NicolasDarvas Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 (endret) Vel.. Man ser paranoide konspirasjonsteoretikere overalt, men hva de ikke klarer å se er hva som skjer rett foran nesen på de. Man ser det samme hos nordmenn som er sterkt fortvilet over at politikere innfører nye lover og regler til tross for at flertallet er i mot, man ser at samtidig som alle er i mot EU, så er vi alikevel på en finurlig måte med i EU via EØS, noe som i teorien nesten er akkuratt det samme, hvor vi da innfører alle de direktiv som de pålegger oss. Jeg kan fortelle dere sannheten til alt som skjer ved ett eneste ord, og det er fakta du kan lete opp selv; globalisering. Det som er med globaliseringen er at det ikke er en tendens, men en prosess. Det er altså noe som blir lagt opp til og konstruert fram, det er da ikke en tendens på den måten at det er internett, medier, flytransport/varetransport osv. Som kobler verden sammen til en enhet. Denne prosessen har pågått siden 1950-tallet og man kan spekulere i hvilke eventuelle negative eller positive konsekvenser dette vil ha for nord-afrika, nord-amerika, europa og deler av asia. Jeg tror det vil ende riktig dårlig ettersom det er noe som blir tvunget fram og holdt skjult, helt til nå, hvor man ikke har mulighet til å endre prosessen. Det er et faktum vi må forholde oss til. Alt vi betegner som terrorisme kan potensielt slå tilbake på oss, på den måten at ordet "terrorisme" har gitt mulighet til stor kontroll over befolkningen, nesten ubegrenset. Det er da svært få som tenker at vi selv også potensielt kan bli terrorister i fremtiden og hvilke muligheter har vi da til å gjøre et eventuellt opprør, når man allerde nå ser så sterke tendenser til at hva vi mener egentlig ikke har noe å si i det større bildet? Folk lever godt nå, det er ingen grunner til å gjøre opprør, men hva skjer når man plutselig innser hva som har skjedd og man ikke har mulighet til å reversere det. Globaliseringen tar ikke hensyn til kultur, nasjoner, tradisjoner, landegrenser, lokalpolitikk, men har kun ett eneste mål og det er økonomi. Hva vil da skje når man allerede kan se hvor mektige de største internasjonale selskapene er? Hva vil skje om et selskap velger å flytte produksjonen sin fra ett landområde til et annet? Hvordan skal politikken kunne fungere når den er avhengig av en slik global økonomi? Da må man selvfølgelig også sentralisere regjeringene og mediene og alle vet hva du og jeg har å si for hva som skjer i Brussel og EU. Poenget er at man vet ikke hva som vil skje, om det vil føre noe særlig positivt med seg. Hva som man allerede kan se som er svært negativt er alt vi bare må finne oss i mot vår vilje og hvilken kontroll som utføres mot oss. Om det så var 100% positivt, så er det fortsatt slik at vi skal om vi så ikke vil, og da oppstår det slue metoder. Allerede i 2012 kommer det såkalte ID-kort som gjør at du kan reise passfritt i Schengenområdet, som samtidig skal klargjøres for elektronisk ID(eID) og elektronisk signatur, til for kommunikasjon mellom bruker og offentlig myndighet. Det er greit nok at de fleste ikke annser seg selv som kriminelle, men alle er kriminelle til en viss grad om du tenker deg litt om og er ærlig med deg selv. Med globaliseringen, som helt sikkert og muligens er positivt, så er andre siden av mynten en EKSTREM kontroll av befolkningene. Hva som er ekstremt for deg får du selv vurdere, men jeg ser ikke fremtiden som globale myndigheter styrt av penger og private interesser. Endret 4. mai 2011 av NicolasDarvas 3 Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Ja det som skjer er ganske sprøtt syntes jeg. Jeg er enig i mye av det du sier og det er definitivt skummelt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 (endret) Litt fakta om Eu. Eu er en tollunion hvis formål er å fremme handelen innen området og ha en felles tollmur mot tredje land. Et uoffisielt ikke uttalt mål kan være å bygge en sterk statsdannelse via dette indre frihandelsområdet. En tollunion er det motsatte av det U-landene trenger. De trenger frihandel der varen kjøpes hvor den til gitt kvalitet er billigst. Merk at verden er rammet av to finansielle / økonomiske kriser, en finanskrise utløst av at boligboblen sprakk i USA. Siden har denne utløst en gjeldskrise. Slike kriser skaper en spesiell stemning i samfunnet hvor ekstremisme i ulike former finner grobunn. Vil man melde seg ut av samfunnet kan man begynne med å se litt mindre på Tv og delta mindre på sosiale medier. Personlig så jeg på den opprinnelige posten som en spøk og gjør det fortsatt. Sibir har skogsområder som er 4 ganger større enn Norge. Der skulle man kunne leve av fiske, jakt, bær og sopplukking etc. om man fikk lov av russiske myndigheter til å slå seg ned. Men det ville nok bli for ukomfortabelt for en sivilisert nordmann. Selv tenkte jeg som ung å emigrere til Canada, nettopp fordi jeg liker jakt, fiske og friluftsliv. På en måte er det å sammenligen med de som har romantiske oppfatninger om liv på et småbruk. Når hverdagen melder seg, gir de fleste opp. Endret 4. mai 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 Ja, første post handler ikke om at jeg har lyst til å melde meg ut av samfunnet, men at jeg ikke kan om jeg så vil det, på den måten jeg beskrev. Her nevnte du også et annet poeng som det stilles spørsmål ved, rundt globaliseringsprosessen, hvordan det vil kunne gå med u-land som ikke eier kompetanse/utdanning. http://no.wikipedia.org/wiki/Globalisering 2 Lenke til kommentar
Wyrd Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Det nåværende styresett vil kollapse, resultatet vil bli små selvstendige lokalsamfunn. Det du ønsker vil bli en realitet i forhåpentligvis ikke så fjern fremtid. Lokalstyre er alltid det beste. Tyranni kommer alltid fra sentralstyrt makt. Skriver under på den. Vi trenger å desentralisere våre maktsystemer til en stor grad. Alt må bli mer lokal-sentrert. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 (endret) Bare se på HDI-statistikk. Det som midelrtidig er et problem er at nordmenn syter og klager noe så grønnjævlig mye. Så du vil heller bo i Sør-Korea eller Sveits? (hvis du har en yellow-fever, lat som alle Sveitsere er asiatere) Hellas eller Luxembourg? Hvilket land ville du foretrukket Iran eller Brasil? FNs HDI sier ingenting om hvilket land som er best å bo i, fordi den tar ikke med mange måleenheter. F.eks. kvalitet på skolegang, helsevesen, arbeidsledighet, fritid, frihet, etc. Det eneste den tar med er hvor lenge folk går på skolen, levealder og BNP. Levealder sier mer om kosthold og det er ingen direkte sammenheng mellom hvor lenge de går på skolen og skoleresultater. Bare se på lykke-statistikken: http://www.globalis.no/Statistikk/Lykkeindeks#bars Norge ligger nede ved Pakistan, og vi har det helt latterlig mye bedre. Den indeksen måler ikke bare lykke, men også hvor mange ressusser man bruker. iforholdtil lykke så komme Norge ganske høyt oppe. Global value index rangerer Norge i topp 20 hvor man spør hvor lykkelig de er fra very happy til very unhappy. Forbes rangerer Norge på topp, men da spør de litt andre spørsmål. http://www.forbes.com/2010/07/14/world-happiest-countries-lifestyle-realestate-gallup.html Endret 5. mai 2011 av Camlon Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 (endret) Skremmende å tenke på hvordan vi trekkes inn i en superstat uten at vi egentlig ønsker det. EØS-avtalen skal jo vurderes på nytt i slutten av 2011. Jeg skjønner egentlig ikke at det er noe å vurdere, men det er veldig mange løgner ute og går om hvordan Norge vil bli et u-land uten denne sammarbeidsavtalen. Alt fra eksperter til politikere advarer jo mot konsekvensene mot å gå i mot EU. Schengen-traktaten er nesten like ille, da stadig hører om hvilke kriminalitet utlendinger gjør i Norge og hvor liten straff de får, uten å tenke på hvordan de som seg hit og om det er andre muligheter enn å låse dem inne. Hvorfor ikke bare stenge dem ute? Det er kanskje ikke så enkelt, men de eneste som har fordel av denne traktaten er de som bør ved svenske- og finskegrensen da de slipper å vise passet sitt på sine harryturer. Tar man bort grensene tar man bort det som skiller landene fra hverandre. Bare se på HDI-statistikk. Det som midelrtidig er et problem er at nordmenn syter og klager noe så grønnjævlig mye. Så du vil heller bo i Sør-Korea eller Sveits? (hvis du har en yellow-fever, lat som alle Sveitsere er asiatere) Hellas eller Luxembourg? Hvilket land ville du foretrukket Iran eller Brasil? FNs HDI sier ingenting om hvilket land som er best å bo i, fordi den tar ikke med mange måleenheter. F.eks. kvalitet på skolegang, helsevesen, arbeidsledighet, fritid, frihet, etc. Det eneste den tar med er hvor lenge folk går på skolen, levealder og BNP. Levealder sier mer om kosthold og det er ingen direkte sammenheng mellom hvor lenge de går på skolen og skoleresultater. Bare se på lykke-statistikken: http://www.globalis.no/Statistikk/Lykkeindeks#bars Norge ligger nede ved Pakistan, og vi har det helt latterlig mye bedre. Den indeksen måler ikke bare lykke, men også hvor mange ressusser man bruker. iforholdtil lykke så komme Norge ganske høyt oppe. Global value index rangerer Norge i topp 20 hvor man spør hvor lykkelig de er fra very happy til very unhappy. Forbes rangerer Norge på topp, men da spør de litt andre spørsmål. http://www.forbes.com/2010/07/14/world-happiest-countries-lifestyle-realestate-gallup.html HDI er som mye annet en index som lager statistikk på bakgrunn av et begrenset antall variabler. Derfor skal man ta det for det det er, men det betyr jo ikke at det er negativt å være øverst på HDI listen, og den sier noe om hvordan utviklingen i det landet er. Selvsagt er det ingen indexer som tar hensyn til frihet, da det ikke er noen fast definisjon på hva frihet er. For noen er det å selv få velge hvem man skal jobbe for, for andre kan det være å slippe å betale skatter og avgifter og stå helt på egen hånd. Jeg tror ikke nordmenn egentlig er så lykkelige. Hvorfor er det slik at bare de som vurderer selvmord eller orker å kjempe mot byråkratiet får psykisk hjelp? Det er bare tabu å snakke om psykiske problemer i Norge, imotsetning til f.eks USA. Betyr ikke nødvendigvis at folk er lykkeligere i USA, men de fleste tør hvertfall å snakke om det. Endret 5. mai 2011 av AHP3475 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 (endret) HDI er som mye annet en index som lager statistikk på bakgrunn av et begrenset antall variabler. Derfor skal man ta det for det det er, men det betyr jo ikke at det er negativt å være øverst på HDI listen, og den sier noe om hvordan utviklingen i det landet er. Selvsagt er det ingen indexer som tar hensyn til frihet, da det ikke er noen fast definisjon på hva frihet er. For noen er det å selv få velge hvem man skal jobbe for, for andre kan det være å slippe å betale skatter og avgifter og stå helt på egen hånd. Jeg tror ikke nordmenn egentlig er så lykkelige. Hvorfor er det slik at bare de som vurderer selvmord eller orker å kjempe mot byråkratiet får psykisk hjelp? Det er bare tabu å snakke om psykiske problemer i Norge, imotsetning til f.eks USA. Betyr ikke nødvendigvis at folk er lykkeligere i USA, men de fleste tør hvertfall å snakke om det. Det er selvfølgelig ikke negativt, men det er alt for mange nordmenn som tror at topp på HDI betyr at man er best i verden. Selv om man kunne objektivt måle hvilket land som er best i verden ville ikke HDI gjort en god jobb. Og hvilket land som er best i verden er sbjektivt. Det er vanskelig å måle frihet fordi folk er uenig i hva som er viktig, men det er forsatt viktig uansett hva slags meninger du har. Det er hva som gjør Brasil til et langt bedre land å bo i enn Iran. Selv om HDI er uenig. Brasilianere er også langt lykkeligere enn Iranere. (thriving, stuggeling, suffering, 1-10) Norway 69 31 0 7.9 Brazil 58 40 2 7.5 Iran 19 66 14 6.3 Om nordmenn er lykkelige eller ikke kan jeg ikke uttale meg om. Vanskelig å vite hva folk virkelig tenker. Nå viser ikke alle undersøkelser at Norge er verdens lykkeligste folkeslag heller. Endret 5. mai 2011 av Camlon Lenke til kommentar
DagensDag Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 (endret) Udemokratisk? Tullete uttalelse Ja, politikerne gjør noen teite ting (f.eks. DLD) og det er litt for mange regler i Norge. Landet er likevel langt fra udemokratisk, snarere tvert i mot. Dessuten er det få land som er annerledes, og jeg vil påstå at i så godt som alle andre land som har det annerledes har det værre enn oss. Bare se på HDI-statistikk. Det som midelrtidig er et problem er at nordmenn syter og klager noe så grønnjævlig mye. Bare se på lykke-statistikken: http://www.globalis....ykkeindeks#bars Norge ligger nede ved Pakistan, og vi har det helt latterlig mye bedre. Så i praksis har du noen valg: 1. Ta deg sammen, og åpne øynene. Slutt og syt, begynn å nyt 2. Bli politiker og prøv å gjør noe med det 3. Flytt til et annet land som liksom har det bedre Av alle postene på denne tråden så var det denne diskusjons beinet begynte å riste mest av. For det første vil jeg si at Norge er et veldig udemokratisk land. Vil du vite hvorfor? Når tre partier kan lage en "pakt" slik at de får flertall. Vil du ikke si det er udemokratisk at to små partier skal ha mer å si enn rundt 40% av befolkningen? En slik regjering burde det vært lover mot å skape. Og det den der uttalelsen om at vi har det så bra her i landet at vi ikke skal si noe er så forbanna tynn slitt. Så klart skal vi klage, ikke bare det, vi skal gjøre noe med det. Selv om vi har det bra så er det alltid plass for forbedring. Vi har det bra her i landet, men i mine øyne så har staten fått altfor mye say-so i samfunnet. De tror at de veit best og derfor skal de ha en fri vei for å sette opp masse lover som skal "liksom" hjelpe oss. Nei uff... Et eksempel som jeg tenker på er det latterlige om søndagsåpne dagligvare butikker. Det er en lov som sier at den ikke kan være større enn så og så mange kvadrat meter for under det så går den for en kiosk. Hver gang jeg har vært på en sånn en er det en svær kø og de som sitter i kassa må løpe på bakrommet for å hente ting som kundene krever. Hvorfor i alle dager kan de ikke bare da åpne dagligvarebutikken? Når det er et allmenn etterspørsel etter det og folk har ikke noe mot å jobbe på søndager. Om nordmenn er lykkelige eller ikke kan jeg ikke uttale meg om. Vanskelig å vite hva folk virkelig tenker. Nå viser ikke alle undersøkelser at Norge er verdens lykkeligste folkeslag heller. Husk at jo lenger oppe man er, jo lenger ned er fallet. Trådstarter. Jeg tror den ideologien du lener deg mot er anarki. Endret 5. mai 2011 av DagensDag Lenke til kommentar
Error Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 (endret) Poenget mitt her er at Norge ikke er udemokratiske, og vi har det ikke såpass dårlig i forhold til det lykke-indeksen viser (hvis vi går ut i fra den). Som sagt er det et par ting som er feil, men la meg sitere Churchill: Many forms of Government have been tried and will be tried in this world of sin and woe. No one pretends that democracy is perfect or all-wise. Indeed, it has been said that democracy is the worst form of government except all those other forms that have been tried from time to time. Vi kan prøve å endre disse tingene (noe jeg nevner i valg nr. 2) men da hjelper det ikke å sitte hjemme, som nesten alle i dette landet gjør. Og i tillegg mener jeg at dere blåser opp problemet i veldig stor grad. Altså, gjør det virkelig noe for lykken din om vi har søndagsåpne butikker eller ikke? Ja, vi har en del rare regler, men hvis du aksepterer at de er der (aksepterer, som i demonstrere mot det men finne seg i det inntil videre) så går det fra å syte til å være uenig, og da tror jeg at man blir lykkeligere. Det gjelder å spise noen kameler, fordi ingen regjering er perfekt, også heller nyte alt det ekstremt gode vi har her i landet, som totalt, komplett og fullstendig overskygger de negative sidene. De punktene du er uenig med, får du danne en facebook-gruppe mot og troppe opp foran stortinget, og kanskje det blir gjort noe med. Men at Norge er udemokratisk? Pfft, ta deg sammen Endret 5. mai 2011 av Error Lenke til kommentar
DagensDag Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Poenget mitt her er at Norge ikke er udemokratiske, og vi har det ikke såpass dårlig i forhold til det lykke-indeksen viser (hvis vi går ut i fra den). Som sagt er det et par ting som er feil, men la meg sitere Churchill: Many forms of Government have been tried and will be tried in this world of sin and woe. No one pretends that democracy is perfect or all-wise. Indeed, it has been said that democracy is the worst form of government except all those other forms that have been tried from time to time. Vi kan prøve å endre disse tingene (noe jeg nevner i valg nr. 2) men da hjelper det ikke å sitte hjemme, som nesten alle i dette landet gjør. Og i tillegg mener jeg at dere blåser opp problemet i veldig stor grad. Altså, gjør det virkelig noe for lykken din om vi har søndagsåpne butikker eller ikke? Ja, vi har en del rare regler, men hvis du aksepterer at de er der (aksepterer, som i demonstrere mot det men finne seg i det inntil videre) så går det fra å syte til å være uenig, og da tror jeg at man blir lykkeligere. Det gjelder å spise noen kameler, fordi ingen regjering er perfekt, også heller nyte alt det ekstremt gode vi har her i landet, som totalt, komplett og fullstendig overskygger de negative sidene. De punktene du er uenig med, får du danne en facebook-gruppe mot og troppe opp foran stortinget, og kanskje det blir gjort noe med. Men at Norge er udemokratisk? Pfft, ta deg sammen Hvordan land er det man lever i hvis man hele tiden skal svelge kameler? Man må da få blåse ut litt røyk mot idiotiske ting i dette samfunnet. Tankegangen din er skadelig siden hvis alle hadde vært som deg så kunne regjeringen herjet fritt med sine gale tankeganger. Det du mener at folk blir lykkeligere hvis de bare lar det være kommer jo opp til individet og er irrelevant. Det som irriterer meg er at du blander ordet lykke inn i så forbanna mye. Ja vi har en høy levestandard i dette landet, men det skaper ikke automatisk lykke. Det setter fundamentet. Resten er opp til individet. Vil du ikke si at lykken til en som kjører mye motorsykkel går ned når han må trøkke seg over norske veier? Hvis vi skal gå den veien. Når levestandarden i samfunnet øker, øker også forventningene til hvordan ting skal være. Ja folk burde være mer aktive i politikken. Det er noe både jeg og alle nordmenn som står på i diskusjoner rundt middagsbordet, men klarer ikke å manne seg opp til å ta et tak. Men å bli politiker blir kanskje litt drastisk? Til sist: Hvorfor i all verden skal det ikke være søndagsåpne butikker? 1 Lenke til kommentar
Error Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Hvordan land er det man lever i hvis man hele tiden skal svelge kameler? Man må da få blåse ut litt røyk mot idiotiske ting i dette samfunnet. Tankegangen din er skadelig siden hvis alle hadde vært som deg så kunne regjeringen herjet fritt med sine gale tankeganger. Det du mener at folk blir lykkeligere hvis de bare lar det være kommer jo opp til individet og er irrelevant. Her er jeg uenig med deg. Man kan fint svelge kameler, og så heller gjøre noe med tingene man er uenig i. Da får du ut "aggresjonen" når du gjør noe med det, og regjeringen får ikke herje fritt fordi du og forhåpentligvis andre står på barrikadene. Det som irriterer meg er at du blander ordet lykke inn i så forbanna mye. Ja vi har en høy levestandard i dette landet, men det skaper ikke automatisk lykke. Det setter fundamentet. Resten er opp til individet. Vil du ikke si at lykken til en som kjører mye motorsykkel går ned når han må trøkke seg over norske veier? Hvis vi skal gå den veien. Når levestandarden i samfunnet øker, øker også forventningene til hvordan ting skal være. Ja, høy levestandard setter fundamentet, og så er det opp til deg å gjøre noe med det. Hvis du da, på tross av vår levestandard, ikke klarer å leve ett bedre liv enn en som bor i Pakistan, da er det deg det er noe galt med, og ikke samfunnet. Og angående for høye forventninger så er det en del av problemet. Jekk ned forventningene et par hakk ned til et nivå som er realistisk istedenfor. Ja folk burde være mer aktive i politikken. Det er noe både jeg og alle nordmenn som står på i diskusjoner rundt middagsbordet, men klarer ikke å manne seg opp til å ta et tak. Men å bli politiker blir kanskje litt drastisk? Jeg er enig med at det er litt drastisk, men det var for å sette det på spissen. I senere innlegg presiserte jeg også at jeg snakket om å være aktiv i politikken og delta. Til sist: Hvorfor i all verden skal det ikke være søndagsåpne butikker? For min del kan det godt være søndagsåpne butikker, men jeg bryr meg ikke noe særlig. Som sagt, dann en facebook-gruppe mot reglementet, start en underskriftskampanje og send et brev til stortinget. Kanskje du til og med får mediedekning og debatt rundt temaet. Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 De som jobber i butikker som har åpne på søndager er allerede bevisst på at de må jobbe på søndagene. Det er gjerne elever og personer uten familie som ikke bryr seg om å ha fri på en søndag og heller vil tjene penger, hvertfall min erfaring. I andre butikker som ikke har åpent på søndager er gjerne de ansatte bevisst på at de har fri på søndager. Ville deres frihet ha blitt svekket om de måtte jobbe på søndager? Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 Poenget mitt her er at Norge ikke er udemokratiske, og vi har det ikke såpass dårlig i forhold til det lykke-indeksen viser (hvis vi går ut i fra den). Som sagt er det et par ting som er feil, men la meg sitere Churchill: Many forms of Government have been tried and will be tried in this world of sin and woe. No one pretends that democracy is perfect or all-wise. Indeed, it has been said that democracy is the worst form of government except all those other forms that have been tried from time to time. Vi kan prøve å endre disse tingene (noe jeg nevner i valg nr. 2) men da hjelper det ikke å sitte hjemme, som nesten alle i dette landet gjør. Og i tillegg mener jeg at dere blåser opp problemet i veldig stor grad. Altså, gjør det virkelig noe for lykken din om vi har søndagsåpne butikker eller ikke? Ja, vi har en del rare regler, men hvis du aksepterer at de er der (aksepterer, som i demonstrere mot det men finne seg i det inntil videre) så går det fra å syte til å være uenig, og da tror jeg at man blir lykkeligere. Det gjelder å spise noen kameler, fordi ingen regjering er perfekt, også heller nyte alt det ekstremt gode vi har her i landet, som totalt, komplett og fullstendig overskygger de negative sidene. De punktene du er uenig med, får du danne en facebook-gruppe mot og troppe opp foran stortinget, og kanskje det blir gjort noe med. Men at Norge er udemokratisk? Pfft, ta deg sammen Det er mange som lever godt i dette landet. Blandt dem er du, og dermed har du vanskelig for å se de virkelig store problemene og dermed legger jeg også merke til at du kommenterer ganske overfladisk i denne tråden. Jeg hadde lyst til å ta utgangspunkt i førsteposten og ta det derifra. Jeg vil selvfølgelig ikke melde meg ut av samfunnet, men jeg vil prøve å gi andre mitt perspektiv. Nå skal prøve å forklare, for når du tror at det er søndagsstrengte butikker, DLD og dårlige veier som er grunnen til at Norge er dårlig, så tar du kraftig feil. Det er kanskje bare smulene som ligger rundt problemet. Jeg skal legge fundamentet først, og så gå ut i fra det.. Først, så er det slik at selv om en ting her i landet er ulovlig, så betyr ikke det automatisk at det vil bli flere eller færre lovbrudd, eller vil endre folks handlinger, ønsker eller tanker, heller tvert imot noe jeg skal prøve å forklare. Å kriminalisere noe fører kun til at handlinger mennesker ønsker å utføre blir skjult. Dermed kan vi godt si at det finnes to realiteter her i Norge; det er den du ser åpenbart, den du selv lever i, som jeg tror er den delen av Norge de fleste ser. Så har du en annen, og det er den skjulte verdenen som kun åpenbarer seg om du først havner der bevisst eller ikke. Denne skjulte verdenen er som regel ulovlig, igjen, som nevnt. De som ser denne verdenen på nært hold og føler den på kroppen, de sitter inne med så mange gode tanker og gode løsninger, men de vil aldri kunne bli hørt. For det første er det slik i Norge at om du har noen lovbrudd på vandelen, så kan du ikke stemme ved valg og du kan hvertfall ikke bli politiker, så da har du det utelukket, så da er det ikke noe poeng i å nevne at folk bare sitter hjemme og ikke gjør noe. De har ingen mulighet. Andre såkalte "normale og oppegående" som sitter hjemme og klager i sofaen, det er de som har slike overfladiske krav, ønsker og løsninger. Så skal jeg ta ett eksempel på et stort problem. Prostitusjon. Det er ulovlig, ikke for jenter, men for mannen. Det er lov til å selge sex, men ikke kjøpe. Så må jeg nevne at det jeg skal inn på nå, det er et SVÆRT sammensatt problem og det er nærmest umulig å få deg til å forstå uten å forklare alt på en gang og jeg orker ikke gå ned i detaljer på det nå. I Oslo så har du forskjellige grupper av jenter(også menn for den saks skyld) som prostituerer seg av forskjellige årsaker. Prostitusjon og narkotika henger tett sammen, hvilket er det ALLER STØRSTE samfunnsproblemet vi har. Ikke fordi det eksisterer, men fordi det er ulovlig. Du har etniske norske jenter helt ned til 15 år og oppover som selger seg for å få råd til dop, både til seg selv, venner og kjæreste. Jeg nevner ikke de andre gruppene nå, men forklarer bare så vidt slik at du forstår hva jeg vil inn på. Jeg vet ikke engang hvor jeg skal begynne for jeg har lyst til å si alt på en gang, men det går ikke, så dette blir uansett også overfladisk fra min side. Tenk deg da, kjapt forklart, om prostitusjon og narkotika var lovlig? Tror du flere hadde tenkt at: "Endelig! Nå skal jeg ut å selge musa mi og skyte heroin!", eller tror du at det ville oppstått et mer åpent, aksepterende og tryggere samfunn som tok tak i problemene og behandlet mennesker slik de er og ikke slik man ønsker at de skal være? Hvis f.eks prostitusjon og rett og slett "horehus" var lovlige, tror du den jenta på 15 år som vil ha seg et skudd kunne solgt seg på hjørnet, når menn kunne dratt til steder som var strengt regulert med hensyn til f.eks kjønnsykdommer og tilholdssted? På den måten har man altså tatt markedet vekk fra denne jenta OG samtidig, tror du voldtektsstatistikken i Oslo ville gått ned? MEN, samtidig igjen, så må man tenke på narkotikapolitikken når det gjelder denne jenta.. For hvordan havnet hun der hun er og hvorfor vet ingen om henne og hvorfor finnes det ingen realistiske tilbud? Det er et enda mer sammensatt og omfattende problem. For dette anbefaler jeg deg boken "Den gode fiende" fra universitetsforlaget. Og så har man rettssystemet noe som er et helt annet kapitell. Jeg får heller komme tilbake med mer rundt dette for det dukket opp så mange tanker på en gang, at jeg tror jeg ikke fikk frem noe av det jeg ville, for så snart du er opplyst om ALLE faktorene rundt dette, så kommer du til å få en "aha" opplevelse og innse at fy søren for et ekkelt, kvalmt, naivt, godtroende og falskt land vi er borgere av. Ikke fordi Norge IKKE er et av de beste landene i verden, noe det faktiskt er, men fordi vi fremstiller oss som så uendelig gode, snille og humane. Og her fortjener Norge ekstrem kritikk og det har vi fått fra mange internasjonale organisasjoner, spesielt rundt behandlingen av innsatte i fengsler og hvor ignorante man er ovenfor rusmisbrukere. Jeg ELSKER Norge, men jeg vil at vi skal leve opp til det vi fremstiller oss som og det er så mange, og i utgangspunktet enkle tiltak man kan foreta seg som virkelig kan sette Norge på kartet og virkelig gi oss en grunn til å skryte av det. Vi skaper rett og slett unødvendige problemer for oss selv. Og man kan godt si at det er individet som må stå til ansvar for sine egne handlinger, men dette er ikke Norge. Staten har tradisjon for å ta seg av hver og en enkelt, men slik ting fungerer nå så er det nesten tydelig at enkelte er sosiale avvik som skal "utslettes", det tjener ingen på. 3 Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Nicolas, interessant post. Kan du fortelle litt mer om problemene i rettssystemet? Jeg er ikke så kjent med disse (tror jeg). En interessant observasjon er jo f eks Michael Moores film om norske innsatte og hvor humant det er i forhold til Amerikanske fengsler... Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 Nicolas, interessant post. Kan du fortelle litt mer om problemene i rettssystemet? Jeg er ikke så kjent med disse (tror jeg). En interessant observasjon er jo f eks Michael Moores film om norske innsatte og hvor humant det er i forhold til Amerikanske fengsler... Jeg skal prøve å skrive ned mer i detaljer og poste senere, men når det gjelder spørsmålet ditt, så har jeg selv sett Moores film og den handler om Bastøy Fengsel. Denne filmen er en i overkant romantisering av Norge satt opp mot USA som er et helt horribelt land. Bastøy er der hvor fanger som har sittet inne i mange år soner sine siste år før de skal slippes ut i samfunnet igjen. Isteden anbefaler jeg deg å se dokumentaren Brennpunkt: "Riktig vel bevart?" på NRK om Bjørn Isaksen. Han sitter på forvaring og har blandt annet prøvd å ta livet av seg over 30 ganger. http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/452179/ - Det ser ut til at den ikke er tilgjengelig akkuratt nå, hvertfall hos meg. Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 (endret) Coax: Se forøvrig den nyeste dokumentaren fra Brennpunkt om rusmisbrukere i Kongsvinger imens. Oppsiktsvekkende og enda en bekreftelse på at hva jeg tidligere nevnte virkelig er et STORT problem og som bare øker og øker. http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/733928/ Endret 5. mai 2011 av NicolasDarvas Lenke til kommentar
Grand Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 *mine innlegg* Vanvittig mye bra du skriver NicolasDarvas! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Skremmende å tenke på hvordan vi trekkes inn i en superstat uten at vi egentlig ønsker det. EØS-avtalen skal jo vurderes på nytt i slutten av 2011. Jeg skjønner egentlig ikke at det er noe å vurdere, men det er veldig mange løgner ute og går om hvordan Norge vil bli et u-land uten denne sammarbeidsavtalen. Alt fra eksperter til politikere advarer jo mot konsekvensene mot å gå i mot EU. Med enda større demokratisk underskudd enn vi allerede har. Der er allerede en rettsliggjøring av politikken i Norge. I EU vil det skje i enda større omfang. Lenke til kommentar
Error Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 (endret) Poenget mitt her er at Norge ikke er udemokratiske, og vi har det ikke såpass dårlig i forhold til det lykke-indeksen viser (hvis vi går ut i fra den). *snip* Det er mange som lever godt i dette landet. Blandt dem er du, og dermed har du vanskelig for å se de virkelig store problemene og dermed legger jeg også merke til at du kommenterer ganske overfladisk i denne tråden. Jeg hadde lyst til å ta utgangspunkt i førsteposten og ta det derifra. Jeg vil selvfølgelig ikke melde meg ut av samfunnet, men jeg vil prøve å gi andre mitt perspektiv. *snip* Interessant innlegg, og jeg er enig med mye av det du sier. Og ja, det innebærer at jeg nå mener at noe jeg har sagt kan være feil. *1 Men, det jeg fortsatt er usikker på er om problemene er så store som du vil ha det til. Som et svar på de eksemplene du trekker frem er mitt inntrykk (som ikke nødvengvis er rett) at politiet faktisk jobber en del for å stoppe prostitusjon. At rettsystemet er dårlig vet jeg for lite om, men her ligger bevisbyrden hos deg, så hvis du kan skrive en litt mer utdypende post, eller eventuelt lage en ny tråd som du linker til her, så hadde det vært fint. Du nevner også at det er andre ting, men det er vanskelig å debattere "andre ting". Og husk, med dette innlegget sier jeg ikke at det du sier er feil, og som sagt er jeg til dels enig med deg. Det jeg lurer på er hvor stort problemet/problemene egentlig er, og om man kan kalle Norge udemokratisk og dårlig pga det. Som tidligere sitert av herr Churchill, så er det selvfølgelig alltid feil og mangler i et samfunn. Disse kan et land jobbe med over tid, også uten at de som har ideer og ny input trenger å være politikere. Men å kalle Norge udemokratisk, syte så mye som nordmenn ofte gjør (ikke nødvendigvis deg) og tro at man har det dårlig, det synes jeg fortsatt er feil. I alle fall inntil du kommer med ytterligere utdypninger. 1* Dette er forresten ikke ironisk ment, noe det muligens kan tolkes som. Er bare veldig uvanlig å innrømme sine egne feil her inne, og ville poengtere at jeg mener det. Endret 5. mai 2011 av Error Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå