer. Man måtte også laget et system for å definere ord som "intelligent", "åndelig" og "avansert" og ta systematiske sammenligninger grunnet i objektive observasjoner. Tanken om at teknologi kan både være utrolig ødeleggende er ikke en ny en, og den andre siden av mynten er at teknologi kan være utrolig bra og redde mange mennesker, samt gjøre liv bedre i forskjellige områder. Jeg prøver bare skape litt mer nyansert bilde av verden, men selvfølgelig, vi har store miljøproblemer.

Lenke til kommentar

Samfunnet vil ha deg som en forbruker av en større verdens orden. Det vi alle er, er forbrueke, "we work shit jobs, to buy shit we don't need" fra en av de best selgnedne boken til Chuck Palahniuk. Løsningen? Spreng de største bankene og kredittkort hovedkontorene. Utslett pengene og vi alle vil begynne å jakte på elg i naturen. Vi vil alle begynne å leve livet slikt det burde leves.

 

Fight Club heter boken.

Hva er det du skal jakte på elg med da? Pil og bue som du spikker selv? Og medisiner og legevitenskapen vil du selvsagt også kutte ut. Så levealderen igjenn dropper ned til kansje 30-40 år eller lavere? Og hvordan tror du det går når 6 milliarder mennesker skal prøve å leve av naturen slik? Hvor skal du hente alle elgene fra? :!:

 

Det hørtes jo ut som et kjempebra sammfund :roll:

 

Hvorfor har du forresten en PC og internet? Hvorfor lever du ikke opp til filosofien din?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Fordi jeg forbruker men ikke yter? Men jeg kunne jo ha flyttet ut i skogen og vært 100% selvstendig? Hvorfor skal jeg da tvinges via trussler til å opprettholde en levestandard for alle andre som jeg mener er totalt overflødig når jeg vil leve enkelt? Er det ikke da en selvfølge at de som ikke vil jobbe i samfunnet slik vi kjenner det skal få penger av samfunnet, så lenge samfunnet nekter de å leve på noen annen slags måte?

Og når du skader deg eller blir allvorlig syk så kommer du ikke til å oppsøke et sykehus? Og når tyver stjeler allt du har kommer du ikke til å ringe politiet? Og du kommer ikke til å bruke offentlige veier?

 

Hvis du ikke vil gi noe til sammfundet kan du heller ikke bruke av sammfundets goder. Så enkelt er det.

 

Vil du leve for deg selv så får du investere i en stor båt også flytte ut i internasjonalt farvann utenfor fiskekvoter, ol. hvor du lever av fiske, el. Det er ingen som hindrer deg i dette. Også kan du døpe båten din NicolasDarvas-land og dermed ha dit eget lille suverene land flytendes ute på havet. Men som sagt: ikke oppsøk noe annet lands hjelp hvis ting går til helvete....

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Det er lettere sagt enn gjort å dra ut i skogen å jakte på elg med pil og bue. jeg tror ikke jeg lyver uten å ha noe spesiell kilde på det, at vi som lever i dette landet med god velferd er veldig matrialiserte. Som Knife sier, så består livet til mange av å kjøpe seg ting og tang. Men det er viktig å skille mellom ting vi trenger og ting vi ikke trenger. Jeg synes folk har blitt mer og mer utakknemmelige på livet generelt, jeg ser folk klager over alt at dem har dårlig mobiltelefonen, dårlig data osv men glemmer å sette pris på enkelte ting i hverdagen, som et godt måltid, gode venner, en fin sykkeltur etc ...

 

Personlig så begynner ting å gå opp for meg nå hvordan jeg egentlig har levd ungdomsårene mine, fra 14 - 18 år. Der normene i samfunnet vårt sier at man må kjøpe seg ny mobil en gang i året og ha kule klær og sånn du kler deg er du som person. Jeg tror de færreste av oss klarer å avslutte alt som vi har lagt til vane her i dette samfunnet og dra ut i skogen for å leve livet. Det nærmeste jeg har kommet, er fjellturer der jeg legger mobilen hjemme og tar med noen gode kameraeter som jeg kan prate åpent med. Og forsvinner totalt fra samfunnet i 3 - 5 dager eller dra for meg selv å legge mobilen hjemme ha med noe god musikk, kaldt vann og brødskiver og klatre en hel dag. Noe jeg anbefaler alle å gjøre ...

 

Vi er ikke mer åndelige, mer intelligente eller på noen måte mer avanserte enn hva vi var for 2000 år siden.

 

jeg har et par kamerater som leser "the teaching of don carlos". En bok som handler om hvordan menneskenes forhold til naturen er nå og hvordan det var. Det er mye alternativt der som jeg ikke har noe formeninger om. Men det boka forklarer veldig bra er at samfunnet nå, setter så vanvittig lite pris på natur og sjel. Og at vi mennesker har mistet ånden i oss, noe jeg er enig i for alt fokuset er på penger. Vi er også blitt vanvittig flinke til å være kritisk til alt vi kommer over å lage meninger om alt mulig rart som dukker opp i hodet vårt.

Endret av Sno
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...